کد خبر: ۱۵۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 10
چهل و یکمین کنگره سراسری جامعه جراحان ایران صبح روز دوشنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، آغاز به کار کرد.
شفا آنلاین:کافی‌است مردم را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تشویق کنید. مردم خود خوب می‌دانند به چه کسی رای دهند.

انتخابات نظام پزشکی را هم جدی بگیریم
به گزارش شفا آنلاین:چهل و یکمین کنگره سراسری جامعه جراحان ایران <Forty-first Congress of Iranian Association of Surgeons>صبح روز دوشنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، آغاز به کار کرد.

ایرج فاضل در مراسم افتتاحیه، ضمن بیان آنچه در طول سال‌های 1363 تا به امروز بر جامعه جراحان گذشته، درخصوص برخی از مهمترین موضوعات مرتبط با جامعه پزشکی اظهار نظر کرد. رئیس جامعه جراحان با بیان اینکه مسئله تعرفه‌ها دیگر کهنه شده، گفت: «البته بحث تعرفه‌ها یکی از مهمترین موضوعات است و به همین علت نمی‌توان از آن گذشت.» وی افزود: «درمورد تعرفه‌ها دو مسئله مهم و اساسی وجود دارد. اولین مسئله، بحث نسبت‌ها است که باید به شکل عادلانه رعایت شود. این نسبت‌ها به وسیله وسیع‌ترین و گسترده‌ترین امکاناتی که در دنیا وجود دارد. آماده شده که می‌تواند در اختیار ما باشد.»

وزیر اسبق بهداری با تشریح مزیت‌های کتاب ارزش نسبی خدمات گفت: «معجزه این کتاب این است که اگر روزی ما حق‌العمل یک خدمت را تعیین کنیم، قیمت همه خدمات د‌یگر براساس همان نسبت معلوم می‌شود. اما ما چه کردیم‌؟ این کتاب را آوردیم و بعد از همه خواستیم که نظر بدهند. این کتاب که نظر دادن ندارد! هر تغییر کوچکی آن را بی‌ارزش می‌کند.» وی ادامه داد: «البته ما هم از طرف جامعه جراحان نظر دادیم ولی نظر ما این بود که اگر این کتاب تغییر کند، بی‌ارزش می‌شود و دیگر به درد نمی‌خورد. متاسفانه این تغییرات داده شد.» رئیس جامعه جراحان، پیشنهاد مشخص این گروه از پزشکان را این‌طور مطرح کرد: «پیشنهاد مشخص ما این است که این کتاب از نو ترجمه شود و همه آن را قبول کنند. همه هم قبول خواهند کرد چون عادلانه است. این یکی از راه‌هایی که می‌تواند مسئله کهنه تعرفه‌ها را سامان دهد.»
فاضل مسئله مهم دوم در موضوع تعرفه‌ها را تعیین قیمت k دانست و گفت: «ما ادعا و ثابت می‌کنیم که هیچ‌وقت این ضریب k عادلانه نبوده و هیچ‌وقت قانون اجرا نشده است. کتاب را آوردیم، به هم ریختیم و یک چیز به دردنخور از آن ساختیم.» وی تصریح کرد: «در مورد بیمه هم همین کار را کردیم. بیمه را به عنوان یک سند مترقی بسیار خوب به کشور آوردیم و آن را تغییر دادیم‌. نه پزشک راضی است، نه بیمار، نه بیمارستان. این چطور بیمه‌ای است که این‌همه در پرداخت‌ها تاخیر دارد؟ بیمه باید روزی به صورت بیمه واقعی در بیابید تا پزشک و بیمار راضی باشند. ما حتی به آن نزدیکی‌ها هم نرسیده‌ایم. تا دلتان بخواهد بیمه داریم. بیمه شده یک مجموعه درآمدزا و بس. این بیمه طوری نیست که کارگشا باشد برای بیماران و پزشکان و بیمارستان‌های ما. این بیمه باید سر و سامان پیدا کند تا خیال پزشک راحت باشد و روابط پزشک و بیمار به حالت عادی برگردد.»

بدون نظام پزشکی مقتدر، حقوق ما پایمال می‌شود
رئیس جامعه جراحان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: «بدون یک نظام پزشکی قوی و مقتدر و خوب، حقوق ما پایمال شده، ‌هیچ دستاوردی و هیچ وسیله‌ای برای احقاق حقوق خود نخواهیم داشت. یک نفری نمی‌توان کاری از پیش برد ولی با همدیگر و با یک نظام پزشکی قوی، می‌توانیم.» وی ضمن گلایه از برخی اعضای جامعه پزشکی که انتخابات نظام پزشکی را جدی نمی‌گیرند، خاطرنشان کرد: «باعث تاسف و حتی شرمندگی است که هر چهار سال یک‌بار باید برویم و برای انتخابات نظام پزشکی رای بدهیم، ولی این‌قدر برای ما اهمیت ندارد که در طول چهار سال چند ساعت وقت بگذاریم و افرادی را انتخاب کنیم با رای زیاد و با قوت به نظام پزشکی بفرستیم.» فاضل با تاکید بر اهمیت حضور پرتعداد پزشکان پای صندوق‌های اخذ رای در انتخابات سازمان نظام پزشکی، اظهار داشت: «وقتی تعداد آراء زیاد باشد، روی آن حساب می‌کنند. وقتی که آقای خاتمی رئیس‌جمهور شد، به این دلیل دنیا در مقابلش تعظیم کرد که با آراء بالا انتخاب شده بود. رای و حمایت بسیار مهم است. بنابراین ما هم باید یک رئیس نظام پزشکی بفرستیم که هزاران رای پزشکان این مملکت پشتیبان آن باشد نه با 800 رای و 1000 رای انتخاب شود. باید همت کنیم و همه به یکدیگر بگوییم در انتخابات نظام پزشکی شرکت کنیم و از سوی دیگر هم افراد با صلاحیت و کاردان جلو بیایند و داوطلب شوند و بقیه به آن‌ها رای بدهند.ما باید انتخابات نظام پزشکی را هم جدی بگیریم.»


حرفه پزشکی جای سودآوری نیست
رئیس جامعه جراحان تبلیغات پزشکان برای خود را عملی نادرست دانست و اظهار داشت: «برخی دلیل می‌آوردند و می‌گویند که این تبلیغات، مربوط به انتخابات نظام پزشکی است. اما اصولا تبلیغات در پزشکی معنا ندارد.» وی با بیان اینکه‌ تبلیغ به خاطر این است که مردم راغب به خرید جنسی شوند که لزوما بهترین جنس نیست، گفت: «حرفه پزشکی جای سودآوری نیست. برای همین است که تبلیغ در پزشکی نباید جایی داشته باشد ولی متاسفانه این تبلیغات وجود دارد. از تبلیغ طب سوزنی و طب سنتی گرفته تا انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی که گول زدن مردم هستند و برای این حرفه آبرو نمی‌آورد و درست این است که نظام پزشکی با آنها برخورد کند.»
ایرج فاضل درباره آنچه «هجمه به ساحت مقدس پزشکی» خواند، گفت: «اولا یکی از دلایلی که همه نسبت به مسائل پزشکی اظهار نظر و اعلام موضع می‌کنند، اهمیت این رشته را نشان می‌دهد و این یک مسئله منفی نیست. شما مهم هستید و حرفه‌ای به اهمیت حرفه پزشکی که مسئول جان انسان‌ها باشد، نداریم. افتخار به ‌ما داده شده است که این روپوش سفید را بپوشیم و کارمان ‌کم کردن آلام و نجات جان انسان‌ها باشد.» وی در بیان اهمیت و جایگاه رشته پزشکی در مقایسه با دیگر رشته‌ها تصریح کرد: «به عنوان مثال یک قاضی، شخصیتی شریف، برجسته، مورد احترام و قدرتمند در جامعه است. اما همین شخصیت محترم و بزرگوار، یک روز هم باید حکم اعدام یک نفر را امضا کند. این درحالی است که ما به عنوان پزشک، در تمام کارهایمان حکم ادامه حیات و آسایش مردم را امضا می‌کنیم. می‌دانید این چقدر افتخار است؟»
رئیس جامعه جراحان خود پزشکان را مسئول منزه نگه داشتن این حرفه دانست و گفت: «رشته پزشکی گلزاری است پر از گل‌های خوشبو و حیات‌بخش که گاهی علف‌های هم هرز هم در آن رشد می‌کند. باید طوری باشیم که مردم با احترام و دوست داشتن به ما نزدیک شوند. قدرشناسی ما مثال زدنی است. مایه افتخار ماست که مردم قدر می‌دانند و یک خدمت کوچک در خاطر آنها می‌ماند.» وی با بیان اینکه مسئله کرامت انسانی را خود ما پزشکان باید زنده کنیم، گفت: «احساس من این است که کرامت انسانی فراموش شده است.‌ ما به عنوان یک انسان، احترامی که شایسته ما هست را نداریم. پاسبان یک گونه با ما برخورد می‌کند و ماشینی که از کنار ما می‌گذرد، یک طور با ما برخورد می‌کند. در صورتی که زحمتی که پزشکان می‌کشند، زحمتی عظیم، زیبا، دشوار و خداپسندانه است.»


رئیس جامعه جراحان در فرازی دیگر از صحبت‌هایش به دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: «بعضی‌ها افتخار می‌کنند که ما حتی یک بار هم رای نداده‌ایم. این چه نوع برخوردی است؟ یعنی چه؟ یعنی شما اصلا وجود خارجی نداشته‌اید که حتی یک بار هم پای صندوق‌ها نرفته‌اید؟» وی افزود: «ما اگر در این کشور زندگی می‌کنیم و قصد داریم بمانیم و به زندگی خودمان ادامه بدهیم، لازم است که مشارکت داشته باشیم.» ایرج فاضل تصریح کرد: «هر کدام از ما یک نفر هستیم ولی باور کنیم که همان یک نفر تاثیر دارد. مثلا پزشکان به عنوان یک گروه مرجع، هر یک نفرشان به یک مجموعه بزرگی از مردم و کسانی‌که حرف‌شان برای آنها حجت است، وصل هستند. سعی کنیم بیمارانمان و دوستان و آشنایانمان را تشویق کنیم که حتما در انتخابات شرکت کنند.» وی با بیان اینکه مردم خودشان خوب می‌دانند به چه کسی باید رای بدهند، اظهار داشت: «البته اینکه به چه کسی رای بدهند را خودشان می‌دانند. خیلی هم سخت نیست. این بار انتخاب دشواری نداریم. کاندیداها در این دوره به هم نزدیک نیستند و فاصله زیادی با هم دارند. اما حتما همه رای بدهند و رئیس‌جمهورمان را تقویت کنند تا اینکه نتایج برنامه‌هایی که در این چهارسال انجام شده و برای آینده آنها برنامه‌ریزی شده، در سال‌های آینده دیده شود.»

ارائه مطلب توسط 1328 جراح
در آغاز مراسم افتتاحیه چهل و یکمین کنگره جامعه جراحان ایران که با حضور جمع کثیری از جراحان رشته‌های مختلف و چهره‌های سرشناس جامعه پزشکی برگزار شد، دبیر علمی کنگره ویژگی‌های کنگره امسال را تشریح کرد. سیاوش صحت گفت: «در همایش امسال مجموعاً 20 گروه، برنامه علمی دارند. تعداد 99 میزگرد و 2 کارگاه برگزار خواهد شد و در مجموع 1328 نفر از همکاران در رشته‌های مختلف مطالب به ارائه مطالب خود می‌پردازند.

یعنی تقریباً در عرض این 5 روز، 500 ساعت کار علمی در موضوعات مختلف داریم.» وی افزود: «همچنین با توجه به مشکلات ایجاد شده از نظر قانونی مربوط به شکایات، تعرفه‌ها یا ارسال شکایات به غلط به پزشکی قانونی یا ایجاد هجمهه‌های مختلف در رسانه‌های عمومی، میزگردی در این زمینه خواهیم داشت. مهم‌تر از همه با توجه به اهمیت مسئله اخلاق پزشکی علی‌رغم مشکلات موجود، قرار شده است به طور مستمر در تمام برنامه‌ها به این مسئله توجه خاص شود.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: