کد خبر: ۱۷۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 08
شدت درد و همچنین طول دوره­ای که درد وجود دارد در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در شرایطی که تنها احساس پری و سنگینی و درد خفیف در پستان به ویژه در نزدیکی شروع عادت ماهیانه وجود دارد، درمان متفاوتی از شرایطی دارد که در آن درد به حدی شدید است که با فعالیت های روزمره منافات دارد و یا درد تقریبا در تمام طول ماه حس می شود.

شفا آنلاین:اگر چه درمان پستان های فیبروکیستیک بنابر شرایط افراد مختلف، متفاوت است ولی به طور کلی در درمان تغییرات فیبروکیستیک <Fibrocystic changes>به دو موضوع توجه ویژه می­شود.
1. کنترل درد
2. تصحیح اختلات هورمونی

کنترل درد :
به گزارش شفا آنلاین:شدت درد و همچنین طول دوره­ای که درد وجود دارد در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در شرایطی که تنها احساس پری و سنگینی و درد خفیف در پستان به ویژه در نزدیکی شروع عادت ماهیانه وجود دارد، درمان متفاوتی از شرایطی دارد که در آن درد به حدی شدید است که با فعالیت های روزمره منافات دارد و یا درد تقریبا در تمام طول ماه حس می شود. بر اساس این تفاوت­ها، نوع درمان هم متفاوت خواهد بود. موارد زیر در کنترل درد این بیماران مفید است

* استفاده از کرست­هایی که حمایت مناسبی از پستان داشته باشند( مانند کرست های ورزشی) و پوشیدن این نوع لباس حتی در طول شب می تواند در کاهش درد موثر باشد.

* استفاده از مسکن­ها شامل استومینوفن و یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ژلوفن و ناپروکسن به صورت دوره ای (مثلا از 6 روز قبل از شروع عادت ماهیانه تا 3 روز بعد از شروع آن) در بسیاری از خانم­ها مفید است.

* مصرف ویتامین­ها مانند ویتامین C، A ،B6 و به ویژه ویتامین E می­تواند در بسیاری از خانم­ها با کاهش درد ناشی از پستان­های فیبروکیستیک همراه می­باشد. نکتهمهم اینجاست که این داروها اگر­چه نام ویتامین دارند اما مصرف بی رویه­ی آن برای بدن مضر است. به عنوان مثال : دوز مصرفی ویتامینE400 میلی گرم (برای طولانی مدت) تنها 2 بار در هفته است . از طرفی مصرف بی­رویه­این ویتامین­ها در دوران بارداری ممنوع است. بنابراین این نوع درمان در خانم های باردار یا خانم­هایی که قصد بارداری دارند باید با احتیاط انجام شود.

* گروه دیگری از ترکیبات دارویی با پایهگیاهی وجود دارد که در کنترل درد پستان­های فیبروکیستیک موثر است. معروف ترین آنها قرص­های برگرفته از روغن گل مغربی یاPrimrose evening oil است. این ترکیب که حاوی برخی از اسیدهای چرب است در کنترل درد می­تواند موثر باشد. این دارو ها نیز در دوران بارداری و شیر دهی نباید مصرف شوند.

تنظیم هورمونی :
▪ یکی از مواردی که در ایجاد تغییرات فیبروکیستیک در پستان می تواند موثر باشد، اختلالات ناشی از اثر هورمون­های مختلف (از جمله استروژن و پروژسترون تولید شده از تخمدان) بر روی سلول­های شیر­ساز پستان است. در برخی از افراد دارای این شرایط، نامنظمی در سیکل­های ماهیانه هم وجود دارد. در این افراد اصلاح این نامنظمی که در واقع اصلاح سطح هورمون­های خونی است می­تواند به بهبود شرایط فیبروکیستیک منجر شود. مصرف این داروها به هیچ عنوان نباید سرخود باشد چرا که این داروها خــــود می توانند باعث بدتر شدن شرایط فیبروکیستیک بشوند.

▪ سایر اختلالات هورمونی مانند دیابت یا مشکلات تیروئید هم می تواند همراه با وجود تغییرات فیبروکیستیک باشند. در این موارد با اصلاح این مشکلات هورمونی، علائم پستان­ها هم ممکن است رفع شوند.

▪ برخی مطالعات مصرف داروهای ضد استروژنی( تاموکسیفن) و ضد آندروژنیک (دانازول) را در درمان وضعیت فیبروکیستیک مطرح کرده­اند. با توجه به عوارض جانبی این داروها، مصرف آن­ها به عنوان خط آخر درمان در خانم­ هایی با دردهای دائمی و شدت زیاد مطرح می شود. باید توجه داشت که هیچیک از این دارو ها را نمی توان سر خود و یا به مدت طولانی مصرف نمود زیرا عوارض این دارو ها در دراز مدت از تحمل فیبروکیستیک به مراتب بد تر است.

توصیه­ هایی که در بهبود علائم بیماری فیبروکیستیک موثر است :
برای کاهش درد و علائم پستان­های فیبروکیستیک توصیه ­هایی وجود دارد :
- انجام منظم ورزش ( به ویژه ورزش­های هوازی مانند پیاده­روی، شنا )
- داشتن رژیم غذایی کم چرب
- داشتن رژیم غذایی کم کافئین ( کافئین در قهوه، چای، شکلات به میزان زیاد وجود دارد )
- مصرف گوشت ماهی حداقل 2 بار در هفته
- استفاده از کرست­های ورزشی که به طور کامل اطراف پستان­ها را می گیرد.
- استفاده از دوش یا کمپرس گرم روی پستان­ها

پزشک آنلاین
دکتر ندا مقتدری اصفهانی [ متخصص زنان و زایمان ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: