کد خبر: ۱۹۵۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 15
با اعتقاد و ایمان این نوید را به جوانان و مسئولان این مرز و بوم می‌رسانیم که می‌توان با تلاش، پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا را در کشور تولید و با موفقیت آن را تجاری‌سازی کرد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: امروز می‌توان پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در کشور تولید و با موفقیت آن را تجاری‌سازی کرد.

به گزارش شفا آنلاین، حمیدرضا طیبی امروز در مراسم افتتاح اولین مجموعه تولید انبوه سلول در خاورمیانه با بیان اینکه افتتاح این مجموعه شعار "ما می‌توانیم" را محقق کرد، گفت: با اعتقاد و ایمان این نوید را به جوانان و مسئولان این مرز و بوم می‌رسانیم که می‌توان با تلاش، پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا را در کشور تولید و با موفقیت آن را تجاری‌سازی کرد. تفاوت بارز این حرکت علمی با فعالیت‌های مشابه دیگر کشور این است که تمامی عملیات این پروژه با دانش کسب شده در  کشور به سرانجام رسیده و دانش به دست آمده در تمامی مراحل آن قابلیت توسعه و صادرات را دارد. علاوه بر آن می‌تواند از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در برعکس کردن مسیر انتقال فناوری از داخل به خارج باشد.

وی افزود: دانش پزشکی بازساختی از ایده‌های علمی مورد علاقه دانشگاه‌ها، شرکت‌های بیولوژیکی و صنایع دارویی در دنیا در دو دهه اخیر است و چشم‌انداز روشنی برای آن ترسیم کرده‌اند. این علم زمینه‌های تعامل بین رشته‌های مختلف علوم را فراهم کرده است. این محصولات سلولی در صنعت پزشکی بازساختی برای درمان انواع سرطان(Cancer)، بیماری‌های قلبی عروقی، گوارشی، عضلانی، پوست و چشم کاربرد دارد. بازار آن در سال ۲۰۱۶، ۸.۸ میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۱۷ میلیارد دلار و  تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۵۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. برخی از کشورهای پیشرو و شرکت‌های بزرگ دارویی سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در این زمینه انجام داده‌اند که به روشنی نشانگر ارزش افزوده این محصولات است.

رییس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: گزارشات بین‌المللی نشان می‌دهد تغییرات شگرفی در پروتکل‌های درمانی در حال وقوع است و اگر در تحقیق و پژوهش، تربیت نیروی مجرب، ایجاد ساختار مناسب و تدوین قوانین نظارتی و حمایتی حرکت‌های جدی را در کشور سامان ندهیم، در آینده خسارات و هزینه‌های زیادی به بیماران برای تهیه نمونه سلولی از خارج از کشور تحمیل می‌شود. با وجود اینکه واردات داروهای نوترکیب به کشور درصد کمی دارند، اما بیشترین هزینه‌های دارویی را برای کشور رقم می‌زنند.

طیبی با بیان اینکه امیدواریم مجموعه سل تک فارمد سر آغاز مبارکی برای گسترش این دانش در کشور باشد، تصریح کرد: در این مسیر فرهنگ‌سازی این دانش و مهیا کردن بستر گسترش از امور حتمی است. امیدواریم این تلاش علمی با حمایت مسئولان و مدیران حوزه درمان به حرکتی ماندگار منتهی شود و زمینه ارائه خدمات بیشتر و جدیدتری را برای مردم فراهم کند. از حمایت‌های مقام معظم رهبری، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، وزارت بهداشت، معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق شکوفایی و نوآوری قدردانی می‌کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: