کد خبر: ۲۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 07
شفا آنلاین:پس از انتشار اخبار مربوط به ابتلای بیش از ۴۱۱ نفر در عربستان به ویروس ˈکروناˈ و مرگ بیش از ۱۱۵ نفر از آنان، وزارت بهداشت اردن نیز از ابتلای هشت نفر به این ویروس در این کشور خبر داد .

به گزارش شفا آنلاین،به نقل از  رسانه های اردنی، آخرین موارد ابتلا به این ویروس در اردن مربوط به کادر پزشکی یکی از بیمارستان های این کشور است که یک عربستانی آلوده به این ویروس را معاینه و درمان کرده است .

دکتر ضیف الله اللوزی رییس کمیته ملی بیماری های واگیردار اردن روز دوشنبه بر ضرورت فراهم آوردن امکانات لازم برای مقابله با چنین بیماری های واگیرداری تاکید کرد .

از سوی دیگر به دنبال همه گیری ویروس کرونا در عربستان سعودی، واردکنندگان شتر در این کشور در اقدامی پیشگیرانه واردات این حیوان را از سه کشور آفریقایی سودان، سومالی و اتیوپی متوقف کردند.

واردکنندگان عربستانی گفته اند که تا زمان مشخص شدن وضع همه گیری این ویروس در عربستان، واردات شتر از این سه کشور آفریقایی متوقف خواهد ماند و گلّه های جدید خریداری شده شتر از این کشورها همچنان در کشور مبدأ باقی خواهند ماند.

وزارت بهداشت عربستان سعودی دیروز اعلام کرد که شمار افرادی که به سبب آلودگی به ویروس کرونا در این کشور فوت کرده اند، افزایش یافته و به 115 نفر رسیده است.

در این میان بازار شایعات ابتلا به این ویروس در این کشورها نیز داغ است، به گونه ای که اخیرا در پایگاه اینترنتی ˈتوییترˈ شایعه ابتلای ˈفواز القرنیˈ دروازه بان تیم فوتبال ˈالاتحادˈ همراه با تصویری از وی با ماسک بر صورت که روی تخت یکی از بیمارستان ها خوابیده، منتشر شد و این خبر بسیار زود در همه جا پخش شد، اما پزشکان اعلام کردند که وی دچار آنفلوآنزای فصلی شده است و به همین دلیل دو روز در تمرین های تیم خود حضور نیافته است .

عربستان رتبه نخست جهان در خصوص ابتلای ساکنان آن به ویروس کرونا را دارد، زیرا از مجموع 126 قربانی این ویروس ، 112 نفر از آن ها عربستانی بوده اند .

پس از آنکه تحقیقات نشان داد، شتر یکی از عوامل اصلی سرایت این نوع ویروس است، امارات واردات شتر به این کشور را متوقف کرد .

ˈعادل فقیهˈ وزیر بهداشت امارات در مورد تماس های غیر ضروری با شترها هشدار داد و گفت: در موارد ضرورت ، باید از ماسک و دیگر لباس ها که مانع انتقال این ویروس به بدن انسان می شود ، استفاده کرد .

وزیر بهداشت امارات به نقل از مسافرانی که اخیرا به عربستان سفر کرده اند، گفت: در این کشور مشاهده می شود، برخی شهروندان در اقدامی پیشگیرانه و برای جلوگیری از ابتلا به این نوع ویروس ، از ماسک استفاده می کنند .

وزارت بهداشت عربستان پیش از این اعلام کرده بود که سه مرکز پزشکی به صورت تخصصی در مورد این ویروس تحقیق و مبتلایان را معالجه می کند .

از سوی دیگر وزارت کشاورزی و منابع آبی عمان نیز اعلام کرد که در روزهای 20 و 21 ماه می با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) نشستی منطقه ای در مسقط برای بررسی راه های مقابله با این نوع ویروس و تهیه طرحی مشترک برای مقابله با آن در خاورمیانه، برگزار می کند .

رسانه های عمانی گزارش دادند که مسوولان وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت این کشور نشستی مشورتی برای بررسی مقابله با ویروس کرونا تشکیل داده و مقامات در این نشست، در باره ارزیابی های موجود در مورد این نوع ویروس در سطوح منطقه ای و جهانی ، راه های انتقال آن ، آخرین دستاوردهای منطقه ای برای مقابله با کرونا و اقدام های ضروری و پیشگیرانه این دو وزارتخانه برای مقابله با این نوع ویروس بحث و گفت و گو کردند .

سازمان بهداشت جهانی با همکاری با مقام های وزارت بهداشت کشورهای مختلف در حال تحقیق برای کشف ماهیت این نوع ویروس و راه های انتشار و انتقال آن است .

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که ویروس کرونا در وضعیت کنونی تهدیدی برای بهداشت عمومی به شمار نمی آید و نیازی به ممنوع کردن سفر به هیچ کدام از کشورها، تحت آزمایش قرار دادن افراد در مبادی ورودی یا محدود کردن تجارت نیست.

در حال حاضر درمانی برای ویروس کرونا وجود ندارد و واکسنی نیز برای جلوگیری از مبتلا شدن به آن، تولید نشده است .

این خانواده ویروسی اولین بار در سال 1960 کشف شد که موجب بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می گردد و از ویژگی آنها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس ها است .

علایم ویروس کرونا هنوز ناشناخته است ، اما از علایم اصلی این بیماری تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است. بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد . در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال ، نارسایی حاد تنفسی ، اختلالات انعقادی ، پریکاردیت و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است .

کارشناسان توصیه می کنند که برای جلوگیری از ابتلا به این نوع ویروس بهتر است دستها را چندین بار در طول روز با آب و صابون شست، به چشم ها، بینی و دهان دست نزد و از تماس نزدیک با افراد مبتلا خودداری کرد و در صورت ابتلا ، بیمار بهتر است در خانه بماند، از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کند و هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان خود را بگیرد.

ویروس کرونا یا ˈمرسˈ گونه ای مرگبارتر اما با قابلیت انتقال کمتر از ویروس ˈسارسˈ محسوب می شود که در سال 2003 در آسیا شیوع یافت و هشت هزار و 273 نفر را مبتلا کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: