کد خبر: ۱۳۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۵ - 2017January 01
باهدف تسهیل در واردات کالاهای مورد نیاز واردکنندگان دارای ثبت سفارش با نوع تامین ارز متقاضی و نوع عملیات بانکی برای همه گروه های کالایی، گشایش اعتبارات اسنادی دیداری با رعایت ضوابط و مجموعه مقررات ارزی و شرایط مشخص شده، امکان‌پذیر خواهد بود.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>بانک مرکزی باهدف گشایش بیشتر در صدور اعتبارات اسنادی دیداری در بانک ها، بحشنامه ای صادر و تاکید کرد که واحدهای ارزی ذیربط بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

به گزارش شفا آنلاین، این بانک با هدف ترغیب واردکنندگان به گشایش و استفاده از اعتبارات اسنادی و انتقال عملیات پرداخت و تسویه فعالان اقتصادی به سیستم بانکی، تسهیلاتی را برای واردکنندگان با نرخ بازار در نظر گرفته و به بانک‌ها اجازه داده است با دریافت حداقل 10 درصد از مبلغ اعتبار اسنادی به صورت علی الحساب، گشایش اعتبار کنند.
همچنین، با توجه به گشایش‌های حاصله از برجام درخصوص ایجاد روابط بانکی و استقرار روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی که امکان گشایش اعتبارات اسنادی برای واردات کالاها فراهم شده است و اینکه اعتبارات اسنادی مکانیسم متعارف و متداول و امن‌ترین ابزار در بانکداری بین‌المللی برای تسویه و پرداخت قراردادهای خرید خارجی بوده و پیش از تحریم‌ها در کشور ما به طور گسترده از این ابزار استفاده می شد، بخشنامه 11 دیماه امسال در این خصوص صادر و به بانک ها ابلاغ شده است.
در این بخشنامه آمده است: باهدف تسهیل در واردات کالاهای مورد نیاز واردکنندگان دارای ثبت سفارش با نوع تامین ارز متقاضی و نوع عملیات بانکی برای همه گروه های کالایی، گشایش اعتبارات اسنادی دیداری با رعایت ضوابط و مجموعه مقررات ارزی و شرایط مشخص شده، امکان‌پذیر خواهد بود.
براین اساس، با توجه به وضعیت اعتباری متقاضی دریافت معادل ریالی حداقل 10 درصد از مبلغ اعتبار اسنادی بر مبنای نرخ هر دلار معادل 36 هزار ریال به طور علی الحساب توسط آن بانک الزامی است.
همچنین تامین ارز اعتبار اسنادی در زمان معامله اسناد بر مبنای 100 درصد وجه اسناد به نرخ روز ارز آزاد و یا نرخ ارز آزاد در روز صدور گواهی ثبت آماری هر کدام که کمتر باشد و به شرط عدم گذشت بیش از 6 ماه از تاریخ تایید گواهی ثبت آماری صورت می‌پذیرد. نرخ ارز آزاد در روز صدور گواهی ثبت آماری، میانگین نرخ فروش ارز آزاد یک روز کاری پیش از تاریخ صدورگواهی یادشده مندرج در پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir خواهد بود.
در این بخشنامه آمده است: تامین ارز بابت پیش پرداخت به ذینفع اعتبار با رعایت مفاد بند 16 از قسمت (الف) بخش اول مجموعه مقررات ارزی، به نرخ آزاد روز پرداخت با دریافت معادل ریالی مربوطه (علاوه بر پیش دریافت ریالی علی الحساب دریافتی موضوع بند یک این دستورالعمل) امکان‌پذیر است. همچنین در صورت گذشت بیش از 6 ماه از تاریخ تایید گواهی ثبت آماری، تامین ارز بابت معامله اسناد بر مبنای نرخ روز ارز آزاد خواهد بود. در این ارتباط لازم است تعهد لازم از متقاضی اخذ شود.
براساس شرایط تعیین شده، ثبت اطلاعات گشایش اعتبارات اسنادی در سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشور (سمتاک) الزامی است.
در این بخشنامه تاکید شده که واحدهای ارزی ذیربط بر حسن اجرای آن نظارت کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: