کد خبر: ۱۳۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 07
از لحاظ تاریخی، زنان کمتر از مردان در مطالعات بالینی شرکت داده شده‌اند؛ زیرا فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک داروها در زنان تحت تاثیر چرخه قاعدگی، نوسانات هورمونی، استفاده از قرص‌های ضدبارداری و هورمون‌درمانی و نیز وقایع زندگی زنان مانند بارداری و شیردهی قرار می‌گیرند.
شفا آنلاین: هرچند که به دنبال تذکر سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد عادلانه بودن سهم جنسیتی شرکت‌کنندگان در مطالعات بالینی، زنان بیشتری در این قبیل مطالعات شرکت داده شدند. اما به‌طور کلی، زنان هنوز هم در مطالعات بالینی نادیده گرفته می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین: به علاوه، تجزیه و تحلیل‌های جنسیتی خاص معمولا در ارزیابی نتایج به‌دست آمده از مطالعات لحاظ نمی‌شود.


تفاوت در فارماکوکینتیک و حساسیت نسبت به عوارض جانبی داروها بین زنان و مردان در دهه اخیر بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. شاید تفاوت در سوخت و ساز بدن زنان و مردان (فاز1و2 متابولیسم) دلیل این اختلاف باشد. فعالیت بسیاری از آنزیم‌های CYP450 (فاز1 متابولیسم)، در زنان و مردان متفاوت است. همچنین، فعالیت این آنزیم‌ها در دوران بارداری و به دنبال استفاده از قرص‌های ضدبارداری تغییر می‌کند. تفاوت‌های جنسیتی در سایر پارامترهای فارماکوکینتیک مانند جذب دارو، توزیع دارو در بدن و دفع آن نیز تاثیرگذار است. اما با وجود این تفاوت‌های جنسیتی، توصیه به تجویز دوز خاص دارو برای زنان یا مردان در مورد اغلب داروها وجود ندارد و این مساله در دستورالعمل‌های مرجع درنظر گرفته نشده است.سپید
منبع:US.Pharmacist
برچسب ها: عوارض ، داروها ، زنان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: