کد خبر: ۱۶۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 11
شاخص کل فرابورس ايران در ارتفاع 948 واحدي به مبادلات هفته پايان داد که پنج واحد افت را تجربه کرد و بازدهي آن نسبت به ابتداي سال به بيش از 8 درصد رسيد
شفاآنلاین>بیمه و بانک> شاخص کل فرابورس ايران در ارتفاع 948 واحدي به مبادلات هفته پايان داد که پنج واحد افت را تجربه کرد و بازدهي آن نسبت به ابتداي سال به بيش از 8 درصد رسيد.

به گزارش شفاآنلاین،نگاهي به داد و ستدهاي انجام شده ميان فعالان بازار در هفته گذشته نشانگر آن است که يک هزار و 326 ميليون ورقه بهادار به ارزش 7 هزار و 827 ميليارد ريال در بازارهاي 9گانه فرابورس دست به دست شده که در 283 هزار نوبت معاملاتي صورت گرفته است.

از اين ميان، 639 ميليون سهم به ارزش يک هزار و 953 ميليارد ريال در بازارهاي اول و دوم مورد مبادله قرار گرفت و در بازار پايه هم 568 ميليون سهم به ارزش 831 ميليارد ريال تغيير مالکيت يافت.

همچنين در بازار (Market)ابزارهاي نوين مالي 120 ميليون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 5 هزار ميليارد ريال نقل‌وانتقال يافت که بيشترين حجم و ارزش مبادلاتي در اختيار اوراق بدهي قرار گرفت بدين ترتيب 4 ميليون ورقه بدهي به ارزش 3 هزار و 605 ميليارد ريال ميان معامله گران دست به دست شد.

در اين بازار صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله و اوراق گواهي تسهيلات مسکن نيز به لحاظ حجم و ارزش (Value)مبادلاتي در جايگاه‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند.

در هفته گذشته دومين عرضه اوليه امسال فرابورس با کشف قيمت 12 هزار و 200 ريالي هر سهم شرکت هتل بين‌المللي پارسيان کوثر اصفهان در بازار دوم رقم خورد تا نخستين هتل بازار سرمايه به طور رسمي معاملات خود را در بازار سهام فرابورس آغاز کند.

در همين حال، اسناد خزانه اسلامي با نماد "سخاب 5" که تا پيش از اين در بازار غيررسمي با نرخ سودهاي نجومي مورد مبادله قرار مي‌گرفت، روز چهارشنبه در بازار فرابورس ايران عرضه شد و در حال حاضر داراي نرخ موثر بازده تا سررسيدنزديک به 19 درصدي و نرخ بازدهي ساده 18 درصدي است.

در ميان معاملات خرد بازار سهام و غيرسهام، گروه هتل و رستوران با در اختيار گرفتن 16 درصد از سهم کل و 420 ريال از ارزش مبادلات، در صدر صنايع فرابورسي قرار گرفت که صدرنشيني اين گروه تحت تاثير عرضه اوليه سهام نخستين هتل بازار سرمايه در روز 12 شهريور بود.

رتبه دوم به لحاظ بيشترين ارزش مبادلاتي به گروه فلزات اساسي تعلق گرفت که 14 درصد از ارزش کل را در اختيار گرفت.

در نهايت، روز 12شهريور مصادف با دومين روز مبادلاتي هفته شاهد مبادله بيشترين ميزان حجم وارزش معاملاتي بوديم و در اين روز، 391 ميليون ورقه بهادار به ارزش 319 ميليارد ريال از سوي سهام‌داران نقل ‌و انتقال شد.

از سوي ديگر شرکت هاي سيمان‌ سپاهان‌، گروه پتروشيمي سرمايه گذاري ايرانيان و قند نقش جهان براي مجمع دوشنبه ، نماد اين سه شرکت بورسي در پايان معاملات بسته مي شود.

در پايان معاملات ، سه شرکت بورسي براي سه مجمع مختلف موقتاً از تابلو خارج شده و روز آخر معامله دو حق تقدم بود. مجمع "سپاها" براي افزايش سرمايه 21 درصدي ، "پترول" براي دو مجمع سالانه و عادي به طور فوق العاده (اصلاح اساسنامه) و "قنقش" براي مجمع سالانه است.
همچنين آخرين مهلت داد و ستد سهام حق تقدم همراه اول و گلوکوزان‌ در هفته گذشته بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: