کد خبر: ۱۷۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 11
با استفاده از سامانه مشابهت‌یاب در این نظام می‌توان سرقت‌های علمی را کشف کرد.
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت با اشاره به طراحی نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران، گفت: با استفاده از سامانه مشابهت‌یاب در این نظام می‌توان سرقت‌های علمی را کشف کرد.

به گزارش شفا آنلاین، پیام کبیری در نشست خبری که در ارتباط با تحقیقات علمی در حوزه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: طرح‌های تحقیقاتی در 60 دانشگاه در حال انجام بوده و از پایان‌نامه دانشجویان، مقالات، مجلات، کتاب‌ها و پروانه‌های ثبت اختراع جهت استفاده از اطلاعات پژوهشی(Research) می‌توانیم بهره‌مند شویم.

وی از طراحی نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران (نوپا) خبر داد و اعلام کرد: این نظام با هدف تأمین توسعه کیفی و کمی پژوهش‌های نظام سلامت همچنین بهره‌برداری اثربخش و مبتنی بر اخلاق پژوهش‌های نظام سلامت راه‌اندازی شده است.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت(Ministry of Health) ادامه داد: صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها همچنین پایش، رصد، توزیع و ترویج دانش‌های تولیدشده از پژوهش‌های نظام سلامت از دیگر اهداف راه‌اندازی این نظام است.

کبیری گفت: در این نظام 12 سامانه اطلاعات علمی داریم که 12 خدمات نوین پژوهشی ارائه می‌کند که سامانه علم‌سنجی هیأت علمی، سامانه علم‌سنجی دانشگاه‌ها، مجلات علمی، مقالات پزشکی، انتشارات و کتب، طرح‌های تحقیقاتی و سامانه علم‌سنجی مجله‌های نامعتبر و جعلی ازجمله این 12 سامانه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از طریق سامانه علم‌سنجی مجلات نامعتبر و جعلی تاکنون 2003 نشریه نامعتبر شناسایی شده است، گفت: 18 هزار عضو هیأت علمی در کشور داریم که تمام مشخصات و فعالیت‌های این افراد از طریق سامانه علم‌سنجی هیأت علمی قابل تشخیص است.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت گفت: جهت شناسایی سرقت‌های علمی نیز می‌توان به سامانه مشابهت‌یاب در نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران مراجعه و تخلفات پژوهشی را شناسایی و از انتشار آن جلوگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: