کد خبر: ۲۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 25
شفا آنلاین:بزرگ‌ترین غده بدن در فعالیت سوخت و ساز بدن مانند گوارش نقش دارد و با وزن 3.1 کیلوگرم نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر بیژن اعلایی متخصص داخلی گفت: جگر یا کبد بزرگ‌ترین غده بدن است که در فعالیت‌های سوخت و ساز بدن مانند گوارش نقش دارد. تمام خون دستگاه گوارش توسط سیاهرگی به نام ورید پورت جمع آوری شده و وارد کبد می‌شود و تمام مواد جذب شده از لوله گوارش از کبد عبور می‌کنند. 

وی در ادامه گفت: دیگر کارهای کبد به دام انداختن سموم و تصفیه آنها با تبدیل کردنشان به مواد بی‌ضرر است. کبد متابولیسم دارو‌ها را در بدن به عهده می‌گیرد. شرکت در خون سازی و مقاومت در برابر عفوت‌ها، فراهم ساختن سریع انرژی در هنگام ضرورت، ذخیره آهن از دیگر فعالیتهای کبد است. 

وی در پایان گفت: کبد به عنوان یک سیستم مهم برای گلوکز خون عمل می‌کند به این معنی که هنگامی که گلوکز خون بعد از صرف یک وعده غذا تا غلظت زیادی بالا می‌رود، میزان ترشح انسولین نیز افزایش می‌یابد و در حدود 2.3 گلوکز جذب شده از روده بلافاصله به گلیکوژن تبدیل شده و در کبد ذخیره می‌شود. در طی ساعات بعد که غلظت گلوکز خون و نیز در این ترشح انسولین کاهش می‌یابد، کبد گلیکوژن را تجزیه و به گلوکز تبدیل می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: