کد خبر: ۲۱۰۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 04
در سومین روز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز(چهارشنبه) همچنان مراکز خرید و فروش ارز درپایتخت و شهرهای دیگر شلوغ است. پس از آنکه افت شدید قیمت‌ها از عصرگاه روز دوشنبه آغاز شد، بسیاری از صاحبان دلارهای خانگی برای جلوگیری از زیان برای فروش ارز خود به بازار هجوم آوردند
شفاآنلاین>بیمه و بانک> در سومین روز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز(چهارشنبه) همچنان مراکز خرید و فروش ارز درپایتخت و شهرهای دیگر شلوغ است. پس از آنکه افت شدید قیمت‌ها از عصرگاه روز دوشنبه آغاز شد، بسیاری از صاحبان دلارهای خانگی برای جلوگیری از زیان برای فروش ارز خود به بازار هجوم آوردند. اما کنار کشیدن صرافی‌ها و چانه زنی دلالان برای خرید ارزان‌تر باعث شد تا فروشندگان ارز ناامید شوند.

به گزارش شفاآنلاین، در همین حال روز گذشته بانک مرکزی دربخشنامه‌ای به شعب ارزی همه بانک‌ها اجازه داد تا ارز مردم را خریداری کنند. اقدامی که روز سه‌شنبه با نرخ 10 هزار و 550 تومان برای دلار و دیروز به زیر 10 هزار تومان رسید.

بدین ترتیب نرخ خرید هر دلار امریکا در بانک‌های مجاز به عملیات ارزی ظهر دیروز به حدود 9950 تومان و هر یورو به 11 هزار و 500 تومان رسیده است. البته به‌دلیل نوسان در بازار، نرخ‌ها به‌صورت مقطعی تعیین می‌شود به شکلی که نرخ هر دلار برای دقایقی در بانک‌ها به قیمت 9500 تومان رسید اما سپس به محدوده 9950 تومان بازگشت. دیروز دربازار غیر رسمی ارز در تهران، اختلاف نرخ (rate)خرید و فروش ارز به‌میزان زیادی کاهش یافت. با وجود اینکه قیمت ارز آزاد در ساعات پایانی روز سه‌شنبه افزایش یافته بود، دیروز بازار در ساعات اولیه با کاهش نسبی قیمت‌ها کارش را آغاز کرد. در این میان برخی از صرافی‌ها که تابلوی قیمت‌ها را روشن کرده‌اند، اعلام می‌کنند که فقط ارز مسافرتی می‌فروشند. روی تابلوی قیمت آنها نرخ خرید دلار ۱۳ هزار تومان و فروش آن ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان دیده می‌شود. آنها همچنین قیمت خرید یورو را ۱۵ هزار تومان و نرخ فروش آن را ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان روی تابلوی اعلام قیمت ارز درج کرده‌اند. این اختلاف ۱۰۰ تومانی در قیمت‌های خرید و فروش ارز در حالی است که روز گذشته این عدد به ۳۰۰۰ تومان هم رسیده بود.

قیمت واقعی ارز پایین‌تر از 7500 تومان
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: از نظر ما قیمت ارز پایین‌تر از 7500 تومانی است که در سامانه نیما وجود دارد. محمود واعظی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره روند کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر اظهار کرد: قیمت ارز اصلاً این ارقامی که اعلام می‌شود نیست و ما معتقدیم قیمت ارز پایین‌تر از 7500 تومان است. وی در ادامه افزود: دولت تلاش زیادی برای کنترل بازار ارز و کالا انجام داده است و خوشحالیم که سیاست‌های بانک مرکزی و همکاری سایر نهادها روی بازار ارز تأثیر گذاشته است. امیدواریم بر اساس تلاش‌هایی که انجام شده بازار روال عادی خود را داشته باشد، نه اینکه دلال‌ها ارز را بخرند و بفروشند یا پیش خود نگه دارند.

دلالان مانع ارزانی هستند
اتفاقات روزهای اخیر باعث آسایش خیال مردم و نگرانی دلالانی شد که درآستانه زیان هنگفتی هستند. برهمین اساس از دیروز دلالان با اعلام اینکه ارز (currency)در روزهای آینده دوباره گران خواهد شد، به نوعی در برابر افت بیشتر نرخ مقاومت می‌کردند.

دلالان که در کوچه پس کوچه‌های خیابان فردوسی جمع شده‌اند، بیشتر به‌دنبال فضاسازی برای بالا بردن قیمت‌ها هستند. ناراحتی و عصبانیت آنان از شکسته شدن قیمت ارز و کاهش شدید نرخ آن طی یکی دو روز اخیر کاملاً مشهود است.هر کس که از آنها قیمت را می‌پرسد، می‌گویند «قطعاً قیمت ارز بالا می‌رود!»، اما مردم تمایل چندانی به خرید و فروش ارز از خود نشان نداده و بیشتر به‌دنبال آگاهی از وضعیت قیمت‌ها هستند. درهمین زمینه دبیر کل کانون صرافان اعلام کرد: دلال‌هایی که پول‌های زیاد خود را روانه بازار ارز کرده‌اند در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند.

انسداد ۴۳ سایت و کانال قیمت‌گذاری دروغین ارز
درحالی که این روزها همه به‌دنبال اطلاع از نرخ ارز هستند، برخی از کانال‌ها و سایت‌های اینترنتی با ارائه نرخ‌های غیرواقعی باعث افزایش هیجان در بازار می‌شدند. برهمین اساس عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران گفت: با همکاری پلیس تهران و فتای ناجا ظرف روز سه‌شنبه دستور مسدودسازی ۱۷ سایت و ۲۶ کانال صادر شده است.

فروش ارز تا سقف ۵ هزار یورو؛ بلامانع
درحالی که دبیرکل کانون صرافان ایران درباره علت خرید نکردن صرافان از فروشندگان ارز گفته است که از آنجا که هیچ دستورالعملی برای فروش ارز خریداری شده نداریم خریدی صورت نمی‌گیرد. بانک مرکزی، به صرافی‌های مجاز اجازه داد نسبت به فروش ارز به‌صورت اسکناس تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بر مبنای نرخ بازار اقدام کنند. بانک مرکزی پیرو نامه موضوع «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» در اجرای تصویب‌نامه هیأت وزیران، به صرافی‌ها اعلام کرد: فروش ارز به‌صورت اسکناس تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط آن صرافی‌ بر مبنای نرخ بازار صرفاً با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» علاوه بر موارد ٢٣ گانه اعلامی در نامه عمومی مورد اشاره با رعایت مقررات ارزی بلامانع است.

خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها ممنوع شد
نمایندگان مجلس نیز صبح روزگذشته عرضه و فروش ارز خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی را ممنوع کردند. به‌گزارش خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس ضمن مخالفت با حذف ماده 23 لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی را موظف کردند برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز اقداماتی انجام دهد. همچنین بر اساس تبصره ۲ این لایحه عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی، ممنوع است و با مرتکبین مطابق قانون رفتار می‌شود. براساس این مصوبه دولت مکلف است ارز مورد نیاز اشخاص را تأمین و در صورت عدم کفایت آن، بازارهای مبادله آزاد ارز را به گونه‌ای ایجاد کند که تقاضای اشخاص از قبیل ارز مسافری و عبوری از طرق قانونی تأمین شود.

سپرده‌گذاران ارزی سود ماهانه می‌گیرند
با تضمین بانک مرکزی، جذب سپرده‌های ارزی توسط بانک‌ها، روند روبه‌رشدی را طی می‌کند و سود هم به‌صورت ماهانه و با اسکناس ارز پرداخت می‌شود. به گزارش بانک مرکزی، با تضمین بانک مرکزی، جذب سپرده‌های ارزی توسط بانک‌ها روند روبه رشدی را طی می‌کند؛ با همکاری بانک‌ها، شعب شهر‌های مختلف برای جذب سپرده‌های ارزی مردم فعال شده است.در صورت انصراف سپرده‌گذار پیش از سررسید، بانک‌ها موظفند بلافاصله نسبت به استرداد وجوه سپرده‌گذاری شده اقدام کنند؛ در این طرح برای سپرده‌های یورویی سالانه ٣ درصد، دلاری ۴ درصد و درهمی ۲ درصد سود پرداخت می‌شود. بانک مرکزی اصل و سود این سپرده‌ها را تضمین کرده است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: