کد خبر: ۲۰۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 09
در دستورالعملی که بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز ارسال کرده است، امکان خرید ارز برای 23 نوع مصرف خدماتی وجود دارد. پرداخت ارز درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی نیز با همین قاعده دوباره به صرافی‌ها سپرده شده است
شفاآنلاین>بیمه و بانک> با سیاست‌های جدید ارزی، تکلیف ارز مسافرتی نیز روشن شد. طی یک ماه اخیر اخبار ضد و نقیضی از حذف ارز مسافرتی مطرح می‌شد اما در نهایت تأمین این ارز دوباره به صرافی‌ها سپرده شد که نرخ آن نیز بر اساس منطق بازار ثانویه ارزی در سامانه نیما و سنا تعیین می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، در دستورالعملی که بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز ارسال کرده است، امکان خرید ارز برای 23 نوع مصرف خدماتی وجود دارد. پرداخت ارز درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی نیز با همین قاعده دوباره به صرافی‌ها (exchange offices)سپرده شده است.

چطور می‌توان ارز مسافرتی دریافت کرد؟
از روز گذشته ارز مسافرتی در صرافی‌ها قابل خرید شده است و سقف آن نیز 5هزار یورو  یا معادل سایر ارزها تعریف شده است. مسافران با ارائه بلیت و گذرنامه و همچنین ویزا برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند، می‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند. نرخ این ارز نیز در بازار ثانویه تعیین می‌شود. به عبارتی دیگر، نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود که همزمان با اجرای بسته ارزی معاملات در این مراکز با نرخی در حدود 9 هزار تومان انجام شده که بسته به وضعیت بازار، متغیر خواهد بود. پیش از این سقف خرید ارز مسافرتی در بانک‌ها برای عربستان 200دلار، کشورهای مشترک‌المنافع و همسایه 500 یورو و برای کشورهای دورتر 1000یورو تعیین شده بود که فقط یک‌بار در سال پرداخت می‌شد.

دستورالعمل جدید به صرافی‌ها همچنین اجازه داده است که تا سقف معادل مبلغ ۱۰۰ یورو برای هر نفر بابت هزینه خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی از جمله خدمات دریافت روادید و کنسولی ارز به متقاضیان بفروشند. این یکی از خلأهای بخشنامه قبلی بود که با توجه به تعطیلی صرافی‌ها، مسافران (passengers)را به سمت دلال‌ها برای خرید ارز خُرد هدایت کرد.

مسافران و گردشگران خارجی نیز که این مدت با تعطیلی صرافی‌ها برای تبدیل ارز به بانک‌ها ارجاع داده شده بودند نیز از این پس می‌توانند همانند گذشته ارز مورد نیاز خود را در صرافی‌ها تبدیل کنند. درنظر نگرفتن این گروه در دستورالعمل اولیه بانک مرکزی برای مدتی گردشگران خارجی را سردرگم و گرفتار دلال‌ها کرده بود.

ارز مسافرتی 4200 تومانی با بازار چه کرد؟
ارز مسافرتی در طی ماه‌های اخیر محل جدال جدی بوده و حاشیه‌های زیادی نیز داشته است. در طول 3 ماهی که از 21 فروردین تا 23 تیرماه سیاست ارز 4200 تومانی اجرا شد، 312 میلیون دلار ارز مسافرتی توسط بانک‌ها در فرودگاه و بعد از عبور از گیت پرواز پرداخت شد که برای کشورهای بدون نیاز به ویزا برای هر مسافر 500 یورو و دیگر کشورها هزار یورو بود. میزان بالای پرداخت ارز مسافرتی در طی سه ماه در حالی بود که در سال‌های گذشته در طول کل سال به طور میانگین 400میلیون دلار ارز پرداخت می‌شد.

این ساز و کار باعث شده بود که در ماه‌های اخیر فضای سودجویانه‌ای ایجاد شود تا جایی که برخی آژانس‌های مسافرتی برنامه‌هایی برای سفر رایگان به کشورهایی مانند ترکیه، تایلند و... در نظر گرفته بودند و در ازای تأمین هتل و غذا از مسافران می‌خواستند که بعد از عبور از گیت فرودگاه، ارز دریافتی را به مسئول آژانس تحویل دهد. بعد از آن هم با اختلاف فروش ارز 4200 تومانی در بازار آزاد، سود خوبی به جیب می‌زدند.

در ماه‌های اخیر اقدامات این چنینی باعث شده بود که سفرهای خارجی بویژه سفر به کشورهای همسایه رشد کند. پرداخت ارز مسافرتی با انتقادهای زیادی همراه بود و طی یک ماه گذشته نیز اخبار ضد و نقیضی از حذف آن مطرح می‌شد. اما در نهایت با سیاست‌های جدید تکلیف ارز مسافرتی نیز مشخص شد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: