کد خبر: ۱۶۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
دفع لخته خونی در دوران عادت ماهانه، پدیدهای است که هر زنی در طول سالهای باروری خود تجربه میکند
شفا آنلاین: اگرچه شاید این لخته ها زنگ خطر را زیر گوشتان به صدا درآورد، اما واقعیت این است که بیشتر اوقات دفع لخته با خون عادت ماهانه<Blood monthly habit> کاملاً طبیعی است حتی وقتی اندازه لخته ها خیلی بزرگ است. با وجود آنکه دفع لخته های خونی طبیعی است، مهم است که بدانید چه زمانی این لخته ها به یک مشکل جدی اشاره دارد.

به گزارش شفا آنلاین:به طور طبیعی خون فاکتورهای ضدانعقاد خونی تولید میکند که غلظت خون را حفظ میکند و اجازه نمیدهد که خون لخته شود، اما گاهی وقتی جریان خون سنگین است، این فاکتورهای ضدانعقاد خون، زمان کافی برای عمل کردن ندارند و در نتیجه لخته های خونی شکل میگیرند. هرچند این اتفاق در دوره عادت ماهانه پدیدهای طبیعی است. اما لخته های خون زمانی باعث نگرانی میشود که بالاتر از مشت یک زن باشد در تمام دوره عادت ماهانه بیش از حد اتفاق بیفتد و پس از دوره عادت ماهانه هم رخ بدهد و همراه با درد نیز باشد. دفع لخته خون می تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله:

سندروم تخمدان پلی کیستیک
شایعترین مشکل هورمونی زنان است. وقتی زنی از سندروم تخمدان پلی کیستیک رنج میبرد تعادل بین هورمونهای زنانه ،استروژن و پروژسترون بهممیخورد.و گاها خونریزی غیر عادی می دهد.

فیبروم رحم
فیبروم رحم در سالهای بچهآوری اتفاقی شایع است. طبق برآوردها، از هر پنج زن، یکیشان میوم دارند. خبر خوب این است که فیبروم رحم غدههای (غیرسرطانی) خوشخیمی هستند. آنها درون فضای خالی رحم یا در دیواره رحم رشد میکند.فیبرومها ممکن است آنقدر کوچک باشند که تنها بتوان با میکروسکوپ آنها را دید، اما آنها به آرامی رشد میکنند تا زن قاعده شود و اندازهشان در یک دوره زمانی کاملاً بزرگ میشود. عموماً بیش از یک فیبروم در رحم زن رشد میکند. این فیبرومها نسبت به هورمون استروژن بسیار حساس هستند. در دوره عادت ماهانه وقتی سطح هورمون زن افزایش پیدا میکند این فیبرومها هم رشد میکنند و رشدشان باعث خونریزی شدید همراه با لختههای خونی بزرگ میشود.

پولیپها
فیبرومهایی هستند که مثل مادهای خارجی در دیواره درونی رحم رشد میکنند که در فضای خالی رحم متورم میشوند. اگر این پولیپها اندازهشان بزرگ شدند در دوره عادت ماهانه میل به انسداد جریان خون از رحم دارند. این اتفاق روند شکلگیری لخته را در رحم تسریع میبخشد.

دیگر فاکتورهای مزمن
بعضی دیگر فاکتورهای موجود در بدن که میخواهند توازن بین دو هورمون زنانه را بهم بزنند میتوانند به لخته خون در عادت ماهانه منجر شوند.این فاکتورها شامل اضافه وزن یا کاهش وزن ناگهانی، استفاده از استروئیدها در بلندمدت، تغییرات در سطوح هورمونی زن به دلیل یائسگی یا استفاده از هورمونهای تجویزی برای باروری یا دیگر مشکلات باروری را شامل میشود.

در دوره حاملگی اندازه رحم به منظور تطابق با رشد بچه افزایش مییابد. پس از زایمان رحم منقبض میشود تا به شکل و اندازه طبیعیاش برگردد. گاهی وقتی رحم منقبض نمیشود تا به اندازه طبیعیاش برگردد، باعث جمع شدن خون زیادی در رحم میشود. این خون پیش از آنکه دفع شود درون رحم لخته میشود و در دوره عادت ماهانه به لخته های خونی بزرگی تبدیل میشود.اگر دفع لخته های خونی بزرگ، منظم و همراه با انقباض دردناک باشد، باید آن را جدی گرفت و برای رفع این ناهنجاری سراغ پزشک رفت

پزشک آنلاین

دکتر ندا مقتدری اصفهانی [ متخصص زنان و زایمان ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: