کد خبر: ۲۰۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 29
پس از التهابات بازار ارز دولت تصمیم جدید خود را در حوزه ارزی مبنی بر اینکه دلار تک نرخی و 4200 تومان باشد اعلام کرد. در نتیجه پس از یکسان‌سازی نرخ ارز بانک مرکزی در فروردین سال جاری خبر داد که نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار یورو بر اساس بند خ ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خلاف قانون است
شفاآنلاین>بیمه و بانک> مردم همچنان با بی‌اعتمادی به نظام بانکی طبق مشکلاتی که در گذشته وجود داشت ارز‌های خود را در خانه‌هایشان نگه می‌دارند و با وجود اقدامات انجام شده، صرفا ۱۰ میلیون دلار سپرده‌گذاری ارزی انجام شده است. آنچه که در این برهه زمانی اهمیت دارد این است که طوری برنامه‌ریزی‌ها انجام شود تا ارزهای خانگی به سمت بخش‌های مولد اقتصادی هدایت شوند.

به گزارش شفاآنلاین، پس از التهابات بازار ارز دولت تصمیم جدید خود را در حوزه ارزی مبنی بر اینکه دلار تک نرخی و 4200 تومان باشد اعلام کرد. در نتیجه پس از یکسان‌سازی نرخ ارز بانک مرکزی در فروردین سال جاری خبر داد که نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار یورو بر اساس بند خ ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خلاف قانون است و هرگونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز قاچاق محسوب می‌شود و نهادهای ذی‌صلاح بر اساس قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می‌کنند، البته در اول اردیبهشت مهلت تعیین شده بانک مرکزی تمام شد و در نهایت نیز مشخص نشد که با چه سازوکاری دارندگان ارز بیش از مقدار معین شده شناسایی و متخلف اعلام می‌شوند.

تمایل مردم در گذشته با مشکلاتی(Problems) که برای سپرده‌گذاری ارزی به وجود آمد، برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها کمتر شد، چراکه شخصی که ارز خود را در بانک سپرده می‌کرد بانک‌ها در زمان تحویل از پرداخت ارز به آنها خودداری کردند و به آنها ریال تحویل می‌‌دادند، اما ولی‌ا... سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی در آن تاریخ به مردم اعلام کرد که با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها تاکید شده تا در هنگام مراجعه سپرده‌گذار برای دریافت سپرده ارزی حتما ارز تحویل داده شود؛ همچنین اعلام شد که در طول دوره به این سرمایه‌گذاری سود نیز تعلق می‌گیرد و بازپرداخت اسکناس به سپرده ­گذاران ارزی در صورت مطالبه آنها تضمین می شود. در شرایط کنونی اگر شخصی ارز خود را به بانک‌ها بسپارد، در ازای دلار، چهار درصد، یورو، سه درصد و درهم، دو درصد سالانه سود دریافت می‌کند. این سود سپرده‌های ارزی گرچه با سودهای ۱۵ و ۲۰ درصدی سپرده ریالی در بانک‌ها قابل مقایسه نیست، اما خود می‌تواند موجب امنیت منابع ارزی مردم و البته گردش آن در چرخه اقتصادی و کمک به حل بخشی از گره‌های ارزی نیز باشد. با وجود اینکه بانک مرکزی شرایط جدیدی را برای سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها ایجاد کرده است، طبق گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران بین 20 تا 25 میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم ذخیره و عملا از چرخه مولد اقتصاد خارج شده است.

هدایت نقدینگی به سمت تولید

رئیس کل بانک مرکزی در 20 شهریور سال جاری با بیان اینکه روند نقدینگی را مهار می‌کنیم، اعلام کرد: حجم پول‌هایی را که در اقتصاد وجود دارد، به سمت تولید هدایت می‌کنیم.

عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه تلاش دولت بر این است که در این جنگ اقتصادی کمترین فشار ممکن به مردم وارد شود، ابراز امیدواری کرد: روند جاری حداقل منجر به اصلاح الگوی مصرف و واردات کشور شود و کشور در مسیر تعمیق تولید ملی و توسعه صادرات قرار گیرد. بانک­ های کشور نیز آمادگی خود را برای همراهی و کمک به بانک مرکزی در کنترل و مهارنقدینگی و نیز پشتیبانی از فعالان اقتصادی اعلام کردند و مقرر شد در کنترل بازار ارز نیز با سیاست­ های بانک مرکزی همراهی کنند.

مردم در پی خرید دلار گران

قیمت (Price)دلار بار دیگر بالا رفته است؛ آنهم در شرایطی که کسی دلیل منطقی برای آن سراغ ندارد. فعالان بازار ارز می‌گویند هر چقدر دلار گران‌تر می‌شود مردم برای خرید آن بیشتر هول می‌زنند. در اول مهر سال جاری، بازار ارز بار دیگر شاهد جهش قیمت‌ها بود و گذری بر بازار دلار فروشان خیابان فردوسی از این حکایت دارد که معاملات در بازار خیلی بالا نیست، اما کم تقاضا هم نبوده است. برخی دلالان می‌گویند جالب اینجاست که هر وقت دلار گران‌تر می‌شود، تقاضا هم برای خرید بالاتر می‌رود.

البته تصور بر این است که بازهم گران‌تر می‌شود برای همین برای آن هول می‌زنند که این افزایش تقاضا قیمت‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، یک نماینده مجلس هشدار داده که ریسک خرید دلار بالاست. عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به احتمال سقوط آزاد نرخ ارز، گفت: با مدیریت صحیح و اعمال سیاست­های اقتصادی می­توان شرایط بازار ارز را ساماندهی کرد.

سید تقی کبیری، درباره وضعیت قیمت ارز، اظهار کرد: اختلاف قیمت ارز در بازار ثانویه با بازار آزاد رو به افزایش بوده و متاسفانه قیمت کالاها در بازار براساس نرخ بالاتر به روز می­ شود. او ادامه داد: در مجموع وضعیت درآمدهای ارزی کشور در حال حاضر نسبت به سال ۹۱ الی ۹۲ بهتر بوده و میزان فروش نفت ایران تاکنون به نسبت سال ۹۱ با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو نشده بنابراین می‌توان عنوان کرد قیمت فعلی ارز بیشتر ناشی از عوامل روانی بوده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: تعدادی از شرکت­ های صادرکننده که به اصطلاح خصولتی هستند، ارز خود را به سامانه نیما ارائه نمی‌کنند که این موضوع ناشی از ضعف مدیریت است. کبیری گفت: با وجود اینکه روند افزایش نرخ ارز ادامه داشته و از ارزش پول کاسته می­شود اما خریداری ارز ریسک زیادی دارد چراکه قیمت­ های ارز غیر­واقعی است.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: