کد خبر: ۱۶۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 26
معاون رئيس جمهور با تأکيد بر فراهم بودن زمينه هاي کاهش نرخ سود بانکي از اجرايي شدن اين سياست تا قبل از پايان سال 96 خبر داد و به بيان دلايل عدم کاهش نرخ سود طي چند سال گذشته پرداخت
شفاآنلاین>بیمه و بانک> معاون رئيس جمهور با تأکيد بر فراهم بودن زمينه هاي کاهش نرخ سود بانکي از اجرايي شدن اين سياست تا قبل از پايان سال 96 خبر داد و به بيان دلايل عدم کاهش نرخ سود طي چند سال گذشته پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین، محمدباقر نوبخت معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه با توجه به تأکيد تمام دولتي ها بر کاهش نرخ سود(Profit)، علت عدم تغيير نرخ سود چيست؟ آيا حفظ دستاورد تورم تک رقمي عامل اصلي جلوگيري از کاهش نرخ سود بانکهاست؟ اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکي از دو منظر نظري و اجرايي قابل تحليل است، از منظر نظري کاملا توجيه دارد چراکه وقتي تورم کاهش يافته و تک رقمي شده نرخ سود بانکي حداکثر بايد با بيش از يک يا دو واحد عرضه شود.

معاون رئيس جمهور ضمن تأکيد براينکه از نظر نظري حتما نرخ سود بايد کاهش يابد و نزديک نرخ تورم شود با طرح اين سوال که چرا نمي شود؟ گفت: واقعيت اين است که موانعي از منظر اجرايي وجود دارد که به رقم اعتقاد نظري و ضرورت هاي اجتماعي براي کاهش سود، مانع از تحقق اين مهم مي شود.

وي با بيان اينکه مشکل اينجاست که منابع در اختيار بانک ها که بايد با آن ها تسهيلات (facilities)بدهند به دو دليل فعلا محدود است، تصريح کرد: دليل اول اين است که بخشي از اين منابع که از محل سپرده گذاري جذب شده به تسهيلات اختصاص يافته ولي به بانک برنگشته است.رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي ادامه داد: از سوي ديگر سرمايه اي که در اختيار بانکهاست و مي تواند در کنار سپرده ها، قدرت تسهيلات دهي را افزايش دهد محدود است بنابراين الان بانک ها به رقم اينکه منابع قابل توجهي از مردم و سپرده گذاران سپرده گرفته اند و بايد به همان ميزان هم سود بپردازند اما به دليل اينکه اين مطالبات وجود دارد و هنوز برنگشته است مبلغ کمي در اختيار دارند.

نوبخت در همين ارتباط تأکيد کرد: خيلي اغراق آميز بگويم، اين مبلغ کم را بانک ها مجبورند آنقدر گران عرضه کنند و سود به دست بياورند که بتوانند نه تنها سود سپرده گذاران را بپردازند بلکه يک چيزي هم براي خودشان باقي بماند.

وي با بيان اينکه اگر قرار بر اين باشد که اين منابع را ارزانتر بدهيم بايد حجم بيشتري از تسهيلات ارائه شود، افزود: چراکه هميشه بين نرخ سپرده و نرخ تسهيلات تفاوت 3-4 درصدي وجود دارد. اما براي اينکه اين اتفاق بيافتد و با نرخ ارزان اين تسهيلات داده شود بايد حجم تسهيلات به قدري زياد شود که به همان ميزان سود زياد شود. نه اينکه نرخ خيلي بالاتر برود.

سخنگوي دولت ضمن اشاره به اينکه بانکها از سال گذشته با اين دو مشکل مواجه بودند، اظهار داشت: بانک ها مي گفتند درست است که نرخ تورم پايين آمده ولي ما نمي توانيم به سپرده گذاران کمتر سود دهم پس دولت به ما کمک کند تا مطالبات را برگردانيم يا سرمايه خودمان را افزايش دهيم.

وي در همين ارتباط به بيان اقدامات انجام شده در دولت براي کمک به نظام بانکي در سال گذشته پرداخت و تصريح کرد: دولت در اين زمينه دو اقدام مهم انجام داد و ضمن اينکه به ديگران گفت بايد مطالبات بانک ها را برگردانيد خودش 13 هزار و 200 ميليارد تومان از بدهي هايش به نظام بانکي را پرداخت کرد.

نوبخت همچنين گفت: دولت در سال گذشته از مکانيزم تبصره 35 و 36 بودجه استفاده کرد و بالغ بر 29 هزار ميليارد تومان سرمايه خودش را نزد بانک ها افزايش داد تا از يک سو سرمايه بانک ها افزايش يابد و از سوي ديگر 13 هزار و 200 ميليارد تومان از پولي که به دولت داده بودند، بازگردد.

وي تأکيد کرد: بنابراين مقدار منابعي که الان در اختيار بانک ها قرار گرفته (بخاطر 29 هزار و 13 هزار ميليارد تومان) آنقدر زياد است که مي تواند با پرداخت تسهيلات اين منابع، سودي را که به دست مي آورد سود قبلي را هم تقليل دهد.

معاون رئيس جمهور با بيان اينکه الان از نظر اجرايي هم نسبت به سال گذشته که مايل بوديم نرخ سود را کاهش دهيم ولي نمي توانستيم، زمينه هاي کاهش نرخ سود فراهم شده است، گفت: ضمن آنکه بانک مرکزي هم چون مي بيند ديگر عذر و بهانه اي از سوي بانک ها براي عدم کاهش نرخ سود وجود ندارد با شدت و دقت در حال نظارت بر بانک هاست.

وي تأکيد کرد که بايد انتظار داشته باشيم که کاهش نرخ سود انشاءالله اتفاق بيافتد.نوبخت در پاسخ به اين سوال که مي توانيم انتظار داشته باشيم قبل از پايان سال نرخ سود بانکي کم شود؟ گفت: باتوجه به روند ايجاد شده نرخ سود تا پايان سال کم مي شود.
برچسب ها: بیمه و بانک ، تسهیلات ، سود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: