کد خبر: ۱۵۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 29
دلیل واگذاری تحقیق بر کروموزوم Y به ایران، این بود که در ایران شیوع بیماری‌های ناباروری در مردان زیاد دیده شده بود

شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی طی دیروز و امروز بیش از 25 سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام شد، گفت: دلیل واگذاری تحقیق بر کروموزوم Y به ایران، این بود که در ایران شیوع بیماری‌های ناباروری(sterility) در مردان زیاد دیده شده بود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سارا پهلوان، دبیر اجرایی هفدهمین سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی در حاشیه این سمپوزیوم  با بیان اینکه سازمان جهانی پروتئوم انسانی سالانه گردهمایی‌هایی را برای به اشتراک گذاری نتایج تحقیقات در کشورهای مختلف برگزار می‌کند، اظهار کرد: درواقع این سازمان سعی می‌کند گردهمایی‌های سالانه خود را در قاره‌های مختلف برگزار کند تا دانشمندان از کشورهای مختلف شانس حضور در این مراسم را داشته‌باشند و یافته‌های جدید خود را در زمینه ترجمه پروتئین‌ها در سلول‌ها و پروتئین‌های ناشناخته ارائه کنند.

وی افزود: در این سمپوزیوم نیز دانشمندانی از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، فرانسه،‌ ایتالیا، اسپانیا و کانادا حضور داشتند و برخی از دانشمندان نیز از طریق ویدئو کنفرانس به ارائه مطالب خود در سمپوزیوم پرداختند. از این رو با توجه به اینکه برخی از داشنمندان دو بار سخنرانی کردند، در مجموع طی دیروز و امروز بیش از 25 سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام شد.

پهلوان در ادامه با اشاره به چگونگی شکل‌گیری پروژه پروتئوم انسانی، گفت: پس از اتمام پروژه ژنوم انسانی و شناخت تمام ژن‌های بدن انسان، متخصصان شروع به برگزاری گردهمایی‌هایی برای شناسایی پروتئین‌های ناشناخته بدن انسان کردند تا پس از دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده، بتوانند کمک شایانی به علم پزشکی کنند.

وی با بیان اینکه این پروژه حدود 4 سال است که آغاز به کار کرده و بین کشورهای مختلف تقسیم شده است، اظهار کرد: دکتر حسینی سالکده از پژوهشگاه رویان داوطلب شدند که بخشی از این پروژه جهانی را انجام دهند که در این راستا کروموزوم Y به ایران واگذار شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان ادامه داد: دلیل انتخاب این کروموزوم این بود که در ایران شیوع بیماری‌های ناباروری در مردان زیاد دیده شده بود و این مساله شانس بزرگی بود تا دانشمندان بتوانند با نمونه‌های مختلف کار کنند و پروتئین‌ها را شناسایی کنند.

پهلوان اظهار کرد: از طرفی با توجه به اینکه در کنار پژوهشگاه رویان بیمارستان ناباروری وجود دارد، محققان می‌توانند از افراد نابارور و سالم نمونه‌گیری کرده و با تکنیک‌های مختلف از جمله آنتی‌بادی‌ها(antibody) روی پروتئین‌های آنها کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه پژوهشگاه رویان سردمدار سلول‌های بنیادی در ایران بوده،‌ این سلول‌ها ابزار خوبی برای انجام تحقیقات بوده است؛ چراکه سلول‌های بنیادی قابلیت تمایز به انواع دیگر سلول‌های بدن را دارند و احتمال خیلی خوبی بود که بتوان پروتئین‌های کروموزوم Y را درهنگام تکامل و تکمیل جنین و وقتی که یک سلول بنیادی به انواع بافت‌های بدن تمایز پیدا می‌کند، مورد بررسی قرار داد.

دبیر اجرایی سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی با بیان اینکه تاکنون چندین پروتئین ناشناخته، در پژوهشگاه رویان شناسایی شده است، گفت: کروموزوم Y صرفا در حیطه باروری(Fertility) نبوده و با تحقیقات محققان رویان مشخص شده است که این کروموزوم حتی می‌تواند در سیستم عصبی و قلبی تاثیراتی داشته باشد. امیدواریم طی دو سال آینده شناسایی پروتئین‌ها به اتمام برسد و این پروژه وارد فاز تشخیص و درمان بیماری‌ها شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: