کد خبر: ۲۱۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 06
مردم با فضای مجازی سروکار دارند و پلیس و همه دستگاه‌ها باید اقدامات خود را به درستی انجام دهند تا فضای مجازی موجب آسیب به مردم نشود
شفاآنلاین>بیمه و بانک>  رئیس پلیس ناجا در راستای مقابله با جرایم در فضای مجازی از بانک‌ها خواست برای انجام تراکنش‌های مالی در فضای مجازی به مشتریان خود رمزهای یکبار مصرف بدهند.

به گزارش شفاآنلاین، سردار حسین اشتری در همایش روسای پلیس فتا در سراسر کشور با اشاره به اینکه فضای مجازی(Cyberspace) امروز با زندگی مردم عجین شده است، گفت: مردم با فضای مجازی سروکار دارند و پلیس و همه دستگاه‌ها باید اقدامات خود را به درستی انجام دهند تا فضای مجازی موجب آسیب به مردم نشود.

وی ادامه داد: آموزش و اطلاع رسانی در حوزه فضای مجازی و پیش بینی وقوع جرائم باید در این زمینه صورت گیرد. بر اساس آمارها ۷۱ درصد جرائم در فضای مجازی افزایش داشته و خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد جرائم در این حوزه کشف، رسیدگی و تشکیل پرونده شده و به نتیجه رسیده است.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: این آمارها نشان دهنده این است که رشد جرائم در فضای مجازی فزاینده است.

سردار اشتری با بیان اینکه بسیاری از پلیس‌های دنیا هنوز توان کشف ۸۰ درصد از جرائم را در فضای مجازی ندارند گفت: پلیس فتا در خدمت مردم است و یکی از موضوعاتی که ما را در حوزه سایبری نگران می‌کند کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی است که نمونه‌های آن در هفته‌های گذشته از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است. توصیه ما به بانک‌ها این است که اقداماتی را انجام دهند که افراد امکان ورود به حساب کاربران را نداشته باشند و بانک‌ها از رمزها و کدهای یک بار مصرف استفاده کنند تا امکان وقوع جرائم در این حوزه کاهش یابد. همچنین مردم نیز باید آگاه باشند تا بتوانند نقشه‌های شوم افراد کلاهبردار را خنثی کنند.

وی ادامه داد: بحمدالله اقدامات خوبی صورت گرفته است وظرفیت‌های خوبی در پلیس فتا ایجاد شده است. همچنین آزمایشگاهای ادله دیجیتال در ۱۴۶ نقطه کشور مستقر شده و امیدواریم در سال آینده نیز افزوده شود.

سردار اشتری خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما برای سال آینده این است که در شهرهای بیش از ۱۵۰ هزار نفر مرکز پلیس فتا ایجاد شود. نیروی انتظامی آمادگی خدمتگذاری به مردم را داشته و اقدامات خوبی را انجام داده است و با ظرفیت‌های خوبی که وجود دارد امیدوارم بتوانیم خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ بیکاری در بروز جرائم سایبری تاثیرگذار است گفت: بیکاری هم می‌تواند در بروز جرائم سایبر تاثیرگذار باشد.

سردار اشتری در خصوص مدت‌زمان کشف جرائم در حوزه سایبر نیز گفت: کشف جرائم در این حوزه بستگی به نوع جرم و اشراف اطلاعاتی ما دارد. هرچقدر اشراف اطلاعاتی ما بیشتر باشد سرعت عمل نیز بالا خواهد رفت اما به طور متوسط مدت زمان کشف جرم در این حوزه ۱۵ روز است.

سردار اشتری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص حضور دیگر نیروهای نظامی در مرزهای کشور گفت: نیروی انتظامی در تمامی مرزهای کشور حضور دارد و کما فی‌سابق وظیفه خود را انجام می‌دهد در بخشی از مرزها بنا به تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح یکی دیگر از سازمان‌های ستاد کل نیز در ابعاد امنیتی نیز در مرزها حضور دارند اما نیروی انتظامی مانند گذشته در مرزها به ارائه خدمت می‌پردازد.

وی در خصوص تجهیزات نیروی پلیس نیز گفت: به دلیل افزایش جرائم و افزایش فعالیت‌های نیروی انتظامی در اقصی نقاط کشور نیروی انتظامی با هر گزارشی از سوی مردم در محل درخواست شده حاضر می‌شود.

وی ادامه داد: تجهیزات پلیس نسبت به سال گذشته بهتر شده است اما کفایت نمی‌کند. ما در خواست اعتبارات بیشتر کردیم و در صورت تامین اعتبارات تجهیزات(Equipment) مورد نیاز را نیز تهیه خواهیم کرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: