کد خبر: ۱۳۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
پایتخت هند روز یکشنبه ۶ نوامبر (۱۶ آبان) رشته‌ای از اقدامات اضطراری را در مواجهه با آلودگی هوا که این شهر را فراگرفته است، اعلام کرد، ازجمله تعطیل کردن مدارس، متوقف کردن عملیات ساختمانی و دستور برای آب‌پاشی خیابان‌ها برای خواباندن گردوغبار. روز شنبه در دهلی‌نو که یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است، میزان‌های 5/2‌P – ذرات معلق ریزی که می‌توانند به عمق ریه نفوذ کنند- به بالاتر از ۹۰۰ میکروگرم در مترمکعب رسید.
شفا آنلاین:  این میزان ۹۰ برابر میزان ایمن برحسب استانداردهای سازمان جهانی بهداشت و ۱۵ برابر میزان ایمن بر اساس معیارهای دولت هند است. این اوج‌گیری شدید میزان آلودگی به دنبال یک هفته پوشیده بودن شهر با مه‌دود خاکستری مداوم رخ داد. صدها نفر از ساکنان دهلی از جمله کودکان تظاهراتی را درباره بدتر شدن کیفیت هوا به راه انداختند و خواستار اقدامات فوری و موثر بوسیله مقامات شدند.

    به گزارش شفا آنلاین:   آرویند کجریوال، سروزیر دهلی‌نو پس از یک جلسه اضطراری کابینه‌اش در روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که مدارس برای سه روز تعطیل می‌شوند و همه عملیات ساختمانی و تخریب برای دست‌کم پنج روز متوقف می‌شوند. او همچنین گفت یک نیروگاه با سوخت زغال‌سنگ در باداپور در جنوب شرقی دهلی برای ۱۰ روز بسته خواهد شد. سایر اقدامات اعلام‌شده شامل ممنوعیت ۱۰ روزه استفاده از ژنراتورهای الکتریکی با سوخت دیزل، به‌جز در مکان‌های مانند بیمارستان‌ها و برج‌های تلفن همراه می‌شوند. همچنین از روز پنجشنبه همه خیابان‌های اصلی شهر هفته‌ای یک‌بار با جاروهای برقی تمیز می‌شوند. سروزیر همچنین گفت که مردم باید تا زمانی که میزان‌های آلودگی افت کند از رفتن به بیرون خانه اجتناب کنند و سعی کنند تا حد ممکن در خانه کار کنند. او گفت: :«همه ما باید همکاری کنیم تا راه حلی پیدا کنیم. در چنین موقعیت لازم است اقداماتی اضطراری انجام شود.»

       آلودگی دهلی‌نو در طول ماه‌های سرد زمستان در دسامبر و ژانویه به بالاترین حد خود می‌رسد و برای میلیون‌ها نفر به‌خصوص کودکان و سالمندان مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کند. کارشناسان می‌گویند آتش‌بازی‌هایی که در مراسم جشن دیوالی، جشن نور، در دهلی برگزار شد و همچنین سرعت بسیار پایین باد در هفته گذشته در افزایش آلودگی هوای دهلی نو نقش داشته است. همچنین برعکس شدن مسیر باد وضع را بدتر کرده است. به طور معمول جهت باد در دهلی غرب به شرق است. اما از ۲۸ اکتبر تا آخر این هفته مسیر باد برعکس و از شرق به غرب شد و مواد آلاینده وارد شده به هوا پراکنده شدند.

       به گفته کجریوال، یک عامل عمده دخیل در آلودگی هوای دهلی‌نو آتش‌زدن باقیمانده‌های محصولات کشاورزی در ایالت‌های مجاور است. کشاورزان در شروع فصل سرد در ایالت‌های پنجاب، هاریانا و اوتار پرادش شروع به سوزاندن کاه باقیمانده از برداشت برنج می‌کنند تا زمین‌ها برای کشت گندم آماده شوند. دولت دهلی‌نو در طول چند سال گذشته چند روش را برای مهار آلودگی هوا امتحان کرده است، ازجمله معیارهای سخت‌تر برای گازهای خروجی خودروها و ممنوعیت ورود کامیون‌های قدیمی به شهر و وضع مالیات بر خودروهای دیزلی که وارد شهر می‌شوند. همچنین سوزاندن برگ‌ها و زباله‌ها در شهر ممنوع شده است. اخیراً همچنین شمار ماشین‌هایی که در فصول سرد وارد خیابان‌ها می‌شوند، کاهش داده شده است. دو بار برای دوره‌های یک‌هفته‌ای ماشین‌ها برحسب زوج و فرد بودن روزها یا بسته به شماره پلاکشان اجازه ورود به خیابان‌ها پیدا می‌کنند. کارشناسان می‌گویند این اقدامات تابه‌حال چندان در مهار آلودگی هوا موثر نبوده‌اند.سپید
منبع: AP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: