کد خبر: ۲۰۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 2018July 15
دیروز رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر نیز اعلام کرد که دلالان میلیاردی بازار سکه و طلا، افراد عادی نیستند؛ از آنجا که این افراد دیگر نمی‌توانند آزادانه در بازار ارز دادوستد داشته باشند،‌ به بازار سکه و طلا آن هم نه مصنوعات، بلکه طلای آب‌شده آمده‌اند
شفا آنلاین>بیمه و بانک>روز گذشته عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر از کاهش 175هزارتومانی قیمت سکه در بازار خبر داد که دلایل عمده آن به کاهش قیمت دلار، کاهش قیمت جهانی و کاهش تقاضا با توجه به نزدیک شدن به واگذاری سکه‌های نوبت دوم مربوط می‌شد. اما طی چند ساعت، به دنبال افزایش نرخ دلار،‌ سکه روند افزایشی را آغاز کرد و سکه تمام 120هزار تومان گران شد.

به گزارش شفا آنلاین، دیروز رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر نیز اعلام کرد که دلالان میلیاردی بازار سکه و طلا، افراد عادی نیستند؛ از آنجا که این افراد دیگر نمی‌توانند آزادانه در بازار ارز دادوستد داشته باشند،‌ به بازار سکه و طلا آن هم نه مصنوعات، بلکه طلای آب‌شده آمده‌اند.

روز گذشته عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: علت کاهش قیمت طلا و سکه در درجه اول کاهش قیمت دلار، در درجه دوم کاهش قیمت جهانی و در درجه سوم کاهش تقاضا با توجه به نزدیک شدن به واگذاری سکه‌های نوبت دوم است.

محمد کشتی‌آرای درباره قیمت طلا در بازار روز شنبه گفت: قیمت جهانی هر اونس طلا ۱۲۴۲ دلار است که به نسبت هفته گذشته ۱۴ دلار کاهش داشته است. با توجه به نوسانات قیمت ارز و کاهش قیمت جهانی در هفته گذشته نیز ما کاهش حدود ۱۷۵ هزار تومانی در قیمت سکه داشتیم و سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و ۵۷۰ هزار تومان است. کشتی‌آرای افزود: نیم‌سکه با حدود ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت، یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان و ربع سکه با کاهش حدود ۴۰ هزار تومانی، ۶۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود. به گفته او، سکه‌های یک گرمی ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲۲۹ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به هفته گذشته با ۷۴۰۰ تومان کاهش قیمت همراه شده است. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۹۹۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. این عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با بیان اینکه با توجه به تحولاتی که پیش رو داریم، قیمت‌ها حتی برای فردا هم قابل پیش‌بینی نیست، توضیح داد: شناسایی کسانی که چندین تن طلا خریداری کرده بودند تاثیر زیادی بر بازار نداشته است.

دلالان میلیاردی بازار سکه
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر نیز اعلام کرد که دلالان میلیاردی بازار سکه و طلا، افراد عادی نیستند و پشتوانه‌های خاصی دارند؛ از آنجا که این افراد دیگر نمی‌توانند آزادانه در بازار ارز داد و ستد داشته باشند و رصد می‌شوند، به بازار سکه و طلا آن هم نه مصنوعات، بلکه طلای آب‌شده آمده‌اند و سرمایه‌شان را به سکه و طلای آب شده تبدیل و از کشور خارج می‌کنند.

ابراهیم محمدولی ظهار کرد: پس از آنکه دولت اعلام کرد که «اجازه نمی‌دهد در بازار ارز دلالی و نوسان قیمت ادامه پیدا کند» و نظارت‌ها بر بازار ارز شدت گرفت، دلالان پول‌های خود را برای اینکه سود بیشتری ببرند یا آنکه راحت‌تر بتوانند سرمایه‌شان را از کشور خارج کنند، آن را به بازار سکه وارد کردند.

او افزود: این دلالان کلان بازار طلا و سکه سرمایه‌شان را از این طریق به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند و عده دیگری نیز در این میان هستند که معاملات میلیاردی کرده و تنها سودشان را به جیب می‌زنند، چراکه در این معاملات کالا و سکه‌ای رد و بدل نمی‌شود و تنها آنها مابه‌التفاوت معامله‌ای که انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند.

محمدولی تصریح کرد: این رفتارها در بازار به زیان صنعت بوده و باید با آنها برخورد شود که با اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد اوضاع و شرایط بازار طلا و سکه آرام‌تر و بهتر می‌شود و بهتر است که در این میان بخش خصوصی و تشکل‌ها را نیز دخیل کنند تا بتوان مدیریت بهتری بر بازار اعمال کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با اشاره به تاثیر اوراق سکه بر شرایط موجود اظهار کرد: در این ثبت‌نام‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند. در غیر این صورت اثر منفی و روانی بر بازار و ذهن مردم می‌گذارد. این موضوع از دید بازار و اقتصاد، نتوانسته اثر مطلوبی تاکنون بگذارد. البته شاید مقطعی موثر بوده اما در درازمدت اثر مثبتی نگذاشته و روند کندی داشته است. امیدواریم با سیاست‌های مناسب اثر مطلوبی در بازار اقتصاد و کسب و کار بگذارد.

مهریه چگونه محاسبه می‌شود؟
اخبار منتشر شده حاکی از این مطلب است که باوجود اینکه دولت اعلام کرده است نرخی به غیر از ۴۲۰۰ تومان را برای دلار به رسمیت نمی‌شناسد، اما قیمت هرقطعه سکه برای پرداخت مهریه در دادگاه‌ها، از سوی بانک مرکزی(central bank) با دلار قاچاق تعیین می‌شود. به گزارش مهر، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت سکه در محاسبات بانک مرکزی تناسبی با دلار ۴۲۰۰ تومانی ندارد، گفت: سیاست جدید ارزی دولت که مبنای آن دلار ۴۲۰۰ تومانی اعلام شد، برای تامین کالاهای اساسی و ضروری از جمله مواد غذایی، دارو، مواد اولیه و نظایر آن بود و دولت تاکید کرده است که با این نرخ همه نیازهای اصلی و ضروری کشور را تامین می‌کند. او به این نکته هم اشاره کرد که جنس سرمایه‌گذاری کسی که سکه می‌خرد، از نوع سفته‌بازی است و این نیازی نیست که بخواهیم با ذخایر ارزی آن را پاسخ داده و با دلار ۴۲۰۰ تومانی پوشش دهیم و البته نیازی نیست که بتوان آن را با ذخایر ارزی و دلار ۴۲۰۰ تومانی پاسخ داده و ایجاد رانت کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: