کد خبر: ۱۸۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 13
دکتر رضا ملک زاده: شاخص های علمی در جهان نشان می دهد که ما رتبه 16 را در تولید علم داریم
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اصلی ترین منابع ثروت و قدرت هر کشور، نیروهای دانش آموخته است که ایران از این منبع غنی است و با حمایت از فناوری و ایجاد اشتغال در کشور می توانیم از مهاجرت آنها جلوگیری کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده روز سه شنبه در دومین کنگره نوآوری و فناوری سلامت با انتقاد از اشاعه تفکری در کشور که سعی می کند پیشرفت های علمی پس از انقلاب را نادیده بگیرد، گفت: شاخص های علمی در جهان نشان می دهد که ما رتبه 16 را در تولید علم داریم.

ملک زاده ادامه داد: ما نه تنها در میان کشورهای اسلامی و خاورمیانه رتبه نخست را داریم بلکه از بسیاری از کشورهای اروپایی نیز وضعیت بهتری داریم؛ هم اکنون ایران دو درصد از سهم تولید علم جهان را بر عهده دارد که 20درصد این تولیدات با مشارکت مراکز معتبر علمی جهانی است و نشاندهنده دیپلماسی موفق علمی ایران در جهان است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت(Ministry of Health)، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش جوانان در حوزه های علمی کشور افزود: مهمترین پیشرفت ایران در حوزه های پژوهشی حضور نیروی انسانی جوان است و ایران در حال حاضر رتبه اول دانشجوی دکتری تخصصی را در جهان دارد و باید با ایجاد بسترهای مناسب در حفظ این افراد در کشور تلاش کرد.

وی افزود: در حوزه سلامت بیش از هزار شرکت دانش بنیان در حال فعالیت است و در حال حاضر توانایی تولید همزمان داروهایی را داریم که تنها حداکثر 2 سال از تولید آن در جهان گذشته است.

ملک زاده خاطرنشان کرد: سلامت بازاری بزرگ است و حضور شرکت های دانش بنیان باید افزایش یابد؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز آمادگی دارد که این بازار را در اختیار آنها قرار دهد.

وی با انتقاد از نقدهای غیرمنصفانه از تولیدات مقالات علمی در کشور گفت: شاخص کیفیت مقالات علمی ما در سطح بین المللی از شاخص کمی بیشتر است و کسانی که این مقالات را بی ارزش می خوانند قادر به نوشتن یک مقاله انگلیسی نیستند.

وی همچنین انتظارات غیرمنطقی از حوزه پژوهشی کشور را مورد نقد قرار داد و افزود: بسیاری از منتقدان از حجم بالای مقالات علمی که به فناوری راه نمی یابند، انتقاد می کنند در حالی که در شاخص های بین المللی از هر یک هزار مقاله تنها یک فناوری(Technology) و محصول محقق می شود و با توجه به این که 55 هزار مقاله در سال 2017 در ایران تولید شده است، باید حداکثر توقع 50 فناوری و محصول را داشته باشیم.

وی بر اهمیت همکاری دانشگاه های پزشکی و صنعتی تاکید کرد و گفت: حضور بخش پزشکی و مهندسی در کنار یکدیگر ضروری است و با ایجاد شرکت های دانش بنیان به صورت مشترک می شود به پیشبرد این همکاری استمرار بخشید.

دومین کنگره نوآوری و فناوری سلامت امروز و فردا (24 و 25 بهمن) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در محورهای نوآوری و بومی سازی در حوزه فناوری علوم پزشکی و سلامت ، فناوری های مرتبط با صنایع دارویی و غذایی، تجهیزات آزمایشگاهی، فناوری سیستم های تشخیص و تصویربرداری، تجهیزات و خدمات کاربردی حوزه سلامت و مهندسی پزشکی در سه بخش ایده بازار ، نشست های تخصصی و نمایشگاه با حضور شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری سلامت در حال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: