کد خبر: ۱۴۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 19
شواهد تجربی قانع کننده‌ای را برای اثبات ارتباط‌های معکوس میان سطوح ویتامین D و خطر پیشرفت سرطان پستان و مرگ بیماران فراهم آورده است.
       

شفا آنلاین:براساس نتایج مطالعه Pathways Study که در JAMA Oncology منتشر شده، سطح سرمی بیومارکر ویتامین D، 25 هیدروکسی ویتامین D یا 25OHD، که در زمان تشخیص سرطان پستان اندازه‌گیری می‌شود، به طور مستقلی با پیش‌آگهی سرطان پستان <Breast Cancer>در ارتباط است، خصوصا در میان زنان یائسه نشده.

به گزارش شفا آنلاین:محققان در این مطالعه کوهورت آینده‌نگر زنان مبتلا به سرطان پستان، دریافتند که سطوح پائین 25OHD با بقای ضعیف‌تری در آنها ارتباط دارد. علاوه براین، سطوح پائین 25OHD همچنین با خصوصیات پروگنوستیک، از جمله زیرگروه‌های triple-negative، مرتبط است.

براساس اظهارات نویسندگان این مطالعه، یافته‌های به دست آمده، شواهد تجربی قانع کننده‌ای را برای اثبات ارتباط‌های معکوس میان سطوح ویتامین D و خطر پیشرفت سرطان پستان و مرگ بیماران فراهم آورده است.

مطالعه Pathways Study یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر بوده که به بررسی ارتباط 25OHD در زمان تشخیص با پیشرفت سرطان پستان پرداخته است. در این مطالعه زنان نجات یافته از سرطان پستان که در مطالعه Kaiser Permanente Norther- California وارد شده بودند، بررسی شدند. این زنان، در واقع بیماران مبتلا به سرطان پستان تهاجمی تصادفی بودند که از نظر پیامدها و کوموربیدیتی‌ها، در ماه‌های 12، 24، 48، 72 و 96 ماه نسبت به ابتدای مطالعه پیگیری شدند. آنالیزها روی نمونه‌های سرم 1666 عضو کوهوت انجام شد.

نتایج آنالیزها نشان داد، سطوح سرمی 25OHD در میان زنان مبتلا به سرطان پستان با تومورهای مراحل پیشرفته، در سطح پائین و در میان زنان پره‌منوپوز مبتلا به سرطان پستان triple-negative در کمترین میزان سطح خود قرار داشته است. زمانی که زنان با زیرگروه lumina- A به عنوان گروه رفرانس در نظر گرفته شدند، زنان پره‌منوپوز با سطوح 25OHD در دوسوم بالایی محدوده، در مقایسه با کسانی که در محدوده یک‌سوم انتهایی سطوح 25OHD قرار داشتند، شانس ابتلای خود را به سرطان پستان triple-negative کاهش داده بودند.

در مجموع، در مقایسه با زنانی که در پائین‌ترین چارک سطوح سرمی 25OHD قرار داشتند، بیمارانی که به بالاترین چارک تعلق می‌گرفتند، حتی پس از تعدیل عوامل پروگنوستیک بالینی، بقای عمر بالاتری داشتند (نسبت خطر: 72/0). این ارتباط در میان زنان پره‌منوپوز رنگ قوی‌تری به خود گرفت (نسبت خطر: 45/0). علاوه براین، در زنان پره‌منوپوز، ارتباطی میان سطوح 25OHD و بقای اختصاصی سرطان پستان (نسبت خطر: 37/0) و بقای بدون بیماری تهاجمی (نسبت خطر: 58/0) دیده شد.

محققان در این مطالعه متذکر می‌شوند که یافته‌های آنها همسو با دیگر منابع و شواهد موجود، پیشنهاد می‌کند بقای بیماران مبتلا به سرطان پستان که سطح 25OHD آنها بالاتر باشد، بهتر خواهد بود. آنها از سوی دیگر، این هشدار را هم می‌دهند که باید توجه داشت غلظت‌های سرمی 25OHD تحت تاثیر بسیاری از تغییرات فیزیولوژیکال و محیطی قرار دارد.سپید
منبع: Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: