کد خبر: ۱۶۲۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 12
سازمان نظام پزشکی کشور با تصویب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی درباره ممنوعیت تبلیغات گمراه کننده یا خلاف واقع از سوی پزشکان و حرفه مندان پزشکی توضیحاتی را ارائه کرده است

شفا آنلاین>سلامت>سازمان نظام پزشکی کشور با تصویب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی درباره ممنوعیت تبلیغات گمراه کننده یا خلاف واقع از سوی پزشکان و حرفه مندان پزشکی توضیحاتی را ارائه کرده است.

به گزارش شفا آنلاین، در فصل پنجم راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای اعضای سازمان نظام پزشکی با تاکید به اصل رعایت صداقت و درستکاری از سوی اعضای نظام پزشکی(Medical System) در ماده یک خود اعلام می‌کند که اعضای سازمان باید برای حفظ اعتماد بیماران به حرفه و حرفه‌مندان سلامت تلاش کنند و در این راستا لازم است با صداقت کامل در تمامی مراحل تشخیص و درمان، اطلاعات مورد نیاز بیماران به آنها ارائه و از گفتار یا رفتار مستقیم یا غیر مستقیم در بر دارنده فریب بیماران حتی با نیت خیررسانی به آنها اجتناب شود.

همچنین در دومین ماده این فصل که برای رفاه بیماران و همراهان آنها تدوین شده، اینطور آمده که در جهت رفاه بیماران و همراهان آنها اعضای نظام پزشکی باید در زمان مراجعات بیماران حداکثر تلاش خود را برای تنظیم هر چه دقیق‌تر وقت بیماران انجام داده و در سریع‌ترین زمان ممکن به نیازهای آنها پاسخ دهند. در مواردی هم که بیماران به هر دلیلی مجبور به انتظار کشیدن برای مراجعه به حرفه‌مندان ارائه کننده خدمات سلامت می‌شوند، باید تا حد ممکن امکانات رفاهی ضروری برای آنها تامین شود.

در سومین ماده این فصل نیز تاکید شده که لازم است اعضای سازمان از عناوین دقیق حرفه‌ای استفاده کنند که در مدارک آنها ذکر شده است. بر این اساس استفاده از هر عنوان دیگر در جهت تاثیرگذاری غیر موجه بر تصمیم‌گیری بیماران مانند اعلام عضویت در انجمن‌های مختلف که بار علمی یا حرفه‌ای مرتبطی ندارد، ممنوع است.

بر اساس ماده چهارم فصل پنج راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی، اعضای سازمان نظام پزشکی مکلفند از صدور هر گونه گواهی در بردارنده محتوای غیرواقعی و بر خلاف قانون و موازین علمی از جمله فوت، استراحت، سلامت(Health)، بیماری، ولادت و از کار افتادگی خودداری کنند. ماده بعدی این فصل هم می‌گوید که ایجاد رعب و هراس در بیماران با تشریح غیرواقعی وخامت بیماری و یا وخیم جلوه دادن بیماری ممنوع است.

طبق ششمین ماده این بخش لازم است اعضای نظام پزشکی در عین انجام تلاش دلسوزانه در جهت رفع نگرانی و ترس بیماران به بیمار، خانواده و نزدیکان آنها آگاهی و امید واقع بینانه داده و از دادن وعده یا امید واهی به آنها خودداری کنند. همچنین در ماده پنجم اعلام شده که اعضا مکلفند از جذب بیمار با روش‌هایی که مستلزم تبلیغ‌های گمراه کننده، ارائه اطلاعات خلاف واقع یا اغراق شده و یا به هر شکلی که مخالف شئون حرفه‌ای باشد، خودداری کنند.

در عین حال در ماده هشت این راهنما گفته شده که اعضای نظام پزشکی موظفند انجام هر نوع تبلیغ از طرق مختلف از جمله انتشار در رسانه‌های جمعی و نصب آگهی در اماکن و معابر را پس از کسب مجوزهای لازم از سازمان نظام پزشکی و با رعایت مفاد دستورالعمل‌های مربوطه انجام دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: