کد خبر: ۱۵۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۶ - 2017June 29
آموزش مهارت های زندگی به نسل جوان امروز یک ضرورت است و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در قالب تفاهم نامه با ادارات، سازمان ها و دانشگاه ها آموزش های تخصصی مورد نیاز هر قشر را ارائه می کند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: در برنامه ششم توسعه و در ذیل سیاست های حوزه سلامت ارائه آموزش و مشاوره به افراد پیش بینی شده و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم مسئولیت ارائه این آموزش ها را بر عهده دارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر عباسعلی الهیاری روز پنجشنبه در همایش ملی خانواده و ارتقاء سلامت روانی - اجتماعی در سرسرای اجتماعات شهید علیمحمدی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: آموزش مهارت های زندگی به نسل جوان امروز یک ضرورت است و سازمان نظام روانشناسی(Psychology) و مشاوره کشور در قالب تفاهم نامه با ادارات، سازمان ها و دانشگاه ها آموزش های تخصصی مورد نیاز هر قشر را ارائه می کند.

وی به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در ارتباط با سلامت روح و روان اشاره کرد و گفت: ما برای تحقق دغدغه های رهبری در قالب سیاست های حوزه سلامت در برنامه ششم توسعه آمادگی ارائه دوره های آموزشی را در سطح کشور داریم.

وی اظهار کرد که اکثر آسیب های اجتماعی(Social harm) در کشور ناشی از آموزش ندیدن است و بسیاری از این آسیب ها را می توان با مشاوره و آموزش برطرف کرد.

وی یادآور شد که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت های دولت و مجلس در راستای رفع مشکلات اجتماعی تلاش می کنیم و در قالب برگزاری دوره های آموزشی برای برطرف کردن مشکلات موجود قدم بر می داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه خواستار تغییر نگرش مردم در مورد مراجعه به روانشناس و مشاوره شد و گفت: برخی ها فکر می کنند که نیازی به مشاوره و روانشناس ندارند در حالیکه هر انسانی در زندگی نیازمند مشاوره است و به تنهایی نمی تواند برخی از مشکلات را برطرف کند.

الهیاری با بیان اینکه وجود یک روانشناس و مشاور در کنار هر خانواده یک ضرورت است، افزود: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پی همین نیاز مردم تشکیل شده و برای ارائه مشاوره های تخصصی و راهگشا فعالیت می کند.

او با اشاره به اینکه سلامت(Health) دارای چهار بُعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است، گفت: در جامعه ما تنها به سلامت جسمی توجه می شود که 20 درصد مجموع سلامتی یک فرد را تشکیل می دهد و 80 درصد مابقی به سلامت اجتماعی، روانی و معنوی بر می گردد که در کشور ما به آن توجهی نمی شود.

وی تاکید کرد که برای دستیابی به سلامت باید به دنبال متخصصان سلامت در این چهار بخش برویم و از طریق آنها سلامت خود را مورد ارزیابی قرار دهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، گفت: باید نسل جوان را به مهارت های مختلف زندگی مجهز کنیم و با آموزش دادن آنها را برای رویاروبی با مشکلات آماده نماییم.

الهیاری بر نقش خانواده در آموزش فرزندان نیز تاکید کرد و افزود: جوانان قبل از تشکیل زندگی مشترک باید آموزش های مهارتی زندگی را ببینند تا بتوانند فرزندان سالم و موفقی تحویل جامعه دهند و اگر پدر و مادری آموزش ندیده باشد انتظار نمی رود فرزندش خوب پرورش یابد.

** بی توجهی به بُعد روحی عامل اصلی بیماری های جسمانی در افراد است
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های طب اسلامی نیز با تاکید بر توجه جدی افراد به روح و بهداشت روحی و روانی گفت: براساس آمارهای رسمی، 70 درصد بیماری های جسمانی انسان ناشی از مشکلات روحی و روانی است.

دکتر علیرضا ابوالفضلی با بیان اینکه هر فرد 2 بُعد جسمانی و روحی دارد، افزود: اگر جسم انسان دچار مشکلات و بیماری شود به سرعت برای درمان آن اقدام می شود اما در صورت بروز مشکلات روحی، افراد توجهی به آن نمی کنند و این بی توجهی منشاء بسیاری از مشکلات در جامعه شده است.
وی با تاکید بر بهداشت روح و روان گفت: اگر روح و روان خود را خوب و بهداشتی پرورش دهیم مانع از بروز بیماری جسمانی می شود و جسم هم مبتلا به بیماری نخواهد شد.

او خوشبینی و قضاوت نکردن را در سلامتی روح و روان بسیار موثر دانست و گفت: بسیاری از بیماری های مزمن از جمله افسردگی ها به دلیل بدبینی و قضاوت ها بروز پیدا می کند.

وی افزایش مهارت در میان نسل جوان را در ارتقای سلامت روحی و روانی نیز موثر دانست و افزود: باید این نسل را برای ورود به زندگی مشترک و نحوه مواجهه با مشکلات آماده کنیم و آنها را آموزش دهیم.
ابوالفضلی توجه بیشتر به خانواده و نقش پدر و مادر در شکل گیری شخصیت فرزندان را مورد تاکید قرار داد و گفت: یک خانواده سالم می تواند فرزندان سالمی تحویل جامعه دهد و از این رو باید مهارت های زندگی مشترک را به دختران و پسران در شرف ازدواج آموزش دهیم.

در ادامه دبیر علمی این همایش نیز گفت: دانشکده علوم دانشگاه رازی هر 2 یا سه سال یکبار یک همایش ملی با محوریت خانواده و سلامت روان برگزار می کند که این سومین همایش ملی است که برگزار می شود.

دکتر جهانگیر کرمی با بیان اینکه خانواده مهمترین رکن جامعه است که تمام ارکان جامعه از نظام آموزشی تا نظام قضایی و سیاسی را تحت تآثیر قرار می دهد، افزود: با شناخت علمی خانواده و ارائه راهکارها و مدل‌های درمانی جدید می توان گام‌های بزرگی برای اعتلای سلامت خانواده‌ها برداشت.

وی اظها کرد که بدین منظور دانشگاه رازی با همکاری استانداری کرمانشاه و با هدف ارتقاء سلامت روانی- اجتماعی خانواده در این زمینه و در راستای ارج نهادن به تلاش محققان این حوزه، اقدام به برگزاری همایش ملی خانواده و ارتقاء سلامت روانی-اجتماعی کرده است.

وی با بیان اینکه 160 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، گفت: از این تعداد 100 مقاله پذیرفته شده و در این همایش یک روزه 16 مقاله ارائه می شود.

قرار است در قالب پنج پنل علمی این همایش تا عصر پنجشنبه ادامه یابد.

خانواده و فرزند پروری، خانواده و سلامت روان، خانواده و کار، خانواده و فرهنگ، خانواده و قانون و خانواده و مداخلات خانواده محور از محورهای اصلی این همایش است که هر یک دارای زیربخش هایی می باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: