کد خبر: ۱۲۸۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 30
زمانیکه کیسه مایع آمنیوتیک که نوزاد را در بر گرفته است، پاره شود، مایع از واژن خارج می شود. مقدار این مایع ممکن است کم یا خیلی زیاد باشد به هرحال خانم باردار باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرد.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>اگر این اولین بارداری است، چند هفته قبل از زایمان، در قسمت لگن احساس سنگینی زیاد و کمی فشار درست زیر قفسه سینه احساس می شود.

به گزارش شفاآنلاین،انقباض های رحمی، پارگی کیسه آب، شل شدن دهانه رحم، افزایش ترشح های موکوسی شکل و پایین آمدن بالای شکم هنگام زایمان.از علائم زایمان هستند. اما لازم است درباره هر یک از این علایم، کمی بیشتر صحبت کنیم.

قبل از زایمان بدن خانم باردار در ماه آخر بارداری خودش رو برای زایمان آماده می کند. ممکن است از فعالیتهای بدن در این خصوص بدون اطلاع باشید یا هرچقدر به روز زایمان نزدیک تر می شوید نشانه جدیدی را در خود مشاهده کنید.

در اینجا تعدادی از علائمی که نشان دهنده شروع زایمان هستند عبارتند از:

ورود نوزاد در لگن
اگر این اولین بارداری است، چند هفته قبل از زایمان، در قسمت لگن احساس سنگینی زیاد و کمی فشار درست زیر قفسه سینه احساس می شود.

انقباضات زیاد Braxton Hicks
انقباضات زیاد و مکرر Braxton Hicks می تواند یکی از نشانه های قبل از زایمان باشد ، و در طول آن دهانه سرویکس و بدن را برای زایمان هماهنگ می شود. بعضی از خانم ها در طول دوران قاعدگی گرفتگی عضله را تجربه کردند. بعضی وقتها همچنین با نزدیک شدن زمان زایمان، انقباضات Braxton Hicks درد ناک شده و هر 10 تا 20 دقیقه مجدد آغاز می شود این نوع انقباضات به خانم باردار می فهماند که زایمان واقعی فرا رسیده است. اما اگر انقباضات طولانی تر و قوی تر نشود و به علت اتساع تدریجی دهانه رحم ، فاصله انقباضات به یکدیگر نزدیکتر نشود بنابراین احساس شما در خصوص فرا رسیدن زمان زایمان اشتباه است.

تغییرات دهانه رحم
در روزها و هفته های قبل از زایمان، در پیوند بافت دهانه رحم تغییراتی رخ می دهد. انقباضات Braxton Hicks ممکن است فعالیتهای مقدماتی انجام دهد که کمی باعث نازک شدن و شاید باز شدن دهانه رحم شود. ( اگر این زایمان اول شما نباشد، بسیار احتمال دارد که سرویکس به اندازه 1 یا حتی 2 سانتی متر قبل از اینکه زایمان شروع شود باز می شود. اما به خاطر داشته باشید حتی در هفته 40 در اولین بارداری، باز شدن دهانه رحم به اندازه 1 سانتی متر حتما دلیل بر زایمان زودهنگام و قریب الوقوع نیست)
هنگامیکه زمان زایمان نزدیک است، متخصص یا ماما، دهانه رحم را معاینه می کند تا مطمئن شود که دهانه رحم تغییرات خود را آغاز کرده است.

خارج شدن ترشحات مخاط یا لکه های خونابه ای از خانم باردار
همانطور که زمان زایمان نزدیکتر می شود ، اتساع دهانه رحم به آرامی شروع می شود و ممکن است خانم باردار متوجه خارج شدن ترشحات مخاطی یا خونابه ای از خود شود (مقدار کمی مخاط های غلیظ که در طول 9 ماه بارداری کانال سرویکس را مسدود کرده اند)

پلاگ های مخاطی ممکن است به شکل توده ای مانند یا در اثر افزایش ترشحات واژنی پس از چندین روز خارج شوند . رنگ ماده مخاطی ممکن است ترکیبی از قهوه ای، صورتی و حتی خونابه ای باشد که مختص به دوران بارداری است. نزدیکی و معاینات واژنی می تواند باعث تحریک ماده مخاطی و علت ترشحات خونابه ای باشد.

پاره شدن کیسه آب
زمانیکه کیسه مایع آمنیوتیک که نوزاد را در بر گرفته است، پاره شود، مایع از واژن خارج می شود. مقدار این مایع ممکن است کم یا خیلی زیاد باشد به هرحال خانم باردار باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرد.

بعضی از خانم ها قبل از پاره شدن کیسه آب به طور منظم دچار انقباضات رحمی می شوند. اما در بعضی موارد ابتدا کیسه آب پاره می شود و زمانیکه این پارگی اتفاق افتاد معمولا زایمان پس از آن بلافاصله آغاز می شود. چنانچه انقباضات خود به خود در یک زمان مشخصی آغاز نشده است از آنجائیکه احتمال زیاد می رود که کودک بدون حفاظت مایع آمنیوتیک دچار عفونت می شود خانم باردار باید هرچه سریعتر به متخصص مراجعه کند.

لحظه زایمان دقیقا چه زمانی آغاز می شود
زمان فرا رسیدن زایمان را دقیقا نمی توان مشخص کرد. دلیل آن این است که انقباضات اوایل زایمان که ممکن است بسیار نزدیک به انقباضات براکسون هیکس باشد برای چند هفته قبل از زایمان احساس شود.

به هرحال، زمانیکه انقباضات به شکل فزاینده ای طولانی تر، قوی تر و نزدیک به یکدیگر می شود، این احتمال وجود دارد که زایمان در راه است. انقباضات ممکن است در شروع هر 10 دقیقه یک بار آغاز نشوند اما کار آنها نباید متوقف شده یا صرف نظر از اینکه شما در حال انجام چه کاری هستید از شدت آنها کاسته شود.
در بعضی موارد، شدت انقباضات و تعداد دفعات آنها می تواند بدون اهمیت یا هشدار دهنده باشد. این موضوع برای هر خانم باردار و در هر بارداری متفاوت است.

چه زمان باید با دکتر یا ماما تماس گرفت
زمانیکه به پایان بارداری نزدیک می شوید، ماما و دکتر متخصص باید آموزش ها و راهنماییهای لازم در خصوص انقباضات را به خانم باردار بدهد و همچنین برگه ای برای معرفی به بیمارستان ارائه دهد تا در صورت نیاز خانم باردار به بیمارستان مراجعه کند.

چنانچه خانم باردار در خصوص نشانه هایی که در خود می بینید تردید دارد بهتر است آن را کنار گذاشته و با مشاهده هر گونه علایم با متخصص خود تماس بگیرد. اینگونه تماسها برای تمام متخصصین و ماماها یک کار عادی بوده و درحقیقت پاسخ به هر سوالی از سوی خانم باردار جزء یکی از وظایف آنها به شمار می رود. فراموش نکنید که متخصصین می توانند با شنیدن صدای خانم باردار به شکل تلفنی یا حضوری حرفهای بیشتری در این خصوص برای گفتن داشته باشند. آنها باید بدانند که فاصله انقباضات از یکدیگر و مدت زمان انقباض اول از آخرین انقباض و شدت آنها چگونه است. همچنین باید از هر علائم و نشانه دیگری که درزن باردار وجود دارد آگاهی پیدا کنند.

به خانم باردار توصیه می شود زمانیکه در این شرایط قرار می گیرد حتما با دکتر یا مامای خود تماس برقرار کند:
-در زمانیکه کیسه آب پاره می شود یا خانم باردار احساس می کند دچار نشت مایع آمنیوتیک شده است با متخصص خود تماس برقرار کند. درباره رنگ این مایع چنانچه قهوه ای، زرد یا سبز است با متخصص صحبت شود به این علت که این علایم نشانگر وجود مکونیوم بوده ( اولین مدفوع نوزاد) و بیانگر وجود استرس در نوزاد است. همچنین برای متخصص مهم است که بداند آیا این ترشحات خونابه ای رنگ است یا نه.
-زمانیکه تکان های نوزاد از حد معمول کمتر می شود
– هنگامیکه خانم باردار دچار خونریزی واژنی (منظور ماده مخاطی خونابه ای نیست)، درد شکمی یا تب می شود.
-چنانچه انقباضات قبل از هفته 37 شروع شده یا هرگونه نشانه زایمان زودهنگام مشاهده شود.
-هنگامیکه خانم باردار دچار سردردهای شدید و پی در پی، تاری دید، درد زیاد در قسمت بالای شکم، ورم شدید دست و هرگونه علایم دیگر شده باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: