کد خبر: ۲۱۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 17
پس از ورود جدی بانک مرکزی به بازار ارز به واسطه اختیارات ویژه‌ای که این بانک از سران سه قوه دریافت کرده است، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها دراین بازار رو به افول گذاشت به‌طوری که با شکست مقاومت بازارسرانجام دلار وارد کانال 9 هزار تومانی شده است
شفاآنلاین>بیمه و بانک> پس از چند روز کش و قوس بازار ارز میان کانال 9 و 10 هزار تومانی، دیروز برای دومین روز پیاپی دلار در کانال 9 هزار تومانی باقی ماند. با توجه به نرخ‌های فردایی دلار که همچنان کانال 9 هزار تومان را نشان می‌دهد، فعالان بازار خود را برای دلار 8 هزار تومانی آماده می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین، پیش از این مسئولان بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ اسکناس و سامانه نیما را هدفگذاری کرده بودند. بدین ترتیب هم‌اکنون قیمت اسکناس دلار به آنچه در سامانه نیما عرضه می‌شود نزدیک شده است.

پس از ورود جدی بانک مرکزی به بازار ارز به واسطه اختیارات ویژه‌ای که این بانک از سران سه قوه دریافت کرده است، طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها دراین بازار رو به افول گذاشت به‌طوری که با شکست مقاومت بازارسرانجام دلار وارد کانال 9 هزار تومانی شده است. این درحالی است که چند ماه پیش دلار به دلیل هیجانات ایجاد شده در بازار خود را به بالای 19 هزار تومان هم رسانده بود. بدین ترتیب دلار طی ماه‌های اخیر حدود 50 درصد افت قیمت داشته است.

بازار به آرامش رسید
درشرایطی که خیابان فردوسی و تقاطع منوچهری تهران، با انبوه متقاضیان ارز و قیمت گیران مواجه بود، طی هفته‌های اخیر با کاهش مراجعه مردم به این بازار شاهد آرامش آن هستیم. به‌طوری که براساس گفته صرافان میزان عرضه و تقاضا در بازار به تعادل رسیده است و دیگر شاهد خریدهای هیجانی نیستیم. در حال حاضر هر فرد می‌تواند با کد ملی خود حداکثر تا ۲۰۰۰ دلار در سال از صرافی‌ها خرید کند و بیش از آن امکانپذیر نیست.

قیمت ارز در بازار
دیروز صبح صرافی‌های دولتی قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش 190 تومانی نسبت به صبح روزشنبه 9 هزار و 995 تومان اعلام کردند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با کاهش  180 تومانی نسبت به صبح شنبه با قیمت 9 هزار و 970 تومان خریداری می‌کردند. همچنین صبح دیروز قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های دولتی با کاهش 150 تومانی نسبت به صبح شنبه 11 هزار و 900 تومان رسید؛ قیمت خرید یورو نیز با 100 تومان کاهش در صرافی‌های دولتی 11 هزار و 850 تومان اعلام شد. براین اساس روز گذشته دلار با نرخ 9 هزار و 900 تومان در بازار آزاد معامله شد. صرافی ملی نیز هر دلار را 9950 تومان می‌خرید و 9970 تومان می‌فروخت. در بازار آزاد هر یورو 11 هزار و 700، پوند 12 هزار و 900، درهم امارات 2850 و لیر ترکیه 1957 تومان قیمت خورد.

کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت ارز مسافرتی
قیمت هر یوروی مسافرتی دیروز نسبت به روز شنبه با کاهش حدود ۲۰۰ تومانی همراه بود. بانک‌ها روز ۲۵ آذر نرخ (rate)خرید ارز را کاهش دادند و تا ساعت ۱۳ این روز هر دلار امریکا را ۹۹۰۵ تومان خریدند. همچنین نرخ خرید یورو نیز نسبت به روز گذشته کاهشی بود و ۱۱ هزار و ۲۰۲ تومان شد. این در حالی است که روز شنبه هر دلار در بانک‌ها به قیمت ۱۰ هزار و ۹۳ تومان و هر یورو ۱۱ هزار و ۴۱۵ تومان خریداری می‌شد.

همچنین قیمت خرید پوند نیز در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۱۴ تومان شد که تغییر چندانی نداشت. از سوی دیگر بانک‌ها در صورت کامل بودن مدارک مسافران، برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع تا سقف ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا سقف ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی به آنها می‌فروشند که بر اساس اعلام بانک‌ها، دیروز هر یوروی مسافرتی ۱۱ هزار و ۵۳۰ تومان قیمت داشت که این رقم با احتساب کارمزد به حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسید.

افت 150 هزار تومانی سکه
قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با کاهش 150 هزار تومانی نسبت به شنبه ۳ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان شد.همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 3 میلیون و 235 هزار تومان معامله ‌شد. در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و 751 هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و 21 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 628 هزار تومان فروخته ‌شد.هر گرم طلای 18عیار هم 301 هزار و 500 تومان ارزش‌گذاری شد، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1239.1 دلار معامله ‌شد. دراین باره رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که سکه نسبت به روز شنبه 150 هزار تومان کاهش قیمت داشته است، گفت: امیدواریم روند نزولی طلا و ارز در یک رقمی به ثبات برسد تا مردم و بازاری‌ها با اطمینان خرید و فروش کنند. آیت محمد ولی در گفت‌و‌گو با تسنیم، در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه در روز گذشته اظهار داشت: روند قیمتی در بازار رو به کاهش است و احتمالاً در روزهای آینده نیز ادامه دار خواهد شد. وی افزود: نوسانات قیمتی خیلی به نفع مجموعه بازار طلا نیست و امیدواریم تا جایی پیش رود که به ثبات برسد و آرامش اصلی را به بازاری‌ها و مردم دهد.رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان این‌که قیمت طلا نسبت به روزهای قبل حدود 12 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: قیمت سکه نیز نسبت به دیروز 150 تومان کاهش یافته است.

چرا قیمت ارز کاهشی شد
یکی از مهمترین پرسش‌هایی که در بازار ارز وجود دارد این است که چرا بعد ازآن التهابات تاریخی نرخ ارز طی هفته‌های اخیر رو به کاهش گذاشته است. دراین زمینه فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی روی یک عامل اتفاق نظر دارند، مداخله بانک مرکزی. درواقع ورود جدی بانک مرکزی به این بازار و اعطای اختیارات ویژه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این بانک باعث شد تا نهاد ناظر بازار پول از تمام ابزار مورد نیاز برای ایجاد آرامش در بازار استفاده کند. البته دراین میان از بین رفتن تدریجی جو هیجانی بازار نیز کمک زیادی کرده است. پس از خروج امریکا از برجام که هیجان خریداران ارز را بالا برد و همچنین اعمال مرحله نخست تحریم‌ها در 15 مرداد، همه منتظر بودند تا ببینند اعمال تحریم‌های 13 آبان که نفت و بانک را هدف گرفته است چه تأثیری در بازار ارز می‌گذارد، اما این روز هم رسید و اتفاق خاصی در بازار نیفتاد و در کمال ناباوری برخی قیمت‌ها(Prices) روند معکوس به خود گرفت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با تداوم مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز در آینده نیز این روال ادامه خواهد یافت تا به نقطه تعادل بازار دست یابیم.

اکنون مردم به سیاست‌های بانک مرکزی اعتماد بیشتری پیدا کرده‌اند و بازار نیز وارد مرحله‌ای شده است که خود را متعادل کند. دراین مدت بخشی از دلارهای خانگی به بازار بازگشته و دراختیار بانک‌ها قرار گرفته است تا به نیازهای واقعی اختصاص یابد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: