کد خبر: ۱۳۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 18
در شش هفته‌ی ابتدایی بارداری به علت افزایش جریان خون، واژن، فرج (لبه های خارجی دستگاه تناسلی) و سرویکس (گردنه رحم) به رنگ ارغوانی و آبی تغییر پیدا می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>تغییرات واژن در بارداری (تغییرات واژن در دوران بارداری) شامل تغییر رنگ و خارش، تغییر بو و... است. با علت تغییرات واژن در بارداری آشنا شوید.

به گزارش شفا آنلاین،رنگ واژن به طور طبیعی و معمول صورتی رنگ است. این احتمال وجود دارد که با تغییرات واژن در بارداری روبرو باشید. یکی از این تغییرات، تغییر رنگ آن به آبی یا ارغوانی است که به آن نشانه چادویک نیز گفته می‌شود. در حقیقت، تغییر رنگ در این قسمت می‌تواند اولین نشانه بارداری باشد. در شش هفته‌ی ابتدایی بارداری به علت افزایش جریان خون، واژن، فرج (لبه های خارجی دستگاه تناسلی) و سرویکس (گردنه رحم) به رنگ ارغوانی و آبی تغییر پیدا می‌کند.

شما باید انتظار تغییراتی را در احساس و ظاهر واژن‌ و همچنین میزان تمایل به سکس در خود داشته‌باشید. همزمان با ادامه‌ی افزایش جریان خون و هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن شما، بافت درون واژن در حالت تحریک دائمی قرار می‌گیرد. رنگ لابیا (Labia) نیز تغییر کرده و از یک صورتی کمرنگ و قرمز به سمت بنفش با ته رنگ آبی متمایل می‌شود. دلیل این پدیده نیز هجوم خون به قسمت‌های مختلف بدن است. علاوه براین بر روی Labia رگ‌های آبی رنگ جدیدی به چشم می‌خورند که اگر زمانی طولانی را به حالت ایستاده یا نشسته سپری کنید تعدادشان افزایش پیدا می‌کند. نگران نباشید این رگ‌ها نیز مثل رگ‌های واریسی در پاهایتان هستند.

گاهی این فشار اضافی بر روی اندام تناسلی به همراه افزاش رطوبت واژن، شما را در سه ماهه‌ی دوم درحالت میل جنسی مداوم قرار می‌دهد. در این زمان نیاز شما به رابطه جنسی در بارداری به چندین برابر قبل افزایش پیدا می‌کند. بیشتر خانم‌ها این را به عنوان مساله‌ی بدی نمی‌بینند. اما برخی ازخانم‌ها متوجه می‌شوند که همسرشان نسبت به این تمایل جنسی مداوم او احساس خوبی ندارند؛ به خصوص اگر آنها عادت به شروع رابطه‌ی جنسی داشته‌اند. همچنین ممکن است همسر شما به خاطر ظاهر و احساس متفاوت اندام جنسی شما دچار بی‌میلی یا نگرانی شود. به همین دلیل است که هردوی شما باید همزمان با تغییرات بدن‌تان، نسبت به نیازهای متغیر جسمی و احساسی‌تان با یکدیگر صادق باشید.


صدای واژن در بارداری

یکی دیگر از تغییرات واژن در بارداری تولید صداهایی جدید از واژن است. زمانی‌که واژن تحت فشار قرار می‌گیرد، موجب می‌شود تا هوای جمع شده داخل آن به شکل گاز و با نوعی صدا از آن خارج شود. در صورت مشاهده این مورد، جای نگرانی وجود ندارد. با وجود اینکه مشخص نیست چرا این مورد در بارداری بیشتر دیده می شود این احتمال وجود دارد که ترکیب بزرگ شدن شکم، شکل‌های مختلف مقاربت، ورزش و فعالیت زیاد عضلات کف لگنی در این مسئله دخیل باشد.


ایجاد خارش در واژن

یکی دیگر از تغییرات واژن در بارداری ایجاد خارش در واژن است. هورمون‌های بارداری می‌تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری‌های واژنی یا قارچ‌ها یا عفونت‌های قارچی شود. هر دوی آنها در طول بارداری شایع بوده و با ترشحات زرد رنگ (درعفونت قارچی) یا سفید مایل به خاکستری ]در واژینوز باکتریال (عفونت باکتریایی واژن)[ همراه بوده و به شکل دیوانه کننده‌ای خارش ایجاد می‌کنند. خوشبختانه این عارضه با مراجعه به متخصص قابل درمان است. اما از درمان‌های خانگی و مصرف دارو بدون نسخه متخصص زنان خودداری کنید.

اگر در دوران بارداری با ترشحات سفید رنگ (مثل سفیده تخم مرغ) روبرو شدید، نگران نباشید. این ترشحات کاملا طبیعی هستند. سرویکس و واژن در طول بارداری تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار گرفته و مخاط‌های دهانه رحمی و ترشحات واژنی افزایش پیدا می‌کند. این ترشحات در ابتدا غلیظ و چسبناک هستند و هرچقدر به پایان بارداری نزدیک می‌شوید رقیق و آبکی می‌شوند.


تغییر بوی ترشحات واژن در دوران بارداری

تغییر سطح pH واژن یکی دیگر از تغییرات واژن در بارداری است. این امر می‌تواند منجر به تغییرات نامحسوس در بو و رایحه واژن شده و آن را اسیدی کند. بعضی از خانم‌های باردار نسبت به بوی آن حساس هستند اما اگر خارش و سوزش احساس نشود جای نگرانی وجود ندارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: