کد خبر: ۱۴۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 01
ما برای رفع ریشه‌ای کمبود نیروی پرستاری سیاست‌های صف‌بندی خدمات پرستاری را اجرا و تلاش کردیم سند عرضه و تقاضای آن را تعریف کنیم.

شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت دستاوردهای این دوره از وزارت بهداشت در حوزه پرستاری را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، محمد میرزابیگی در همایش روز پرستار که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با بیان اینکه حرفه پرستاری امروز پا به پای علوم انسانی و تجربی در مرزهای دانش حرکت می‌کند، گفت: این حرفه با داشتن بیش از ۱۸۱ دانشکده و ۶۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف، رسالت خود را که همان حرکت در مرزهای دانش است را انجام داده است. وزارت بهداشت نیز با داشتن ۱۴ مدیر پرستاری، ۱۵۰ هزار پرستار را در بخش‌های دولتی و غیردولتی مدیریت می‌کند.

وی افزود: اگرچه تا ایده‌آل‌های خود فاصله زیادی داریم اما قضاوت‌کنندگان در تاریخ پرستاری می‌توانند دستاوردهای این دوره را با سایر دوره‌ها مقایسه کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره دستاوردهای این دوره از وزارت بهداشت در حوزه پرستاری توضیح داد و گفت: ما برای رفع ریشه‌ای کمبود نیروی پرستاری سیاست‌های صف‌بندی خدمات پرستاری را اجرا و تلاش کردیم سند عرضه و تقاضای آن را تعریف کنیم. همچنین در جهت تامین نیرو، ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری را از سه سال قبل به میزان دو برابر افزایش دادیم.

میرزابیگی ضمن اشاره به تربیت ۱۰ هزار نیروی غیردانشگاهی پرستاری یا همان کمک پرستاران یک ساله، تصریح کرد: در این دوره از وزارت بهداشت ۴۰ هزار نیرو از طریق بخش غیردولتی به کار گرفته شده‌اند. همچنین هفت درصد نیز به منبع تامین کارانه غیرپزشکان اضافه و از مهر سال ۹۳ کارانه‌ها به دو تا ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که تعداد کارانه‌بگیران نیز به دو برابر افزایش یافت، اما در عین حال بدقولی بیمه‌ها معضلات جدی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: با ابلاغ آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای ۱۰ هزار نیروی پرستاری در سراسر کشور این پروانه را دریافت می‌کنند. در راستای بهبود فعالیت در حوزه پرستاری و همچنین ساماندهی مراقبت‌های پرستاری تلاش کردیم که از روش سنتی آن به منظور افزایش ایمنی بیمار خارج شویم. بازنگری شرح وظایف پرستاری یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما در این دوره از وزارت بهداشت بوده است.

وی افزود: ساماندهی پرستاری جامع‌نگر، تعریف دوره‌های مهارتی، اجرای طرح پرستاری اینترشیپ به منظور رفع فاصله آموزش و بالین، جذب هیات علمی بالینی و مشارکت بخش خصوصی از جمله دستاوردهای دیگر حوزه پرستاری در دوره فعلی است.

میرزابیگی اجرای برنامه مشترک با سازمان بهداشت جهانی، منطقه امرو و بنگاه بین‌المللی صلاحیت حرفه‌ای را از دیگر فعالیت‌های حوزه پرستاری در عرصه بین‌المللی عنوان کرد و گفت: ساخت سریال ۵۲ قسمتی پرستاران و همچنین برگزاری سالانه کنگره اخلاق حرفه‌ای از جمله فعالیت‌های ما در زمینه فرهنگی و اجتماعی بوده است. در عین حال از مسئولین خواهش می‌کنیم برای رفع کمبود نیروها و همچنین پرداخت کارانه نیروهای غیرپزشکی ما را یاری کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: