کد خبر: ۱۷۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 02
مردان و زنان مجموعه‌ای از 20 هزار ژن دارند که ساختار پروتئینی بدن را کنترل می‌کنند. تنها تفاوت فیزیکی در ساختار ژنتیکی آن‌ها کروموزوم‌های جنسیتی هستند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دریافتند یک سوم از ژنوم مردان و زنان دارای تفاوت اساسی با یکدیگر است.

به گزارش شفا آنلاین، محققان میزان RNA تولید شده توسط 18670 ژن در 53 بافت مختلف بدن (که 45 مورد از آن‌ها بین مردان و زنان مشترک است) از 544 داوطلب مرد و زن را اندازه‌گیری کردند و دریافتند حدود یک سوم از این ژن‌ها فعالیت‌های متفاوتی را در بدن زنان و مردان انجام می‌دهند.

برخی از آن‌ها تنها در بدن مردان یا تنها در بدن زنان فعال هستند و میزان فعالیت برخی دیگر در بدن زنان با بدن مردان متفاوت است. برخی نیز فعالیت‌های مربوط به جنسیت(Sex) را در بافت‌های مختلف بدن بر عهده دارند. نکته جالب توجه این است که اغلب این ژن‌ها روی کروموزوم‌های جنسیتی X‌ و Y قرار ندارند.

مردان و زنان مجموعه‌ای از 20 هزار ژن دارند که ساختار پروتئینی بدن را کنترل می‌کنند. تنها تفاوت فیزیکی در ساختار ژنتیکی(Genetics) آن‌ها کروموزوم‌های جنسیتی هستند. ژن‌ها از طریق کپی‌کردن خودشان در بدن کارساز می‌شوند. برای این منظور دنباله اصلی دی ان ای درون مولکول‌های RNA کپی شده و سیستم تولید سلول‌ها را به‌گونه‌ای کنترل می‌کند که پروتئین موردنظر را تولید کنند.

هرچه تعداد مولکول‌های RNA تولید شده توسط یک ژن بیشتر باشد، پروتئین بیشتری هم تولید می‌شود. تنها مردان دارای کروموزوم Y هستند و با وجود این که هردو جنسیت کروموزوم‌های X را دارند، در مردان تنها یک نسخه و در زنان دو نسخه از کروموزوم X وجود دارد. کروموزوم Y تنها دارای 27 ژن است که یکی از آن‌ها ژن Y تعیین کننده جنسیت (SRY) است. تا پیش از انجام این تحقیقات تصور می‌شد تنها تفاوت ژنتیکی مردان و زنان وجود یا فقدان SRY است.
برچسب ها: جنسیت ، ژنتیک ، کروموزوم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: