تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - 2013April 14
  شفا آنلاين :دانشمندان برای نخستین بار توانستند با استفاده از اسکن های مغزی میزان درد فیزیکی را که افراد حس می کنند، پیش بینی کنند.   به گزارش شفا آنلاين، بررسی های جدید به سرپرستی دانشگاه کلرادو بولدر در آمریکا، می تواند به ارائه روش های قابل اعتمادی منجر شود که پزشکان از آنها برای تعیین کمیت عینی درد یک بیمار استفاده کنند. در حال حاضر شدت درد فقط بر اساس توصیف خود بیمار قابل اندازه گیری است که اغلب گستره درد را از یک تا 10 تعریف می کند. اندازه گیری عینی درد می تواند تایید کننده گزارش های درد بوده و شواهد جدیدی در مورد اینکه مغز چگونه شکل های مختلفی از درد را ایجاد می کند، فراهم می سازد. نتایج بررسی های جدید می تواند زمینه ای را برای ارائه روش هایی با استفاده از اسکن های مغزی برای اندازه گیری عینی خشم، افسردگی، اضطراب و دیگر وضعیت های روحی ایجاد کند. "تور ویگر" استادیار روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه کلرادو بولدر و مجری این تحقیقات گفت: در حال حاضر به جز پرسش از فرد در مورد احساساتش، هیچ شیوه بالینی قابل قبولی برای اندازه گیری درد و دیگر احساسات وجود ندارد. در این بررسی که پژوهشگران دانشگاه نیویورک، جان هاپکینز و میشیگان نیز حضور داشتند، از روش های داده های داده کاوی رایانه ای برای مطالعه تصاویر 114 مغز استفاده شد. این تصاویر هنگامی تهیه شده بود که داوطلبان در معرض سطوح مختلفی از گرما - گرمای دلپذیر تا داغی دردناک- قرار داده شده بودند. دانشمندان با کمک رایانه، نشانه عصب شناختی متمایزی را برای درد در مغز این افراد شناسایی کردند. ویگر گفت: الگویی را در سراسر سیستم های چندگانه در مغز یافتیم که نشان می داد فرد در واکنش به داغی دردناک، چه میزان دردی را حس می کند. محققان انتظار داشتند اگر نشانه درد یافت شود احتمالا در هر فرد، خاص و منحصر به فرد باشد. اگر چنین باشد میزان درد فرد را فقط می توان بر اساس تصاویر قبلی گرفته شده از مغز او پیش بینی کرد. اما در عوض دریافتند این نشانه در تمامی افراد مختلف قابل انتقال است. این یافته به دانشمندان کمک کرد میزان دردی را که فرد با تحمل گرما احساس می کند با دقت 90 تا 100 درصدی درست پیش بینی کنند. این در حالی است که این پیش بینی حتی بدون استفاده از اسکن های قبلی از مغز این افراد به عنوان مرجع، درست صورت می گرفت. نتایج این مطالعه هنوز به پزشکان اجازه نداده تا درد فیزیکی را کمیت گذاری کنند اما آنها این یافته ها را برای تحقیقات آینده خود پایه و اساس قرار داده که می تواند به ارائه نخستین آزمایش های عینی درد توسط پزشکان و بیمارستانها منجر شود. نتایج این تحقیقات در نشریه New England Journal of Medicine منتشر شده است.