کد خبر: ۱۹۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 01
مهندسان زیست پزشکی "دانشگاه دوک" آمریکا، با استفاده از فناوری "غیر فعال کردن ژن" موفق به کاهش سطح کلسترول خون در موش‌ها شدند
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد فناوری ویرایش ژن کریسپر سبب کاهش سطح کلسترول خون در موش‌ها می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، مهندسان زیست پزشکی "دانشگاه دوک"(Duke University) آمریکا، با استفاده از فناوری "غیر فعال کردن ژن"(gene-silencing) موفق به کاهش سطح کلسترول خون در موش‌ها شدند.

در این مطالعه مهندسان از یک سیستم جدید ارسال" کریسپر- کَس 9" (CRISPR/Cas9) به بدن موش‌ها استفاده کردند. این روش جدید که در مدت شش ماه انجام شد منجر به کاهش سطح کلسترول خون در بدن موش‌ها شد.

در این رویکرد جدید، مهندسان زیست پزشکی قادر به مشاهده نحوه عکس‌العمل سیستم ایمنی موجودات زنده در هنگام استفاده از کریسپر- کَس 9 بودند.

کریسپر- کَس 9 چیست؟
کریسپر-کَس 9 یک ابزار ژنتیکی است که با استفاده از آن، دانشمندان می‌توانند سکانس‌های خاصی از دی.ان.ای را هدف قرار داده و آن را بیرون بکشند و با مدل دیگری جایگزین کنند .ویرایش ژنوم یک روزنه امید برای درمان بیماری‌های لاعلاج است.

یک روش درمان ویرایش ژنوم کریسپر-کَس 9  است که به تازگی توسعه داده شده است. کریسپر-کَس 9  به معنی "تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله‌دار منظم خوشه‌ای پروتئین کَس 9 " است.

کریسپر-کَس 9  از باکتری‌های طبیعی سیستم ویرایش ژن مشتق شده است. قطعه‌های کوچک باکتری بوسیله دی.ان.ای ویروسها کدگذاری شده است و از آنها در ایجاد بخش‌های دی.ان. ای و یا آرایش کریسپر استفاده می‌شود.

این آرایش‌ها باکتری‌ها را قادر می‌سازند تا ویروس‌ها و یا انواع مشابه از ویروس‌ها را شناسایی کنند. لحظه‌ای که این ویروس‌ها حمله کنند، باکتری، بخش‌های آر.ان.ای آرایش‌ها را برای حمله علیه ویروس‌ها تولید خواهند کرد.

سپس این باکتری از کَس 9 یا یک آنزیم مشابه برای متوقف ساختن دی.ان. ای استفاده می‌کند، بنابراین سبب غیرفعال شدن ویروس‌ها می‌شود.

کاهش سطح کلسترول خون در موش‌ها
این تحقیق توسط مهندسان زیست پزشکی دانشگاه دوک و تحت نظارت "چارلز گرسباچ" (Charles Gersbach) انجام گرفته است. در این مطالعه از یک تکنیک برای ترکیب کردن و ارسال سیستم غیرفعال کردن ژن کریسپر– کَس به موش‌ها استفاده شده است.

در این تکنیک، این تیم از ویروس کوچک "AAV" برای ارسال کریسپر- کَس 9 به کبد موش‌ها استفاده کردند. AAV یک ویروس کوچک است که برای آزمایش انواع مختلفی از بافت‌ها طی آزمایشات بالینی که شامل ژن درمانی انسان بود، طراحی شده است.

این سیستم ارسال" Pcsk9" که یک ژن مسئول تنظیم سطح کلسترول است را  نامعتبر شناسایی کرد.

تعدادی دارو برای کمک به کلسترول(Cholesterol) بالا و بیماری‌های قلبی- عروقی با مسدود کردن فعالیت ژن Pcsk9 توسعه یافته است.

این رویکرد جدید که توسط گرسباچ و تیمش مورد استفاده قرار گرفته است، صرفا فعالیت ژن را مسدود نمی‌کند، بلکه ساخت Pcsk9 در بدن را متوقف می‌سازد.

پاسخ سیستم ایمنی علیه کَس 9
همچنان که دانشمنان کریسپر – کَس 9 را به کبد موش‌ها ارسال می‌کردند، پاسخ ایمنی علیه پروتئین کَس 9 را مشاهده کردند. این به این معنی است که سلول‌های ایمنی در زمانی که از ارسال کَس 9 آگاه شدند به کبد نفوذ می‌کنند.

این واکنش بینش قابل توجهی در مورد چگونگی پاسخ سیستم ایمنی(Safety system) بدن به فناوری درمان ژن کَس 9 به دانشمندان  می‌دهد.

نکته مهم این است که سیستم ایمنی ممکن است کَس 9 را به عنوان یک تهدید شناسایی کند و بر این اساس با این آنزیم مبارزه کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: