کد خبر: ۲۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 07
شفا آنلاين-محققان دانشگاه کویینزلند دریافتند ژنی موسوم به PK1 که باعث بروز بیماری کلیوی می‌شود، رشد سیستم لنفاوی را که اصلی‌ترین مسیر توسعه سرطان است، کنترل می‌کند.

به گزارش شفا آنلاين،منطقه اصفهان، PK1 متداول‌ترین ژن جهش یافته‌ای است که در بیماری "کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب" بروز می‌کند. طی این بیماری کیست‌های متعددی در کلیه تشکیل می‌شوند که می‌تواند منجر به بروز نارسایی کلیوی شود.

محققان دریافتند که این ژن، توسعه عروق لنفاوی را کنترل می‌کند؛ تومورها از عروق لنفاوی به عنوان بزرگراهی برای گسترش، توسعه و متاستاز شدن استفاده می‌کنند.

بسیاری از مرگ‌های ناشی از سرطان به علت متاستاز شدن آن رخ می‌دهند؛ بنابر این درک چگونگی رشد و توسعه عروق لنفاوی برای محققان امری حیاتی محسوب می‌شود.

PK1 ژنی است که بسیار مورد توجه محققان بوده و اکنون نقش این ژن در تشکیل عروق خونی از نظر پژوهشگران غیر منتظره عنوان شده است.

محققان با شناسایی ژن جهش یافته PK1 در گورخر ماهی، متوجه کاهش توسعه عروق لنفاوی مرتبط با این ژن شدند.

تنظیم سلولی و مولکولی توسعه عروق لنفاوی در گورخر ماهی و پستانداران بسیار شبیه یکدیگر است؛ به همین علت این ماهی کوچک کاندیدا بسیار مناسبی برای درک چگونگی توسعه این عروق در بدن انسان محسوب می‌شود.

نتایج این پژوهش در مجله Cell Reports منتشر شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: