کد خبر: ۲۰۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 23
شفا آنلاین-به گفته دانشيار دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، "دررفتگي مادرزادي لگن" اگر بموقع تشخيص و درمان نشود، بيماري بسيار ناتوان‌کننده‌اي است که منجر به فرسايش و آرتروز فرد مي‌شود و در دختران شايع‌تر است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر فرشيد باقري، دبيراجرايي دومين کنگره بين‌المللي ارتوپدي اطفال با اشاره به زمان افتتاحيه کنگره در روز چهارشنبه در هتل پرديسان، اظهار کرد: در اين کنگره درباره بيماري‌هاي شايع مادرزادي در ارتوپدي اطفال بحث و تبادل‌نظر مي‌شود و با حضور پروفسور گراف از اتريش که پيش‌رو در تشخيص زودرس دررفتگي مادرزادي لگن است، کارگاه آموزشي سونوگرافي هيپ برگزار مي‌شود.

اين متخصص ارتوپدي خاطرنشان کرد: بيماري دررفتگي مادرزادي لگن اطفال، اگر در دوره نوزادي و شيرخوارگي تشخيص و درمان بموقع نشود، مشکلات زيادي را براي اطفال ايجاد مي‌کند که گاه عوارض آن تا بزرگسالي و حتي سالمندي ادامه مي‌يابد.

وي، تصريح کرد: تشخيص اين بيماري در اوايل شيرخوارگي بسيارکمک‌کننده است و درمان‌ها بسيارساده و حتي بدون انجام جراحي صورت مي‌گيرد اما درمان‌ها در سنين بالا پيچيده‌تر و سخت‌تر مي‌شود‌.

دکتر باقري با اشاره به اين که «براي تشخيص بموقع بيماري دررفتگي مادرزادي لگن در کشورهاي توسعه‌يافته، سونوگرافي هيپ براي تمام نوزادان متولدشده به عنوان غربالگري انجام مي‌شود»، گفت: اين درحاليست که در کشور ما بدليل هزينه‌هاي تحميلي اين روش تشخيصي، غربالگري در دستور کار نيست.

وي در عين حال تأکيد کرد: در تلاشيم با برگزاري اين کنگره‌ها و رساندن اهميت اين موضوع در سلامت اطفال به گوش مسوولان تصميم‌گير، تغييراتي رقم بخورد.

دانشيار دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با اعلام اين که «علت بروز بيماري‌هاي مادرزادي در حوزه ارتوپدي در بيشتر نقاط جهان نامعلوم است»، اظهار کرد: بطورکلي برخي فاکتورهاي مستعدکننده همچون مصرف برخي داروها در دوران بارداري و ابتلا مادر به برخي بيماري‌ها و  نداشتن تغذيه صحيح، داشتن زمينه‌هاي ارثي در خانواده و درگیر عوامل در ايجاد بيماري مطرح است.

دکتر باقري افزود: زمينه‌هاي ارثي در بيماري دررفتگي مادرزادي لگن و پاچنبري بيش از ساير بيماري‌هاي مادرزادي است و به همين دليل ريسک ابتلا به به اين دو بيماري در خانواده‌هايي که سابقه آن را دارند، بيشتر است.

اين متخصص ارتوپدي درباره ميزان شيوع اين بيماري‌ها در کشور، گفت: بدليل همکاري نکردن خانواده‌ها و بي‌توحهي آنها نسبت به فراخوان‌هاي بعدي پزشکي براي بررسي وضعيت سلامت طفلشان، آمار دقيقي در دست نيست اما آمارهاي جهاني حاکي از اين است که ريسک بيماري‌هاي مادرزادي، يک در هر 10هزار تولد است.

وي خطاب به والدين هشدار داد: مواردي که پزشک معالج براي مراجعات بعدي کودک توصيه مي‌کند، را جدي‌ بگيرند و از زيرنظر قراردادن کودک مبتلا به بيماري مادرزادي واهمه نداشته باشند و بدانند که پزشک پيگير سلامت فرزندشان است و دست‌کاري اضافي براي اطفال به مراتب خطرناک‌تر است.

دکتر باقري در پاسخ به اين پرسش که «در حال حاضر تشخيص بيماري دررفتگي مادرزادي لگن در چه دوره‌اي از زندگي اطفال اتفاق مي‌افتد؟»، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه سال‌هاي اخير، تشخيص بيماري در موارد پيشرفته به شدت کاهش پيدا کرده و بيماري‌هاي مادرزادي در سنين اوليه و اغلب به روش غيرجراحي تشخيص و درمان مي‌شود.

وي با بيان اين که «از سه سال پيش تا کنون، بيشتر کودکان مبتلا به بيماري دررفتگي مادرزادي لگن در مشهد با انجام سونوگرافي هيپ پيش از 6ماهگي درمان مي‌شوند»، عنوان کرد: بطورمعمول تا 5/1سالگي فرصت داريم نسبت به تشخيص و درمان کودکان مبتلا به بيماري‌هاي مادرزادي وارد عمل شويم و در اين بازه زماني، بيشترين ميزان بهبودي پس از درمان رخ مي‌دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: