کد خبر: ۱۵۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 01
اینکه در میان این انبوه سلول‌ها کدام و چه تعدادی از آنها دارای عملکردی منحصربه فرد هستند بر دانشمندان پوشیده است و پاسخ به آن می‌تواند کلید درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد.
شفا انلاین:رسم نقشه تک به تک سلول‌های بدن انسان <The human body cells.>در الویت برنامه‌های مرکز تحقیقاتی بیوهاب است که با سرمایه 3 میلیارد دلاری بنیانگذار فیسبوک، مارک زوکربرگ و همسرش پاریسیلا چان که پزشک کودکان است، تاسیس شده است.

به گزارش شفا آنلاین:رییس مرکزعلمی چان-زوکربرگ، دکتر کوری براگمان، زیست-عصب‌شناس، فعالیت این مرکز را چنین توصیف می‌کند: پروژه ترسیم اطلس سلول‌های بدن انسان با مقیاسی از ترسیم نقشه ژنوم در نظر دارد که 30 تریلیون سلول بدن انسان را شناسایی کرده، الگو و خواص هر سلول را در کنار تاثیر آنها برهم وتفاوت‌های جمعیت‌شناسی هر یک را بررسی کند.

اینکه در میان این انبوه سلول‌ها کدام و چه تعدادی از آنها دارای عملکردی منحصربه فرد هستند بر دانشمندان پوشیده است و پاسخ به آن می‌تواند کلید درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد. براگمان در همایش فناوری اطلاعات با رویکرد زیست-پزشکی در دانشگاه استانفورد کالیفرنیا اعلام کرد که این تحقیقات جهش بزرگی در پزشکی و زیست‌شناسی به وجود خواهد آورد.

اطلس سلولی قسمتی از برنامه بیوهاب است. برنامه‌ای غیرانتفاعی که با هدف مرتبط ساختن دانشمندان و مهندسین دانشگاه‌های برکلی، استنفورد و سانفرانسیسکو به وجود آمده است. جمع‌بندی یافته‌های دانشمندان این مراکز امکان کاربردی شدن علم تولید شده را توسط این مراکز به وجود می‌آورد. او همچنین گرد هم آمدن اندیشه برتر و تجارب این سه نهاد علمی نخبه‌گرا را فرصتی بی‌سابقه برای حل مسایلی قلمداد کرد که تاکنون بی‌پاسخ مانده‌اند. کلیه دانشمندان این سه مرکز علمی از جمله دکتر یوآن اشلی، دانشیار پزشکی و ژنتیک دانشگاه استانفورد، به گزارشگر مداسکیپ در کنفرانس مراتب اشتیاق و بی‌صبری خود را برای شروع این پروژه اعلام کردند.
پیش از این هم کارگروه‌های متعددی با هدف همکاری دوجانبه تشکیل شده بود ولی این نخستین بار است که ائتلافی چند جانبه به وجود آمده است. دانشگاه سانفرانسیسکو در رشته پزشکی برتر است و برکلی در ریاضیات و مهندسی، دانشگاه استانفورد نیز در هر دو زمینه پیشتاز است.
بیوهاب تلاش و هدف خود را روی استفاده از ریاضیات و علم مهندسی برای کشف ماهیت تک‌تک سلول‌ها و ترسیم اطلس سلولی متمرکز کرده است. بنیاد چان-زوکربرگ امیدوار است تا پایان قرن بیست ویکم با استفاده از اطلس سلولی بتواند راهی برای تحت کنترل گرفتن و پیشگیری از کلیه بیماری‌ها ودر صورت بروز، درمان آن را بیابد.دکتر براگمان در این همایش یادآور می‌شود که علیرغم بلندپروازانه به نظر آمدن این طرح، هنوز تا پایان قرن 83 سال زمان داریم. «سال 1934 یعنی 83 سال قبل را بیاد بیاورید، زمانی که نه از آنتی‌بیوتیک‌ها خبری بود و نه ازاستاتین‌ها و داروهای کاهنده فشارخون و بسیاری دیگر از این نوع.»
سرعت بخشیدن به تحقیقات
مهم‌ترین الویت بیوهاب در شروع کار خود تشکیل یک بیو-آرشیو است و این طرح با مدیریت مشترک دو دانشمند سرشناس، دکتراستفان کوئک پروفسور مهندسی زیستی در دانشگاه استانفورد و دکتر ژوزف دوریسی پروفسور بیوشیمی دانشگاه سانفرانسیسکو، انجام می‌شود. این آرشیو درحال حاضر با جمع‌آوری 10 هزار مقاله‌ای که فقط به صورت آنلاین منتشر شده در این زمینه شروع به کار کرده است.
دکتر کوئک معتقد است که بهترین راه سرعت بخشیدن به پیشرفت علم افزایش سرعت به گردش درآمدن آن است. چاپ مقالات به صورت سنتی در ژورنال‌های معتبر بین 9 تا 24 ماه طول می‌کشد. 47 دانشمند معتبراز سوی بایوهاب مامور شده‌اند که هنگام پذیرش مقالات برای چاپ در مجلات درباره مرتبط بودن هر مقاله با اهداف این مرکز تحقیق کرده در صورت مناسب بودن آن را برای آرشیو بایوهاب انتخاب کنند.
اگر امکان ترجمه این مقالات به چندین زبان وجود داشته باشد جهت استفاده در مراکزی در دیگر نقاط جهان که امکانات آزمایشگاهی کافی ندارند می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت علمی بسیاری شود.
از سوی دیگر براگمان می‌گوید که ممکن است بخشی از اطلاعات آرشیو شده هرگز به چاپ نرسند. این مقالات ممکن است از نظر ژورنال‌های معتبر حاوی اطلاعات جالب‌توجهی نباشد و در نتیجه علاقه‌ای به چاپ آن نشان ندهند ولی ارزش تحقیقاتی این مقالات آن به قوت خود باقی است.سپید
Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: