کد خبر: ۱۷۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 04
پروفسور "متیو ویکاریوس" با مطالعه جکوها در آزمایشگاه متوجه شدند که نخاع آنها حاوی نوع خاصی از سلول های بنیادی معروف به "گلیا رادیال" است
شفا آنلاین>سلامت>جکوها مانند بسیاری از مارمولک‌ها توانایی این را دارند تا برای فرار از شکارچی‌ها دم خود را جدا کرده و مجددا با کمک ستون فقرات(spinal cord) آن را ایجاد کنند. این موجودات این کار را سریع‌تر از هر مارمولک و در ظرف 30 روز انجام می‌دهند. در حال حاضر یک گروه از محققان از دانشگاه کانادایی "گولف" با الهام از این روش قصد دارند تا این کار را در انسان‌ها تکرار کنند.

به گزارش شفا آنلاین، یافته‌های این محققان می‌تواند به بهبود صدمات نخاعی در انسان‌ها منجر شود.

پروفسور "متیو ویکاریوس" با مطالعه جکوها در آزمایشگاه متوجه شدند که نخاع آنها حاوی نوع خاصی از سلول های بنیادی(Stem Cells) معروف به "گلیا رادیال"(radial glia) است.

به طور معمول، این سلول‌ها نسبتا غیرفعال هستند اما هنگامیکه دم جدا می‌شود، این سلولها وارد عمل می‌شوند.

او می گوید: "این سلول‌ها پروتئین‌های مختلفی را تولید می‌کنند و در پاسخ به آسیب بیشتر تکثیر می‌شوند. "در نهایت، آنها یک ستون فقرات جدید را ایجاد می‌کنند. هنگامی که آسیب بهبود یافته و نخاع بازگردانده می‌شود، سلول‌ها به وضعیت استراحت بازمی‌گردند."

این سلولها روند بهبود زخم را تسریع کرده و نبود آنها در زمان آسیب به ایجاد اسکار منجر می‌شود.

در نهایت محققان این پژوهش اظهار کردند که امیدوارند بتوانند با تکرار این کار در انسانها به درمان تعداد بی‌شماری از افراد که دچار ضایعات نخاعی شده‌اند کمک کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار