کد خبر: ۲۰۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 27
موسسه تحقیقاتی و وب‌سایت مطالعات شجره اجداد با عنوان www.ancestry.com به تازگی با همکاری و بسایت موسیقی Spotify یک پروژه عجیب را آغاز کرده‌اند که بر اساس آن شما می‌توانید با کمک پژوهشگران مرکز مطالعات شجره اجداد، دی ان ای خود را آنالیز کرده و خط تکاملی اجداد خود را شناسایی کنید
شفاآنلاین> سلامت> یکی از مراکز فعال مطالعات دی ان ای و ژنتیک انسانی به تازگی با همکاری یک و بسایت مشهور موسیقی، برنامه‌ای باهدف ساخت سمفونی ژنتیکی افراد آغاز کرده است که این موضوع واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.

به گزارش شفاآنلاین: موسسه تحقیقاتی و وب‌سایت مطالعات شجره اجداد با عنوان www.ancestry.com به تازگی با همکاری و بسایت موسیقی Spotify یک پروژه عجیب را آغاز کرده‌اند که بر اساس آن شما می‌توانید با کمک پژوهشگران مرکز مطالعات شجره اجداد، دی ان ای خود را آنالیز کرده و خط تکاملی اجداد خود را شناسایی کنید.

وبسایت Spotify بر اساس ریشه‌های ژنتیکی و ساختار دی ان ای هر فرد، یک سمفونی و مجموعه‌ای از  نت های موسیقی را ایجاد می‌کند. این ایده، بسیار جذاب است اما استفاده از اطلاعات ژنتیکی شما برای مقاصدی غیرپزشکی تا حدی ترسناک و عجیب است. به نظر می‌رسد به اشتراک گذاشتن اطلاعات ژنتیکی با و بسایت های این‌چنینی، کار چندان جالبی نباشد.

در مرحله بعد، و بسایت Spotify بر اساس ریشه‌های ژنتیکی و ساختار دی ان ای شما، یک سمفونی و مجموعه‌ای از  نت های موسیقی را ایجاد می‌کند. این ایده، بسیار جذاب است اما استفاده از اطلاعات ژنتیکی شما برای مقاصدی غیرپزشکی تا حدی ترسناک و عجیب است.

اطلاعات ژنتیکی من

من اعتراف می‌کنم که چندان علاقه‌ای به شناسایی اجدادم نداشته و این سایت یک بار در حدود یک دهه مکاتبات خانوادگی من - همراه با بسیاری از داده‌های خانواده‌های دیگر - چندین سال پیش به طور کامل پاک کرده است.

رابر آرچند (Rob Arcand)، نویسنده مطرح در این زمینه در یادداشت‌های خود، خوانندگان را تشویق می‌کند  تا داده‌های ژنتیکی خود را از بین ببرد. او به نتایج یک تحقیق به نام  ThinkProgressin اشاره می‌کند که بر اساس آن مشخص شد که شرکت‌های دارای اطلاعات دی ان ای افراد، این اطلاعات را به سادگی به فروش می‌رسانند. برای نمونه در سال جاری، پلیس توانست یک قاتل سریالی را که از دهه ۷۰ میلادی تحت تعقیب بود، به کمک اطلاعات دی ان ای وی دستگیر کند. این قاتل زنجیره‌ای، اطلاعات دی ان ای خود را در اختیار یکی از این و بسایت ها گذاشته و به این ترتیب پلیس توانست وی را شناسایی و ردیابی کند.

به نظر می‌رسد به اشتراک گذاشتن اطلاعات ژنتیکی با و بسایت های این‌چنینی، کار چندان جالبی نباشد. پژوهشگری به نام اشلی ریسه (Ashley Reese) به بررسی این موضوع پرداخته ویژگی‌های ایجاد موسیقی توسط اطلاعات دی ان ای افراد را از جنبه‌های مختلف مطالعه کرده است. البته از سوی دیگر جینا اسپاتافور (Gina Spatafore) سخنگوی و بسایت  www.ancestry.com نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حفاظت از اطلاعات محرمانه کاربران، برای ما بسیار مهم بوده و اولویت اصلی به شمار می رود. در این طرح و برای ساخت موسیقی بر اساس اطلاعات ژنتیکی اجداد نیز، کاربران می توانند به طور دلخواه برخی اطلاعات را در اختیارز و بسایت سازنده موسیقی قرار داده و اطلاعاتی را که مایل نیستند را نیز منتشر نکرده و محرمانه نگهدارند.»

از جمله دیگر مکتبتی که در این زمینه مطرح‌شده، این است که آیا اعتماد به یک شرکت فناوری مانند Spotify برای ساخت ترانه‌ها بر اساس ژنتیک مردم ، کار عاقلانه‌ای است؟ از سوی دیگر این موضوع نیز از نظر علمی اثبات شده است که ریشه ژنتیکی همه انسان‌های جهان، در نهایت به قاره آفریقا باز می‌گردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: