کد خبر: ۱۴۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 01
سید حسن هاشمی از فردا پنجشنبه در یک سفر چهار روزه به استانهای ایلام و خوزستان می‌رود تا 10 پروژه بزرگ بهداشتی- درمانی را در این دو استان افتتاح کند.
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز پنجشنبه در سفر چهار روزه به روستاهای ایلام و خوزستان، چشم بیماران را در روستایی در هویزه معاینه و سپس بیمارستان جدید بقایی را که از سپاه به وزارت بهداشت واگذار شده، افتتاح می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی از فردا پنجشنبه در یک سفر چهار روزه به استانهای ایلام و خوزستان می‌رود تا 10 پروژه بزرگ بهداشتی- درمانی را در این دو استان افتتاح کند.
وزیر بهداشت پس از افتتاح چند پروژه بهداشتی- درمانی در استان ایلام در روز جمعه به همراه کاروان نورآوران به روستای امامزاده عباس دهلران می‌رود تا به درمان چشم روستاییان این منطقه کمک کند. پس از آن به استان خوزستان می رود و در برخی شهرهای این استان از جمله شوشتر، چند واحد بهداشتی- درمانی را افتتاح می کند.
مهمترین بخش سفر وزیر بهداشت در روز شنبه رقم می خورد، جایی که بیمارستان بقایی اهواز که تا پیش از این در اختیار سپاه بوده است به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور واگذار می شود. در این مراسم، ساختمان جدید بیمارستان بقایی اهواز( بیمارستان شماره 2 بقایی) که مشتمل بر 400 تخت بیمارستانی جدید است، با حضور وزیر بهداشت افتتاح می شود.
بیمارستان بقایی از بیمارستان های مهم و تاثیرگذار در هشت سال حنگ تحمیلی بود که یکی از مهمترین مراکز درمان مجروحان و رزمندگانی بود که در خط مقدم مجروح می شدند.
هشت سال جنگ تحمیلی و نیاز شدید رزمنده ها در خط مقدم، دولت را در آن زمان بر آن داشت تا برای درمان مجروحان جنگی هشت بیمارستان زیرزمینی از مهران تا اروند کنار را در دستور کار خود برای احداث قرار دهد که طرح این هشت بیمارستان با مرکزیت بیمارستان شهید بقایی اهواز پیوند خورد.
در اواخر سال ١٣٦١ و پس از بررسی های مکرر مقر قرارگاه کربلا (مهمانسرای نیروهای آلمانی شرکت گروه ملی فولاد اهواز بنام آلفاآلفا) برای ساخت بیمارستان شهید دکتر بقایی انتخاب و کلنگ زده شد و مقرر شد این بیمارستان ضد انفجار ساخته شود. بنابراین در سازه بندی آن بتن های فراوانی به کار برده شد که با یک سد بتُنی کوچک قابل مقایسه بود.
با همکاری استانداری خوزستان، هلال احمر، شهرداری و پیگیری های مسئول بهداری قرارگاه کربلا، این مجموعه درمانی در نیمه دوم سال ١٣٦٢ با بخش‌های جراحی مردان، داخلی مردان، اتاق عمل، اورژانس، درمانگاه، آزمایشگاه و رادیولوژی راه اندازی شد.
پس از جنگ تحمیلی این بیمارستان از یک بیمارستان زمان جنگ به یک بیمارستان زمان صلح تبدیل شد و از تعداد اتاق‌های عمل کاسته و به جای آن بخش های متعددی مثل بخش زنان به این بیمارستان افزوده شد و در تیر سال ١٣٧١ با تقاضای فرمانده سپاه از فرماندهی کل قوا به دلیل نیاز سپاه به یک بیمارستان و ارائه خدمات درمانی به مردم مستضعف این بیمارستان به بهداری سپاه واگذار شد.
بیمارستان شهید دکتر بقایی در اواخر سال ١٣٧٧ از سازمان مسکن و شهرسازی تحویل گرفته شد و با رفع موارد کمبود که عمدتا تأسیساتی و بهداشتی بود، از ابتدای سال ١٣٧٨ با بخش های جراحی و داخلی زنان و مردان، مراقبت های ویژه، هشت اتاق عمل، پرتونگاری پیشرفته شامل ام آی آر،سی تی اسکن، سونوگرافی و رادیولوژی، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، دندانپزشکی، اورژانس، داروخانه و مجتمع درمانگاهی تخصصی آغاز به کار کرد.
در این میان دو بلوک کامل این بیمارستان پس از جنگ تحمیلی در عمل بدون استفاده باقیمانده بود، بنابراین برای استفاده از ظرفیت های فرابخشی و به منظور ارتقا سلامت مردم در استان خوزستان و پیگیری های رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی تفاهمنامه مشترکی که میان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مرکز بهداری رزمی جنوب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منعقد شد، مقرر شد این دو بلوک بلا استفاده در بیمارستان شهید دکتر بقایی برای ایجاد بیمارستانی جدید و مجهز تحت عنوان بیمارستان شهید دکتر بقایی٢ در اختیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار گیرد.
دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز پس از تحویل این دو بلوک در یک برهه زمانی ٩ ماهه توانست با اعتباری بالغ بر ١٠ میلیارد ریال این دو بلوک ساختمانی متروکه را بهسازی، نوسازی و بازسازی کند و پس از ارتقاء کیفیت هتلینگ و تجهیز با دستگاه های پیشرفته و مدرن درمانی در قالب بیمارستانی مجزا تحت عنوان بیمارستان شهید دکتر بقایی٢ آماده بهره برداری کند.
بیمارستان شهید دکتر بقایی٢ در حال حاضر دارای دو بلوک ساختمانی مجزا و محوطه اطراف بوده که بلوک شماره یک دارای پنج هزار مترمربع و ٥٠ اتاق بستری و بلوک شماره دو دارای ٦٧٠٠ متر مربع و در دو طبقه است که در مجموع ٤٠٠ تخت بیمارستانی در این دو بلوک لحاظ شده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: