کد خبر: ۱۵۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 2017July 09
بخش مراقبت از پای دیابتی با در اختیار داشتن 18 تخت بستری تنها مجموعه دولتی خواهد بود که بصورت صرف به ارائه درمان در زمینه زخم پای دیابتی خواهد پرداخت
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی اولین دوره پیشرفته زخم پای دیابتی گفت: پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درصدد است تا برای نخستین بار در کشور بخش تخصصی مراقبت از پای دیابتی را در بیمارستان دکتر شریعتی راه اندازی کند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدرضا مهاجری در مراسم گشایش دوره آموزش پیشرفته زخم پای دیابتی به میزبانی این پژوهشگاه، افزود: بخش مراقبت از پای دیابتی با در اختیار داشتن 18 تخت بستری تنها مجموعه دولتی خواهد بود که بصورت صرف به ارائه درمان در زمینه زخم پای دیابتی خواهد پرداخت.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) تهران افزود: اولین دانشجوی دکترای تخصصی پای دیابتی در کشور به زودی از این پژوهشگاه فارغ التحصیل می شود که این نشان دهنده عمق توجه به آموزش و پژوهش در این زمینه است.

وی همچنین در خصوص برگزاری کارگاه های تخصصی پای دیابتی برای پرستاران که به همت اساتید و محققان پژوهشگاه برگزار می شوند تصریح کرد: تاکنون 16 دوره از اینگونه کارگاه ها در شهر های مختلف کشور برگزار شده که با استقبال کم نظیر مراقبان بهداشتی در سطوح مختلف همراه بوده است .

مهاجری افزود: محتوای آموزشی این کارگاه ها که حاصل کار گروهی اعضای تیم پای دیابتی است به تایید انجمن مدیریت زخم اروپا و فدراسیون جهانی دیابت(Diabetes) رسیده است .

** اغلب موارد قطع پا قابل پیشگیری است
مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 45 تا 85 درصد موارد قطع پا با مدیریت درست قابل پیشگیری است.

دکتر شهین یاراحمدی نیز در این مراسم اظهار کرد: برخلاف باور های رایج، مطالعات جهانی نشان داده که در راس اعضای تیم چند رشته ای دیابت پزشک عمومی قرار دارد که در کنار سایر اعضای تیم مانند بهورز و کارشناس مراقبت سلامت، پرستار، کارشناس تغذیه، متخصص غدد و ... می توانند ارئه خدمات سلامت را به بیمار دیابتی ارائه کند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس نتایج مطالعات کشوری انجام شده در سال های گذشته اقدامات موثری در کنترل بیماری دیابت داشته است تاکید کرد: این موفقیت با همکاری و مشارکت تنگاتنگ معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور محقق شده است.

یاراحمدی با اشاره به اینکه هر کدام از اعضای تیم درمان در بحث کنترل دیابت همچون یک پازل هستند،افزود: در یک تیم درمانی موفق هر جزیی می تواند هم بخشی را در تکمیل فرایند ارائه خدمت انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به افزایش فزاینده دیابت در دنیا افزود: 80 درصد بیماری های غیر واگیر در دنیا قابل انتساب به 4 فاکتور خطر اصلی رژیم غذایی نامطلوب، عدم فعالیت بدنی، سیگار و الکل است که در ایجاد چهار بیماری شایع دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، سرطان(Cancer) و بیماری های ریوی بسیار تاثیر گذار هستند.

در انتهای مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی، دکتر ندا مهرداد دبیر کارگاه های زخم پای دیابتی ویژه پرستاران پژوهشگاه با اشاره به لزوم ساماندهی و یکپارچه سازی درمان دیابت در کشور با استفاده از یک راهنمای بالینی مدون تصریح کرد:متاسفانه تاکنون گایدلاین رسمی ای در کشور در زمینه مدیریت زخم پا وجود نداشته است .

وی گفت: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با درک این نیاز تصمیم به بومی سازی گایدلاین کارگروه بین المللی زخم آی دیابتی( IWGDF) گرفته است. ترجمه فارسی گایدلاین بین المللی IWGDF توسط اعضای تیم تحقیقاتی پژوهشگاه انجام شده است و اکنون در مرحله ای قرار گرفته ایم که محتوا این دستورالعمل عملیاتی را در بافت کشور ایران بومی سازی کنیم.

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از امروز ( 17 تیرماه) به مدت دو هفته میزبان اولین دوره پیشرفته زخم پای دیابتی با شرکت مراقبین بهداشتی در سطوح مختلف می باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: