کد خبر: ۱۵۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 15
زگیل آلت تناسلی زائده های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر شوند .


شفا آنلاین:زگیل ها، زائده های پوستی غیر سرطانی ای هستند که به علت یک عفونت ویروسی بر روی سطح پوست ایجاد میشوند. ویروسهای عامل ایجاد زگیل  ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) نامیده میشوند. زگیلها معمولاً به رنگ پوست و برجسته و سخت هستند، اما آنها می توانند تیره، مسطح و نرم هم باشند. ظاهر زگیل به محل رشد آن بستگی دارد.

به گزارش شفا آنلاین:زگیل تناسلی چیست ؟   زگیل آلت تناسلی زائده های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر شوند . عامل اين بيماري ويروس پاپيلوماي انسـاني است که تقریباً شایع بوده و معمولاً از راه جنسی ، اپیلاسیون در شرایط الوده ، حوله ی آلوده ، تیغ مشترک ، استخر آلوده ، همچنین ندرتا از مادر آلوده به نوزاد هنگام زایمان طبیعی ، تماس ویروس با پوست بدن از طریق اشیاء آلوده یا تماس پوست با پوست الوده منتقل میشود.

از آلوده شدن به ویروس تا ظهور علائم چه مدت زمان طول می کشد ؟
از هفته ها تا ماه ها وگاهی نیز سال ها.حتی در بعضی از افراد ممکن است علائم اصلا ظاهر نشود و در حقیقت ناقل بدون علامت باشند.به همین علت ممکن است در ارتباط جنسی با فرد به ظاهر سالم این بیماری منتقل گردد و یکی از دلائل انتشار بیماری همین امر می باشد.

علائم بیماری چیست ؟
زگیل های تناسلی به صورت بر جستگی های کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم رنگ تر ویا پر رنگ تر روی سطح خارجی فرج ( ولو ) ویا دیواره های داخلی واژن ونبز ناحیه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم ( سرویکس ) رشد می کنند . در آقایان ، آنها ممکن است که در نوک آلت تناسلی و یا در طول بدنه آن و یا روی سطح اسکروتوم و نیز مقعد رشد کنند سطح آنها ممکن است صاف و یا کمی زبر باشد. گاهی ممکن است به هم پیوند بخورند و ضایعات بزرگ گل کلمی تشکیل دهند.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است ؟
بله مخصوصا در خانم ها که به علت عدم توجه و فراگیر شدن زگیل ،احتمال تبدیل شدن به سرطان وجود دارد.

زگیل تناسلی چطور تشخیص داده می شود ؟
در موارد علامت دار آن ، متخصصین پوست با تجربه در این زمینه با معاینه آن را تشخیص می دهد و در موارد مشکوک با تست اسید استیک ۵% و در موارد خیلی نادر نهایتا با بیوپسی تشخیص امکان پذیر است.هم چنین پزشک متخصص پوست می تواند با نمونه برداری از ترشحات واژینال و ارسال آن به آزمایشگاه های معتبر در این زمینه نسبت به کشف ویروس و نیز تعیین نوع آن (کم خطر یا پر خطر) اقدام نماید.

آیا ممکن است زائده های ما زگیل نباشد ؟
بله زگیل های تناسلی در ظاهر تشخیص های افتراقی دیگری هم دارد که بیمارو یا پزشکی که تجربه کافی در تشخیص زگیل تناسلی نداشته باشد به اشتباه آن را زگیل تشخیص دهد.

درمان های زگیل تناسلی چیست ؟
بنابر محل و صلاحدید و تجربه پزشک راه های درمان زگیل تناسلی متنوع است که درمان معمول از بین بردن ضایعات با روش هایی مانند مصرف داروی زگیل تناسلی، کرایوتراپی ،تری کلرواستیک، پدوفیلین ، لیزر،الکترو سرجری،ایمونوتراپی، لیزر CO2، نیتروژن مایع و فتودینامیک تراپی با آمینولولونیک اسید وجود دارد.همچنین اینترفرون آلفا نیز در درمان به کار میرود. زگیل تناسلی برخی بیماران به سرعت محو میشود، اما بعضی زگیلها مقاوم است و باید برای ازبین بردن  زگیل تناسلی درمان چند بار تکرار شود .

آیا بعد از درمان احتمال عود وجود دارد ؟
میزان عود ضایعات بالاست .

بهترین درمان چیست ؟
درمان انجماد ضایعات با نیتروژن مایع یا کرایوتراپی ( فریز) اولین و بهترین گزینه درمانی می باشد که بدون درد می باشد.

توصیه ی ما به شما عزیزان :
معاینات دوره ای توسط فرد مجرب در این زمینه و اجرای الگوریتم تشخیصی و درمانی صحیح در این بیماری از اهمیت بسیار بالایی در پیشگیری و درمان سرطان های احتمالی مرتبط با این بیماری به خصوص در خانم ها دارد. لازم است حتما برای معاینه و مشاوره و اطلاع از جدیدترین کشفیات در این رابطه و درمان صوری به متخصص مراجعه شود.دکتر پرستو خسروانی متخصص پوست وزیبایی در استان چهارمحال وبختیاری با مجهزترین دستگاه های زیبایی ،به همراه تیمی مجرب آماده ارائه کلیه خدمات زیبایی ،مشاوره و درمان در کلینیک تخصصی پوست،مو و زیبایی خود درشهرکرد می باشد.


دکتر پرستو خسروانی


[ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: