کد خبر: ۱۵۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 02
پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار در روزهای 4 تا 6 مرداد ماه با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در مرکز همایش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار می شود
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار با تاکید بر تأثیر ارتقای سطح سواد سلامت در پیشگیری از بیماری ها گفت: آموزش به بیماران و توجه به موضوع خودمراقبتی در پیشگیری و کاهش بیماری ها بسیار مؤثر است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر داوود شجاعی زاده اظهار کرد: مصرف خودسرانه دارو، توجه به مراقبت های پس از جراحی، سبک تغذیه در دوران مختلف زندگی، آشنایی با بیماری های مختلف و راه های پیشگیری از آن از جمله موضوعاتی است که غفلت از آن می تواند سبب بروز مشکلاتی مانند تحمیل بار سنگین هزینه ها بر دوش بیمار و نظام سلامت جامعه شود.

وی با بیان اینکه سطح ناکافی سواد سلامت(Health) در جامعه وضعیت سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: در این میان گروه های سالمندان، افراد کم درآمد، افراد بی سواد، افراد با سلامت روان پایین و افراد دارای بیماری های مزمن در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

شجاعی زاده ادامه داد: افرادی که دارای سطح سواد سلامت پایین هستند، کمتر از اطلاعات بهداشتی بهره می برند و تلاش آنان برای به دست آوردن اطلاعات بهداشتی کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای سواد سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و ارائه آموزش های لازم در این زمینه از سنین پایین و استفاده از ظرفیت میلیونی دانش آموزان کشور، نقش مهمی در نهادینه سازی ارتقای سواد سلامت از دوران کودکی دارد.

دبیر علمی پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی(Self-care) و آموزش بیمار در خصوص برگزاری این کنگره گفت: ترویج زندگی سالم، ارتقای سطح سواد سلامت، بهبود سلامت روان و برنامه های طرح تحول نظام سلامت از محورهای این کنگره است.

شجاعی زاده افزود: سطوح مختلف پیشگیری و مدیریت بیماری ها، اخلاق حرفه ای و توانمندسازی خدمت دهندگان همچنین نقش انجمن های علمی تخصصی و سازمان های غیردولتی و مردم نهاد از دیگر محورهای این کنگره است.

دبیر پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار گفت: استفاده از فناوری های نوین، شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی و همچنین وضعیت موجود آموزش بیمار در کشور و استانداردها و راهکارهای بهبود آن نیز از دیگر مباحث مورد بررسی در این کنگره است.

شجاعی زاده با بیان این که تاکنون 400 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است، افزود: در این جشنواره تقدیر از تجربه های برتر دانشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز سرپایی، مراکز تحقیقاتی و انجمن های فعال در خودمراقبتی و آموزش بیمار مورد توجه قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: مسئولانی همچون وزیر و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیرکل آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش در این کنگره حضور خواهند داشت.

شجاعی زاده خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور، شهرداری تهران، مرکز آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت و برخی انجمن ها در اجرای پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار مشارکت دارند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: