کد خبر: ۲۰۸۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 13
از مهمترین عوامل موثر در مصرف مواد مخدر می‌توان به جست‌وجوی آرامش، دوری از خشونت، رضایت و دوری از درد اشاره کرد
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها >  امروز یکی از مصیبت‌های مهم جهانی مساله اعتیاد است، به طوری که بیش از 800 ماده شناخته شده به عنوان مخدر جوامع را تهدید می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:از مهمترین عوامل موثر در مصرف مواد مخدر<drugs> می‌توان به جست‌وجوی آرامش، دوری از خشونت، رضایت و دوری از درد اشاره کرد.

مشکلات بهداشتی و سلامتی، مشکلات روانشناختی مانند اضطراب، مشکلات اجتماعی، مالی، خواب‌آلودگی، لرزش، عدم تمرکز، از دست دادن انرژی، پول و زمان، از دست‌دادن وزن و مرگ بر اثر مصرف بیش از اندازه مواد مخدر از مهمترین عوارض مصرف این مواد است. اختلالات حافظه، عدم تعادل، بیماری‌های کبدی، ناباروری و کاهش ایمنی هم از دیگر موارد مرتبط با مصرف مواد مخدر است.


بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر از مواد مخدر مانند کوکائین، حشیش، مواد توهم‌زا و ... در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

نتایج نشان می‌دهد که تقریبا سالانه ۱۹۰ هزار نفر با عواملی مرتبط با مواد مخدر، جان خود را از دست می‌دهند و آسیب به زندگی و اجتماع درباره این موضوع متوقف نخواهد شد. همچنین استفاده از مواد مخدر، نه تنها به اجتماع بلکه به سلامت افراد هم آسیب‌های زیادی می‌رساند که شامل ابتلا به بیماری‌هایی نظیر HIV و هپاتیت خواهد بود و این درحالی است که قاچاق مواد مخدر، پولشویی و تروریسم مرگبار را نیز تحریک می‌کند.

در سال ۲۰۱۷، محققان یک پدیده نگران‌کننده را مورد بررسی قرار دادند و آن هم، ارتباط بین مواد مخدر و جرم و تروریسم بود.

همچنین پژوهشگران اظهار کرده اند برای کاهش مصرف مواد مخدر، دانش‌آموزان باید در سنین پایین درباره مضرات مصرف موادمخدر آموزش ببینند. توجه به کودکان و نوجوانان اولین گام برای کمک به آنها در رشد و سلامتی و جلوگیری از اعتیاد در جامعه است.

تقویت همکاری‌های علمی بین محققان ایرانی و خارجی

اخیرا رواج مواد مخدرهای جدید منجر به بروز مشکلات بسیار و بیماری‌های بیشتر و جدیدتری شده است. اهمیت این موضوع و ریشه کنی این معضل جهانی، لزوم برقرار تبادل نظر محققان و پژوهشگران جهان را دو چندان کرده است. اهمیت این موضوع باعث شد تا نشستی مشترک با حضور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و شماری از محققان و متخصصان داخلی و خارجی از کشورهای آمریکا، اروپایی و استرالیا در تهران برگزار شد تا راه‌های توسعه همکاری‌های بین‌رشته‌ای و بین‌المللی در حوزه علوم شناختی و دانش اعتیاد مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

در این نشست مشترک درباره اجرای طرح های مشترک تحقیقاتی بین رشته ای و  تقویت همکاری های بین المللی درحوزه اعتیاد به منظور ارایه خدمات مفید و موثر در بخش های علمی، آموزشی و بالینی و نیز  خدمات شناختی و پیشگیری و بازتوانی از اعتیاد تبادل نظر شد.

"گرت دم" Geert Dom  استاد دانشگاه "آنت ورپ " بلژیک، "آلکساندر ماریو بالداچینو" Alexander Mario Baldacchino عضو هیات علمی دانشگاه "سنت اندرس" انگلیس ، " هاگ گراوان" Garavan  Hugh  دانشیار دانشگاه  "ورمونت " آمریکا ،" انتونیو وردجو گارسیا" Antonio verdejo-Garcia  دانشیار دانشگاه "موناش" استرالیا و" سوزانا گالیا"susanna Galea  استاد دانشگاه "آکلند"  نیوزیلند به همراه محققان ایرانی در این نشست مشترک در گفت و گو با  دبیر و  مدیران ارشد ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی، فعالیت ها در حوزه های مرتبط با علوم شناختی به ویژه دانش اعتیاد و نیز اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری و بازتوانی شناختی و توانبخشی را حائز اهمیت دانستند و تجزیه و تحلیل یافته های علمی و میدانی در حوزه اعتیاد، انجام فعالیت های فرهنگی، ایجاد بانک اطلاعات داده در زمینه اعتیاد، و نیز توجه به جنبه‌های علوم اعصاب شناختی را مورد تاکید قرار دادند.

محققان و دست اندرکاران حوزه های علوم شناختی و دانش اعتیاد در تبادل نظر و گفت و گو های مشورتی خود همچنین درمان اعتیاد علاوه بر راه های بیولوژی و فیزیکی از طریق روانشناسی، ترکیب رویکردهای مهندسی، اجتماعی و زیستی، ایجاد زیرساخت برای مطالعات طولانی مدت، راه اندازی رشته طب اعتیاد، شناسایی عوامل مستعد کننده اعتیاد، مطالعات چند جانبه ، طراحی کارآزمایی های بالینی، توجه به پتانسیل های رسانه‌ها جهت شناسایی و سنجش در مطالعات اعتیاد و طرح و برنامه های نوآورانه در این حیطه، افزایش همکاری های بین المللی و آموزش و  تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه های مداخلات درمانی اعتیاد را ضروری دانستند.

اشتراک تجارب  پژوهشی محققان ایرانی و خارجی در حوزه اعتیاد

هفته گذشته نیز دوازدهمین کنگره بین‌المللی"دانش اعتیاد" پیرامون این مساله برگزار شد تا با حضور محققان کشورهای مختلف این موضوع از نظر علمی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. در این کنگره اساتید، صاحبنظران، اندیشمندان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران علمی، تحقیقاتی و تخصصی در سطوح ملی و بین‌المللی، نقطه نظرات و تجارب خود را در زمینه آخرین یافته‌های پژوهشی در حوزه اعتیاد از منظر علوم پایه، بالینی، اجتماعی، حقوق و اثرات و پیامدهای مصرف مواد اعتیاد آور به اشتراک گذاشتند.

دکتر محمد تقی جغتایی، رییس دوازدهمین کنگره بین‌المللی "دانش اعتیاد" در مراسم گشایش این همایش ملی و بین‌المللی اظهار کرد: معضل اعتیاد یک مشکل عمده در حوزه سلامت شناخته می‌شود و برای مقابله با این پدیده باید فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی در امر پیشگیری، درمان و توانبخشی گسترش یابد.

مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در امور آموزش برگزاری کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد را فرصتی مناسب برای تبادل تجارب و یافته‌ها در حوزه‌های مختلف در ارتباط با دانش اعتیاد یاد کرد و ارایه رویکرد سازنده در امر سیاست‌گذاری، پیشگیری و درمان این پدیده اجتماعی را ضروری دانست.

وی گفت: در این کنگره بین‌المللی 10 تن از محققان و متخصصان رشته‌های علمی مرتبط با دانش اعتیاد از کشورهای اروپایی، امریکا و استرالیا شرکت داشتند. ما تلاش کردیم تا بر اساس یافته‌های محققان، مکانیزم‌ها و روش‌های مناسب در امر پیشگیری از اعتیاد و نیز توانمندسازی معتادان تدوین شود و در سیاست گذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد. فرزانه صدقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: