کد خبر: ۱۸۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 18
بیماری لیشمانیوز پوستی از بیماری هایی است که واکسن موثری برای آن وجود ندارد و تنها راه کنترل دارو درمانی است
شفا آنلاین>سلامت>لیشمانیوز پوستی از بیماری‌ هایی است که واکسن موثری برای آن وجود ندارد و با اعطای کرسی پژوهشی در این حوزه به پژوهشگر کشورمان فعالیت ها برای طراحی و توسعه واکسن این بیماری با سرعت در حال پیگیری است.

به گزارش شفا آنلاین، سیما رافتی دارنده کرسی پژوهشی 'طراحی و توسعه واکسن لیشمانیوز پوستی و ایمنوتراپی(Immunotherapy) در مدل حیوانی به همراه تدوین و راه اندازی روش تشخیص غیر تهاجهمی در بیماران مبتلا' از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، درباره اقدامات انجام شده در راستای این کرسی پژوهشی اظهار کرد: این کرسی مرتبط با بیماری لیشمانیوز است که اطلاعات کافی درباره این بیماری در دنیا وجود ندارد و محققان و متخصصان مشغول تحقیق و مطالعه روی آن هستند. این بیماری یکی از مشکلات بهداشتی کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه 3 پروژه مرتبط با این بیماری از طریق این کرسی پژوهشی در حال انجام است، ادامه داد: نخست تشخیص بیماری به صورت غیرتهاجمی است زیرا اغلب از روش تهاجمی که دردناک است، برای نمونه گیری استفاده می شود. بنابراین مطالعات و تحقیقاتمان در این زمینه را گسترش دادیم تا تشخیص بدون درد و سریع را پایه گذاری کنیم و در این زمینه مقاله ای هم چاپ کردیم.

این عضو هیات علمی انستیتو پاستور بیان کرد: نقش پشه خاکی در بروز بیماری بخش بعدی مطالعات ما را تشکیل داد. همچنین نگرش دیگر این تحقیقات درگیر کردن سیستم ایمنی فرد میزبان و ابداع راهکار درمانی است. از زمان اعطای این کرسی پژوهشی تاکنون 5 دانشجوی دکتری در این زمینه فعالیت کردند و مقالاتی نیز در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.

رافتی با بیان این که اعطای کرسی های پژوهشی بیشترین تاثیر را بر ارتقای کیفیت فعالیت دانشجویان دکتری دارد، ابراز کرد: به عنوان یک زن پژوهشگر فراز و نشیب های بسیاری را در راه به ثمر رسیدن تحقیقات تجربه کرده ام و اعطای کرسی پژوهشی اهمیت توجه به مسئله پژوهش آن هم در حوزه های مرز دانش را در کشور پررنگ می کند.

بیماری لیشمانیوز(Leishmaniasis) پوستی از بیماری هایی است که واکسن موثری برای آن وجود ندارد و تنها راه کنترل دارو درمانی است. ایران نیز در منطقه ای قرار دارد که کشورهای اطرافش همچون عراق، افغانستان و ترکیه به صورت اندمیک درگیر این بیماری هستند.

با توجه به حمایت های سازمان جهانی بهداشت(WHO) در چندین طرح بین المللی از دارنده این کرسی پژوهشی و احداث ایمنوتراپی و تحقیقات واکسن لیشمانیا در انستیتو پاستور ایران توانمندی بالایی ایجاد و بستری برای انجام این کرسی فراهم شد. این کرسی پژوهشی برای نخستین بار در جهان فعالیت های نوینی را در سه بعد واکسن، ایمنوتراپی و تشخیص غیر تهاجمی این بیماری انجام می دهد.

طراحی و توسعه واکسن با استفاده از پروتئین های ایمنولوژیک از پشه خاکی، طراحی و ارزیابی پپتیدهای ضد میکروبی علیه لیشمانیا به عنوان ابزارهای ایمنوتراپی و درمانی و تدوین و جایگزینی نمونه برداری غیرتهاجمی از ضایعه بیماران از اهداف اصلی این کرسی پژوهشی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: