کد خبر: ۱۵۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 29
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی در مورد بزرگی خوش خیم پروستات می گوید:بزرگی خوش خیم پروستات بعد از سن 50 سالگی بروز می کند و 50 تا 55 درصد مردان دچار این مشکل می شوند. بیشترین میزان بروز آن در سن 75 تا 80 سالگی است.
شفاآنلاین>سلامت جنسی> غده پروستات به اندازه یک گردوی کوچک کاملا دور تا دور گردن مثانه و قسمت خروجی آن را احاطه کرده است. وقتی غده پروستات بزرگ می شود، قسمت خروجی مثانه را تنگ کرده و علائمی ایجاد می کند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر حسین کرمی ، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی در مورد بزرگی خوش خیم پروستات می گوید:بزرگی خوش خیم پروستات بعد از سن 50 سالگی بروز می کند و 50 تا 55 درصد مردان دچار این مشکل می شوند. بیشترین میزان بروز آن در سن 75 تا 80 سالگی است.

علت بزرگی خوش خیم پروستات

علت بزرگی خوش خیم پروستات نامعلوم است، اما دانشمندان معتقدند که تغییرات هورمونی، عدم تعادل هورمون های مردانه، عفونت های مزمن ادراری، عوامل اقتصادی، اجتماعی و نژادی در بروز آن تاثیر دارند.


نشانه های بزرگی خوش خیم پروستات

- احساس نیاز فوری به دفع ادرار

- کاهش جریان ادرار

- قطع و وصل شدن ادرار

- قطره قطره آمدن ادرار پس از پایان دفع ادرار

- تکرر ادرار

- سوزش شدید و باریک آمدن ادرار

- عدم تخلیه کامل مثانه از ادرار

- بیدار شدن مکرر از خواب شب برای رفتن به دستشویی

- احساس فشارهای شکمی

- احتباس شدید ادراری

- عفونت های مکرر ادراری


جلوگیری از بزرگی خوش خیم پروستات

بهترین و قطعی ترین روش درمان بزرگی پروستات، درمان جراحی آن است

بزرگی پروستات معمولاً به علت بالا رفتن سن بروز می کند و در نتیجه هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.


عوارض ناشی از عدم درمان

- گشادشدن لگنچه های کلیه

- صدمه به کار کلیه ها

- نارسایی کلیه

- تغییرات ساختمان مثانه

- تشکیل سنگ در مثانه


تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات

باید به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمود. پزشک سونوگرافی از کلیه و مثانه و پروستات و بررسی ادرار باقیمانده و تست PSA و آزمایش کامل خون و ادرار را تجویز خواهد کرد و در صورت نیاز، توسط پزشک معاینه مقعدی پروستات نیز انجام خواهد شد.

درمان بزرگی پروستات

اول درمان دارویی است. خط اول درمان دارویی استفاده از داروهای شل کننده گردن مثانه می باشد، مانند پرازوسین، ترازوسین، تامسولوسین و امنیک. این داروها را قبل از خواب به بیماران توصیه می کنیم که استفاده نمایند.

اگر شدت تنگی مجرای مثانه(Hungarian bladder) به علت بزرگی پروستات بالا باشد و به درمان دارویی جواب ندهد، بهترین اقدام جراحی پروستات می باشد.

امروزه عمل جراحی پروستات به دو روش باز و بسته انجام می شود که بسته به شدت و اندازه بزرگی پروستات و شکل رشد پروستات نوع درمان انتخاب می شود.

بهترین درمان پروستات برای کسانی که حجم پروستات آن ها بالای 60 تا 70 گرم می باشد ، همزمان با بزرگی پروستات سنگ مثانه بزرگ دارند و سمت رشد پروستات به داخل مثانه است، عمل جراحی باز می باشد. در این روش با برش کوچکی در زیر ناف و روی مثانه، قسمت هسته ای پروستات که باعث انسداد مجرا شده است برداشته می شود.

بهترین درمان پروستات های زیر 50 گرم که باعث انسداد شدید خروجی مجرای مثانه می شوند، عمل TURP یا تراش از داخل مجرا (همان لیزر) می باشد. در این روش بدون برش جراحی، با عبور دوربین به مجرا قسمت هسته ای پروستات را با لیزر، تکه تکه کرده و خارج می کنیم.

پس چه در عمل جراحی باز و چه بسته، همه پروستات برداشته نمی شود و فقط هسته انسدادی را بر می داریم.


عوارض جراحی بزرگی پروستات

عمل جراحی پروستات مثل عمل های دیگر عوارضی دارد که به ذکر آنها می پردازیم:

از عوارض عمل پروستات نترسید، چرا که عارضه مهم ندارد و بدون بیهوشی و با یک شب بستری برای همیشه از شر بزرگی پروستات و اختلال در تخلیه ادرار و مصرف قرص راحت می شوید

- عوارض حین عمل: بعد از عمل به علت جراحی، خونریزی قابل کنترلی ایجاد می شود که ممکن است باعث نگرانی بیمار شود، ولی کاملا طبیعی است و با گذاشتن سوند به مدت 24 تا 48 ساعت و ایجاد شستشو کاملا رفع خواهد شد.

- بی اختیاری ادراری: عموما در جراحی سرطان پروستات دیده می شود، نه در عمل بزرگی خوش خیم. در بزرگی خوش خیم پروستات بعد از عمل احتمال بی اختیاری ادرار نزدیک به صفر می باشد و اصلاً نگران نباشید. کسانی ممکن است بی اختیار شوند که مثانه آنها مشکل داشته باشد، از قبیل مثانه کم حجم و مثانه عصبی. پس نگران بی اختیاری ادرار پس از عمل نباشید.

- توانایی جنسی: در عمل جراحی سرطان پروستات توان جنسی مرد آسیب می بیند و یا از بین می رود، ولی در عمل خوش خیم پروستات توان جنسی شما کاملا برای بعد از عمل حفظ خواهد شد و به علت باز شدن حفره در غده پروستات بعد از عمل، مایع منی شما پس از انزال به داخل مثانه می ریزد و با ادرار دفع خواهد شد و در این مورد اصلا جای نگرانی نیست.

- ادرار خونی، درد، سوزش و عدم روان آمدن ادرار: بعد از عمل برای 3 تا 4 هفته کاملا طبیعی است و با خوردن مایعات فراوان و مصرف مسکن کاملا بهبودی پیدا خواهید کرد.


توصیه های دکتر حسین کرمی

- بهترین و قطعی ترین روش درمان بزرگی پروستات، درمان جراحی آن است.

- بزرگی پروستات با دارو برطرف نمی شود و داروها پروستات را فقط برای مدت کوتاهی شل می کنند و لذا درمان تسکینی هستند.

- در حال حاضر بهترین درمان برای پروستات های بزرگ جراحی باز و پروستات های زیر 50 گرم عمل بسته لیزری می باشد.

- چکاب منظم PSA را در بالای 50 سال فراموش نکنید.

- از عوارض عمل پروستات(prostate) نترسید، چرا که عارضه مهم ندارد و بدون بیهوشی و با یک شب بستری برای همیشه از شر بزرگی پروستات و اختلال در تخلیه ادرار و مصرف قرص راحت می شوید.

- عمل جراحی خوش خیم پروستات چه باز و چه بسته عود ندارد.

سلامت نیوز: جراحی بزرگی پروستات عوارضی هم دارد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
0
خوب بودممنون همش ترس داشتم ازبزرگئ پروستات باحرفهائ شما اروم شدم
احمد متحدین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
0
باسلام وسپاس ازراهنمائی های مفیددر این صفحه من دوسوال دارم
72سال سن دارم یک ماه است عمل باز پروستات انجام داده ام 24روزسوند وصل بوذه
1-بی اختیاری ادرارچندروزطول میکشد
2-آیا امکان توانائی جنسی هست یاخیر
باتشکراحمد متحدین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: