کد خبر: ۱۸۷۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 05
همه ساله دو میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد در دنیا پیش از رسیدن به یک ماهگی می‌میرند.بر اساس این آمار، پاکستان، افغانستان و کشورهای آفریقای مرکزی بدترین مکان برای نوزادان هستند.
شفاآنلاین>سلامت> صندوق کودکان سازمان ملل متحد 'یونیسف' به تازگی با انتشار گزارش هایی نسبت به بالا بودن نرخ مرگ و میر نوزادان هنگام زایمان و افزایش شیوع سرخک در پاکستان هشدار داد.
به گزارش شفاآنلاین،همه ساله دو میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد در دنیا پیش از رسیدن به یک ماهگی می‌میرند.بر اساس این آمار، پاکستان، افغانستان و کشورهای آفریقای مرکزی بدترین مکان برای نوزادان هستند.

در پاکستان به طور متوسط از هر ۲۲ نوزاد یک نفر پیش از رسیدن به یک ماهگی می‌میرد در حالی که این رقم در ژاپن یک نوزاد در میان هزار و 111 نوزاد است.
بیش از همه عوامل، 'فقر و درگیری‌های منطقه‌ای' باعث می‌شود زنان باردار به طور محسوسی از نظر مراقبت‌های بهداشتی به نسبت کشورهای صنعتی در وضعیت بدی قرار داشته باشند.

'هنریتا فور' مدیر یونیسف می‌گوید: «وقتی می‌بینیم بسیاری از این مرگ و میرها می‌توانست اتفاق نیفتد، این موضوع روشن می‌شود که دنیا در حمایت از کودکان فقیر شکست خورده است.»

بر اساس تحلیل ها و آمارهای یونیسف، علل اصلی مرگ و میر نوزادان، تولد زودرس و مشکلات زایمان، عفونت ریه، مننژیت و آنچه که در میان مردم به مسمومیت خونی شهرت دارد، عنوان شده‌اند.

به همین منظور یونیسف افزایش کادر پزشکی، پرستاری و مامایی و نیز مراکز سلامتی که برای همگان در دسترس باشند را درخواست کرده است، همچنین مادر و کودک هردو باید از نظر دارویی کاملا تامین باشند.

*** افزایش شیوع سرخک در میان کودکان پاکستان

سازمان جهانی بهداشت همچنین در گزارشی نسبت به افزایش 100 درصدی شیوع بیماری سرخک در پاکستان طی سال 2017 در مقایسه با سال پیش از آن هشدار داد.گزارش تکان دهنده اخیر سازمان جهانی بهداشت در قبال شیوع بیماری سرخک در پاکستان تصویر بدی از این کشور در جهان بر جای گذاشته است.

روزنامه انگلیسی زبان 'تریبیون' پاکستان به تازگی با انتشار گزارش سازمان جهانی بهداشت، نوشت: پاکستان در ردیف کشورهایی است که بیشترین تعداد مبتلایان به سرخک را در خود اختصاص داده و این بیماری هر سال نسبت به سال گذشته در حال گسترش است.

سال 2017 میلادی 10 هزار و 540 مورد مشکوک به ابتلا به سرخک مورد آزمایش قرار گرفتند که شش هزار و 494 تن از آنها به این بیماری مبتلا بودند، در حالی که مبتلایان به سرخک در این کشور در سال 2016 میلادی دو هزار و 845 تن بودند.

آمار نشان می دهد که تعداد مبتلایان به بیماری سرخک در پاکستان حتی نسبت به کشورهای همسایه و منطقه بسیار بیشتر است و از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که مبتلایان به بیماری سرخک در افغانستان در سال 2017 میلادی هزار و 511 تن بود.

***مرگ سه کودک پاکستانی در کمپین 'واکسیناسیون'
سه کودک پاکستانی نیز روز گذشته - یکشنبه - پس از انجام واکسیناسیون در شمال غرب این کشور جان خود را از دست دادند.

به گزارش شبکه خبری 'جیو' پاکستان، این سه کودک پس از عمل واکسیناسیون از سوی ماموران و مجریان کمپین اقدامات حفاظتی واکسیناسیون در 'نوشهره' ایالت خیبرپختونخوا جان خود را از دست دادند .

گفته می شود هفت کودک دیگر پاکستانی نیز در جریان اقدامات حفاظتی واکسیناسیون به شدت بیمار شده اند و به گفته منابع بیمارستانی در شهر نوشهره حال چند تن از کودکان بیمار وخیم اعلام شده است .

دکتر مظهر از مسئولان 'بیمارستان مردم' شهر نوشهره نیز با تایید خبر فوت برخی کودکان پس از عمل واکسیناسیون گفت:علت اصلی مرگ پس از کالبد شکافی مشخص می شود.
بر اساس گزارش ها پس از خبر فوت کودکان ، عمل واکسیناسیون از سوی مسئولان شهری متوقف شده است . پلیس برای بازداشت مجری اصلی کمپین واکسیناسیون اقدام کرده است، ولی گفته می شود وی متواری شده است.

دکتر 'سکندر علی مندرو ' وزیر بهداشت دولت محلی ایالت خیبرپختونخوا نیز درو اکنش به وقوع این حادثه گفت:تحقیقاتدر خصوص علت اصلی مرگ و میر کودکان آغاز شده است و عاملان این حادثه دردناک بزودی دستگیر و طبق قانون مجازات می شوند.

دولت مرکزی و محلی پاکستان هر از چند گاهی به منظور مبارزه با بیماری های واگیردارو خطرناک از جمله فلج اطفال و سرخک در مناطق مختلف این کشور کمیپین واکسیناسیون به راه می اندازد .

برچسب ها: سلامت ، یونیسف ، زایمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: