کد خبر: ۱۷۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 05
حضور و بروز نیروها و کنشگران داوطلب در قالب‌های فردی و گروهی، اتفاقی نیک در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود و با توجه به ابزارها و راه‌های ارتباطی نوین، نیازمند بازاندیشی و سامان‌دهی ویژه و تعریف و تبیین دوباره است
شفا آنلاین>سلامت>معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز داوطلب تاکید کرد: حضور و بروز نیروها و کنشگران داوطلب در قالب‌های فردی و گروهی، اتفاقی نیک در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود و با توجه به ابزارها و راه‌های ارتباطی نوین، نیازمند بازاندیشی و سامان‌دهی ویژه و تعریف و تبیین دوباره است تا بهره‌گیری از توانمندی‌های ایشان به‌ویژه در مواقع حساس و بحرانی افزایش یاب .

 به گزارش شفا آنلاین، در پیام سید محمدهادی ایازی آمده است:« شمار و سازمان‌یافتگی کنشگران داوطلب یک جامعه در زمینه‌ها و زمان‌های مختلف، شاخصی درخور برای شناخت و سنجش رشد، امید و همبستگی اجتماعی و مردمی به شمار می‌رود. نمونه آشکار و نزدیک این مدعا، خیل مردم و کمک‌های مالی و حضوری ایشان برای مناطق و هم‌میهنان زلزله‌زده غرب کشور بود. اگر چه بسیاری تلاش کردند مفاهیم و تفسیرهای ناهمگون و دوری از این همبستگی و امید اجتماعی به واسطه آگاهی‌رسانی سریع و به موقع در فضای مجازی به دست دهند.

به هر روی حضور و بروز نیروها و کنشگران داوطلب در قالب‌های فردی و گروهی، اتفاقی نیک در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود و با توجه به ابزارها و راه‌های ارتباطی نوین، نیازمند بازاندیشی و سامان‌دهی ویژه و تعریف و تبیین دوباره است تا بهره‌گیری از توانمندی‌های ایشان به‌ویژه در مواقع حساس و بحرانی افزایش یابد و جامعه در برابر چالش‌های سخت، توانمندتر و از آسیب‌های روانی(Mental injuries) و اجتماعی ناشی از بحران‌ها پیش‌گیری و کاسته شود.

از آن‌جا که سازمان‌های غیردولتی و فعالیت‌های داوطلبانه، غیرانتفاعی و به دور از نگاه‌های اقتصادی هستند و به نوعی خیرات جمعی محسوب می‌شوند و با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های متعددی که دارند، توسعه و گسترش ایشان در پناه ایجاد بانک اطلاعاتی و قوانین شفاف به منظور هدایت و نظارت بر فعالیت آن‌ها از ضروریات به شمار می‌رود. مشارکت همگانی و کنشگری داوطلبانه در بخش بهداشت، پیشگیری، درمان و آموزش‌های هم‌پیوند برای برداشتن گامی ارزشمند و درخور در تحول نظام سلامت و اجتماعی شدن آن جز با گسترش و افزایش کمی و کیفی سازمان‌های غیردولتی، کانون‌های اجتماع‌محور سلامت، داوطلبان و نیکوکاران ارجمند در جامعه به سرانجام شایسته نخواهد رسید.

شعار روز جهانی داوطلب امسال انگشت خود را به سوی توسعه اقتصادی و اجتماعی نشانه رفته است که بی‌شک به هم وابسته‌اند و توسعه هر یک به تنهایی، ناپایدار خواهد بود و جامعه را ناهماهنگ خواهد کرد. چشم پوشیدن از جوانب اجتماعی نظام سلامت(Health) نیز چالش‌های بی‌شماری را پیش آورده است که تلاش خواهیم کرد با گام برداشتن به سوی اجتماعی شدن آن به وضعیتی بهینه دست یابیم. این روز را بر همه فعالان نیک‌نهاد مدنی اعم از سازمان‌های غیردولتی، خیریه‌ها و نیکوکاران و نیک‌اندیشان به ویژه در حوزه سلامت شادباش می‌گویم و دست همگی را به گرمی می‌فشارم. باشد که در کنار هم جامعه‌ای عاری از بیماری، گزند، خشونت و سختی‌های توان‌فرسا را سامان دهیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: