کد خبر: ۱۳۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۵ - 2017January 12
: وزارت بهداشت تولیت سلامت مردم را برعهده دارد و تنها هدف ما در تدوین این راهبردها تامین نیازهای جامعه و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی کشور است.

شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه جدی این وزارت برای همکاری بخش خصوصی با آموزش پزشکی، گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی راهبردهای مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی در حال تدوین است و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. 

به گزارش شفا آنلاین، دکتر باقر لاریجانی بر ضرورت همکاری بخش خصوصی در آموزش پزشکی تاکید کرد و گفت: راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است و در این راهبردها هیچ رشته یا حوزه خاصی مدنظر نیست و در صورتی که بخش خصوصی بتواند انتظارات وزارت بهداشت را به لحاظ رعایت استانداردها و تضمین کیفیت دوره آموزشی مربوطه تامین کند و از طرفی ضرورت ایجاد رشته را منطبق با نیازسنجیهای وزارت بهداشت در محل جغرافیایی خاصی از کشور اثبات نماید میتواند در آموزش علوم پزشکی مشارکت داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به ضوابط راهبرد کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت اظهار کرد: وزارت بهداشت تولیت سلامت مردم را برعهده دارد و تنها هدف ما در تدوین این راهبردها تامین نیازهای جامعه و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی کشور است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی تمامی شرایط درج شده در این راهبردها را هم داشته باشد باز هم ملاک اصلی برای صدور مجوز آموزش، وجود نیازهای کلان مناطق آمایشی است. 

وی گفت: از سوی دیگر، ضوابط قید شده در راهبردهای مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی به نحوی تنظیم شده تا حداکثر کیفیت آموزش تامین و تمامی شرایط طبق استانداردهای بین‌المللی تنظیم شود. 

دکتر لاریجانی افزود: یکی از ضوابطی که برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش ذکر شده این است که متقاضی باید توانایی جلب مشارکت دانشگاههای معتبر جهان که طبق مصوبات شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت و همچنین مطابق با استانداردهای نظامهای رتبهبندی معتبر دنیا نظیر شانگهای، QS و ... تایید شدهاند را داشته باشد و طبیعی است که این شرایط به آسانی مهیا نمیشود و همین امر تضمین کننده ورود سرمایهگذارانی به بخش آموزش علوم پزشکی کشور است که بتوانند کیفیت آموزش را در حد استانداردهای جهانی تامین کنند.  

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به میزان منابع مالی مورد نیاز برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی گفت: ممکن است مطالبی در این مورد در برخی رسانهها درج شده باشد ولی رقم خاصی در راهبردها برای سرمایهگذاری تعیین نشده و صراحتا قید شده میزان منابع مورد نیاز با توجه به ماهیت فعالیت از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعیین خواهد شد. 
وی با بیان اینکه آیین نامههای اجرایی راهبردهای مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی در حال تدوین است و به زودی به دانشگاهها ابلاغ میشود، اظهار داشت: از دیگر ضرورتهای صدور مجوز برای بخش خصوصی اثبات نیاز و ضرورت آموزش رشتهای مشخص در محل جغرافیایی خاصی است و دقت زیادی در این زمینه خواهد شد چرا که آموزش علوم پزشکی باید هدفمند و باتوجه به نیازهای سلامت جامعه باشد و هیچ مسئله دیگری در صدور مجوزها مدنظر قرار نخواهد گرفت. 

دکتر لاریجانی با بیان اینکه  کشور در دهههای اخیر پیشرفتهای خوبی در توسعه کمی دانشکدههای مرتبط با علوم پزشکی داشته است گفت: در برخی رشتهها مانند دندانپزشکی در هر استان حداقل یک دانشکده دندانپزشکی و در هر یک از کلان مناطق آمایشی 10 گانه نیز دانشکدههای دندانپزشکی متعددی وجود دارد، بنابراین اثبات ضرورت ایجاد دانشکده دندانپزشکی جدید توسط متقاضیان بسیار بعید به نظر میرسد. 

وی افزود: طرح برآورد نیازهای مناطق آمایشی به تربیت نیروی انسانی در رشتههای مختلف در بازه زمانی 10 ساله آینده در دست پیگیری است و به زودی توافق نامه‌هایی با مناطق آمایشی منعقد میگردد. اجازه تربیت نیرو توسط بخش خصوصی فقط در صورتی صادر می شود که اثبات شود در منطقه آمایشی مربوطه امکان تامین نیروی انسانی مورد نیاز به تنهایی در بخش دولتی وجود ندارد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید براینکه هدف از توسعه مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی تنها تامین نیازهای مناطق آمایشی به نیروی انسانی است گفت: آیین نامه‌های اجرایی این طرح به نحوی تنظیم می شود که ضمن تامین نیازهای کشور کیفیت آموزش نیز ارتقا یابد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: