کد خبر: ۱۳۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 07
در طول دو سال گذشته در حدود 24 بخشنامه، ابلاغیه، دستورالعمل و امثالهم مربوط به حوزه پرستاری از ستاد وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است که بخشی از آنها در حال اجراست و بخشی نیز در شرف اجرایی شدن است
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت با  اشاره به دستاوردهای معاونت پرستاری در طول سه سال گذشته  گفت: در بدو شروع به کار در معاونت پرستاری اولین بحث نیازسنجی، تعیین اولویت ها و برنامه ریزی در حوزه مراقبت های پرستاری بود که این فرایند حدود یکسال زمان برد و خوشبختانه امروز در مرحله ای هستیم که برنامه های تدوین شده در دوسال گذشته، اجرا شده و به مرحله دستاوردها رسیده است.
به گزارش شفا آنلاین، محمد میرزابیگی در نشست خبری در غرفه پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت (وبدا) در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها وی افزود: در طول دو سال گذشته در حدود 24 بخشنامه، ابلاغیه، دستورالعمل و امثالهم مربوط به حوزه پرستاری از ستاد وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است که بخشی از آنها در حال اجراست و بخشی نیز در شرف اجرایی شدن است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: از جمله بخشنامه هایی که اجرایی شده است، می توان به اقدامات صورت گرفته و برنامه های اجرا شده برای رفع مشکل کمبود نیروی پرستاری در نظام سلامت و بیمارستان ها اشاره  کرد که آمارهای آن به صورت مستند موجود است به عنوان  مثال در طول طرح تحول سلامت، بالغ بر 16 هزار نفر نیروی انسانی در حوزه پرستاری بکارگیری شد.

وی افزایش جذب نیروی انسانی به صورت خرید خدمت در گروه پرستاری، افزایش تعداد و تمدید نیروهای طرحی، استفاده از نیروهای موقت برای جبران مرخصی های موقت مانند مرخصی های زایمان و استفاده از توان دانشجویان سال آخر پرستاری در بالین را از جمله راهکارهای کوتاه مدت برای جبران کمبود نیروی پرستار خواند و گفت: تدوین سند عرضه و تقاضا، افزایش 2 برابری ظرفیت پذیرش دانشکده های پرستاری از سه سال قبل و تربیت  انواع نیروهای گروه پرستاری و همچنین پیگیری استخدام های دولتی، نیز از راهکارهای دراز مدتی است که برای ترمیم کمبود نیرو اتخاذ شده است.

**سند عرضه و تقاضای نیروی پرستار تدوین می شود

میرزابیگی ادامه داد: در حال حاضر سند عرضه و تقاضای نیروی پرستار برای تعیین استانداردهای مورد نیاز نیروی پرستاری در کشور به صورت بین بخشی بین معاونت توسعه، معاونت درمان  و سایر معاونت های وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی در حال تدوین است و به زودی نیز ابلاغ می شود که با این وصف، می توان به یکی از شاخص های عمده پرستاری در نظام جامه عمل پوشاند.

وی همچنین از تدوین و ابلاغ شاخص های ملی پرستاری در سه حوزه نیروی انسانی، ایمنی بیمار، مدیریت و رهبری مراقبت های پرستاری خبر داد و افزود: عمل به شاخص ها ما را از بسیاری ابهامات خارج می کند.

میرزابیگی در رابطه با  شاخص های پرستاری  در حوزه ایمنی بیمار، اظهار داشت: این روزها، پیشگیری از اشتباهات دارویی؛ پیشگیری از انواع زخم بویژه زخم بستر و تدوین روش های لازم برای پیشگیری از سقوط از تخت، چند مسئله اساسی در بالین است که پرستاران برای آنها دغدغه دارند و در معاونت پرستاری، با رویکرد  تقویت مراقبت های پرستاری، برنامه های علمی و کارشناسی مناسبی در این زمینه ها تدوین شده است.

وی با اشاره به رویکرد وزارت بهداشت برای بالینی تر شدن آموزش نیروهای پرستاری گفت: در این راستا تاکنون دو بخشنامه مهم ابلاغ شده است که بخشنامه بالینی سازی آموزش به دانشکده های پرستاری از سوی معاونت آموزش وزارت بهداشت ابلاغ شده است و بخشنامه  دیگر نیز مربوط به جذب اعضای هیئت های علمی بالینی است. هم اکنون برخی از دانشگاه های علوم پزشکی از این آیین نامه استفاده  کرده اند و نیروها در حال جذب هستند و بخشی از دانشگاه ها نیز به زودی اقدام می کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: رفع فاصله بین آموزش و بالین و نیز وجود اعضای هیئت علمی بالینی جزو آرزوهای دیرینه پرستاران و دانشکده های پرستاری بوده تا بتوانیم دانشجویان را در بیمارستان ها، بالینی تر و عملیاتی تر تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین بحث اضافه شدن تعداد مقاطع کارشناسی ارشد مثل مدیریت پرستاری، تسهیل ورود به سایر رشته های مدیریت و اضافه شدن مقطع ارشد پرستاری پژوهشگر از دیگر اقدامات مثبتی است که در حوزه آموزش و پژوهش پرستاری صورت گرفته است و علاوه بر آن دوره های پرستاری پرکتیشنر (دوره های مهارتی کوتاه مدت) در شورای گسترش نیز به تصویب رسیده است. و ماموریت ارزیابی برای تعیین تعداد دوره های لازم برای کشورمان و شرح وظایف این سطح  را به سازمان نظام پرستاری سپرده ایم.

میرزابیگی ادامه داد: همچنین اتفاقات بسیار خوبی در تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری که تا یکی دوماه پیش دارای مشکلات اساسی بود، به دنبال پیگیری های وزارت بهداشت،  در حال حاضر رفع موانع شده است و بحث مشاغل حاکمیتی و غیرحاکمیتی در گروه پرستاری منعی برای تبدیل وضعیت نیست. وی همچنین گفت این روزها در رسانه ها بحث در خصوص نظام پرداخت در نظام سلامت، برجسته تر است که البته در این بخش نیز دستاوردهای خیلی خوبی حاصل شده است البته مقداری بین کسانی که نظام پرداخت را تفسیر و تحلیل می کنند، اختلاف دیدگاه و اختلاف سلیقه وجود دارد که اصل توجه به پرستاری و پرستاران غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به افزایش کارانه های پرستاران گفت: در بخش کارانه ها نسبت به سال 92 تغییرات خوبی اتفاق افتاد هر چند ما همواره در تلاش هستیم که بتوانیم از هر فرصتی برای افزایش دریافتی پرستاران استفاده کنیم زیرا انصافاً زحماتی که پرستاران ما می کشند اصلا قابل قیاس با هیچ گروهی نیست.

**تاخیر پرداخت کارانه ها، مهمترین چالش حوزه پرستاری

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: اما یک اشکال بزرگی که اکنون وجود دارد  و حق نیز کاملا با پرستاران عزیز ماست، موضوع عقب ماندگی هایی است که در پرداخت کارانه ها بخاطر بدقولی بیمه ها وجود دارد. این تأخیر در پرداخت ها در حدی است که بنده به عنوان مسئول پرستاری، در حضور پرستاران خدوم مان، اظهار شرمندگی می کنم و به نوبه خودم از پرستاران به  این خاطر عذرخواهی می کنم هر چند وزارت بهداشت در این میان تقصیری ندارد و مقصر اصلی بیمه ها هستند.

وی تأخیر در پرداخت ها را از 5 ماه تا 12 ماه متفاوت دانست و گفت: به طور معمول و کارشناسی شده، تأخیر در حداکثر 2 تا 3 ماه پذیرفته شده است ولی بیش از این توجیهی ندارد.

میرزابیگی ادامه داد: در خصوص اصل نظام پرداخت، در برنامه ششم  برای ایجاد تعادل بیشتر تدابیری در حال اتخاذ است که حتما زمانی که به ثمر برسد، مسئولین مربوطه توضیحات لازم را خواهند داد.

وی خطاب به جامعه پرستاری خاطر نشان کرد: ممکن است برخی از بخشنامه ها که از وزارت بهداشت به دستگاه ها ابلاغ می شود به موقع اجرا نشود یا گاهی سلیقه ای اجرا شود، لذا از تمام گروه های پرستاری و نهادهای مرتبط با پرستاری، نظیر نظام پرستاری و انجمن های علمی می خواهم به کمک بیایند تا نظارت ها تقویت شود و از راه تعامل به ایجاد وحدت رویه در اجرای دستورالعمل های ابلاغ شده برسیم.

وی با تأکید بر اهمیت تعامل، همراهی، همکاری و نظارت بر اجرای درست دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ابلاغیه های وزارت بهداشت در بیمارستانها و دانشگاه های علوم پزشکی گفت: این امر مستلزم انسجام و هماهنگی بین نهادهای مختلف پرستاری و پزشکی است تا مسائل به موقع و به دور از تقابل و سر و صدا و با نظارت قوی حل شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت در خاتمه تأکید کرد: همچنین با توجه به اینکه در فصل تدوین برنامه سال 96  در معاونت پرستاری هستیم،

 امیدواریم بتوانیم در فضای تعاملی و همکاری از کمک و مشاوره تمام نهادهای مسئول در حوزه پرستاری بهره مند شویم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: