کد خبر: ۱۲۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 03
یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد شمار کودکان و نوجوانان بستری‌شده در این کشور به علت مسمومیت با داروهای شبه‌افیونی تجویزشده در سال‌های اخیر دو برابر شده است و موارد اووردوز اتفاقی و تلاش برای خودکشی با این داروها نیز در حال افزایش است.
شفا آنلاین:    این بررسی نشان داد که سالانه میزان مسمومیت‌ها با این داروهای شبه‌افیونی در میان کودکان و نوجوانان تا ۱۹ سالگی از 43/1 مورد در هر ۱۰۰هزار کودک در ۱۹۹۷ به 71/3 مورد در ۱۰۰هزار کودک در ۲۰۱۲ رسیده است.

     به گزارش شفا آنلاین:  دکتر جولی گایتر، پژوهشگر بهداشت عمومی در دانشگاه ییل در کنتیکت و سرپرست این بررسی گفت: «به نظر من این افزایش دو برابری در میزان‌های بستری‌شدن در طول زمان به علت مسمومیت شبه‌افیونی، پیامد مستقیم افزایش وابستگی در آمریکا به داروهای ضد درد شبه‌افیونی برای درمان دردهای حاد و مزمن است.» این پژوهشگران در گزارششان در Pediatrics JAMA می‌نویسند در نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله، این افزایش میزان مسمومیت‌ها از 69/3 به ازای هر ۱۰۰هزار نفر در شروع این بررسی به 17/10 در ۱۰۰هزار در پایان آن، تا حدی ناشی از اووردوز هروئین و متادون است. آنان می‌افزایند: «روند‌هایی که در نوجوانان می‌بینیم، در بزرگسالان نیز دیده می‌شوند.»

       در کودکان ۴ ساله و پایین‌تر، میزان مسمومیت‌ها از 86/0 به ازای هر ۱۰۰هزار کودک به 62/2 در ۱۰۰هزار در انتهای دوره زمانی مطالعه افزایش یافته است.

       به گفته گایتر: «اکثریت عمده مسمومیت با داروهای شبه‌افیونی در کودکان کم‌سن - نوپایان و کودکان پیش‌دبستانی - نتیجه خوردن داروهای تجویزشده برای بزرگسالان (والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ) در خانه است.»

       پژوهشگران برای ارزیابی روند مسمومیت‌ها در طول زمان، اطلاعات حاصل از 13,052 کودک بستری‌شده به دلیل مصرف شبه‌افیونی‌های نسخه‌ای را بررسی کردند. همچنین برای نوجوانان، آن‌ها به مسمومیت‌های ناشی از هروئین هم توجه کردند. در مجموع، ۱۷۶کودک یا 3/1 درصد از آن‌ها در زمان بستری برای این موارد، جان خود را در حین مطالعه از دست دادند.

       مسمومیت‌های ناشی از هروئین در میان نوجوانان حاضر در این بررسی، ۱۶۱ درصد افزایش داشته و از96/0 به 51/2 در هر ۱۰۰هزار نفر رسیده است؛ حال آنکه مسمومیت به علت متادون ۹۵۰ درصد بالا رفته و از 10/0 به 05/1 به ازای هر ۱۰۰هزار کودک است.

       در بین کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال، بروز مسمومیت‌های مرتبط با خودکشی یا آسیب زدن به خود از 62/0 در ۱۰۰هزار به 85/0 در ۱۰۰هزار افزایش یافته است. در میان نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ سال، مسمومیت با داروهای شبه‌افیونی که به خودکشی یا آسیب زدن به خود مربوط بوده است، در دوره مطالعه ۱۴۰ درصد افزایش یافته بود، درحالی‌که موارد مربوط به مصرف اتفاقی در این گروه سنی تقریبا سه برابر شده بود. کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها بر نیاز به هشیاری والدین و مراقبان دراین‌باره تاکید می‌کند که داروهای شبه‌افیونی را در خانه طوری نگه‌دارند که از دسترسی کودکان و نوجوانان دور بماند.سپید
منبع: Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: