کد خبر: ۱۳۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۵ - 2017January 11
ویروس زگیل( hpv) حدود بیش از 100 نوع دارد که فقط انسان را درگیر می کند و به 2گروه درگیری پوستی ومخاطی (تناسلی) تقسیم گردد:

شفا آنلاین:ویروس (hpv)پوستی از سطح پوستی به سطح دیگر پوست منتقل می گردد وتماس نزدیک فردی جهت انتقال ویروس (hpv)حایز اهمیت می باشد.

به گزارش شفا آنلاین:در حالیکه ویروس(hpv).مخاطی (درگیری مقعد،دستگاه تناسلی ،دهان)بصورت تماس دستگاه تناسلی به یکدیگر ویا تماس دهانی تناسلی ویا تماس دهانی مقعدی منتقل می شود.

Oral-AnaL(دهانی مقعدی )

Qenital-Qenital(دستگاه تناسلی)

ORAL-Qenital(دهانی تناسلی )

بنابراین مهمترین روش انتقال ویروس (hpv)تناسلی در اثر رفتارهای جنسی (روابط زناشویی) می باشد و تقریبا 100% روش انتقال می باشد در این زمینه وجود تعدد شریک جنسی بیسار حائز اهمیت است بصورتی که رابطه جنسی با شریک متعدد به مراتب خطر انتقال ویروس hpvرا بالا می برد

نزدیکی واژینال و مقعدی هر دو راه اصلی انتقال ویروسhpvمخاطی می باشد و دخول جهت انتقال ویروس الزامی نمی باشد .

ارتباط سرطان دهانه رحم (سرویکس)و عفونت زگیل تناسلی (hpv)

سرطان دهانه رحم (سرویکس) سومین سرطان شایع دستگاه تناسلی زنان می باشد و تقریبا 100% سرطان های سرویکس با عفونت زگیل تناسلی(hpv)مرتبط است .

زگیل تناسلی دارای انواع بسیار متنوعی می باشد و نوع 16 و18 حدود 70% سرطان دهانه رحم و 50% ضایعات پیش از سرطان دهانه رحم (precanc erous) را به خود اختصاص می دهد.

سرطان واژن و مهبل (valve)جزء سرطان های نادر دستگاه تناسلی زنان می باشد ولی شیوع عفونت hpvدر سرطان مهبل(valve)43% ودر سرطان واژن 70% تخمین زده شده است .

Hpvنوع 16و 18 تقریبا 35% -77% کانسرهای مهبل و 75%-80% ضایعات پیش سرطانی مهبل را به خود اختصاص می دهد .

بنابراین عفونت با ویروس زگیل تناسلی (hpv) بخصوص نوع 16-18بسیار مهم بوده ولذا پیشگیری از عفونت در جلوگیری از ابتلا بعدی به سرطان سرویکس ،واژن،مهبل حایز اهمیت می باشد.

در زمینه پیشگیری از عفونت زگیل تناسلی سه نوع واکسن در دنیا موجود می باشد :

1)واکسن گارداسیل (gardasil)واکسن hpv4 ظرفیتی هدفhpv نوع11 -16-6-18 می باشد.

2)واکسن گارداسیل 9ظرفیتی (9-gardasil) که علاوه برچهار نوع بالا بر علیه 5 نوع دیگر موثر می باشد نوع 31-33-45-52-58

3)واکسنcervarinکه فقط وع hpvخطرناک 16-18 را پوشش می دهد (2ظرفیتی)

در ایران واکسن گارداسیل 4ظرفیتی موجود می باشد که درسه نوبت به فواصل 0، 2ماه بعد،6ماه بعدتزریق می گردد.

بهترین پاسخ ایمونولوژی به دنبال واکسن 2ظرفیتی (bivalent)و 4ظرفیتی(qadrivalent)خواهیم داشت و هرچه سن تزریق واکسن پایین تر باشد پاسخ بهتری از نظر سطح آنتی بادی ایجاد میگردد.

پروتکل خاصی جهت تزریق واکسن گارداسیل در ایران نداریم ولی به نظر می رسد تزریق این واکسن به تمام خانم های سنین باروری و فعال از نظر روابط جنسی مناسب باشد.

پزشک آنلاین

دکتر کیهانه اساسی [ متخصص زنان و زایمان ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: