کد خبر: ۱۲۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 27
وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: از میان گامهای طرح تحول نظام سلامت که هرچند دیرتر از سایر گامها، اما محکم و استوار برداشته شد، برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بود که با همت معاون محترم آموزشی و سایر مدیران و همکاران حوزه آموزش تدوین شد و به خوبی به منصه اجرا رسید.
شفا آنلاین: وزیر بهداشت در پیامی به نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، اجرای بسته های تحول اموزش پزشکی را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: تلاش برای آشنایی بیشتر دانشگاهها با طرح تحول آموزش؛ استفاده از ظرفیت های بیشتر دانشگاهها و تلاش مضاعف در راستای مستندسازی تجربیات منطقه ای، دانشگاهی و ملی از جمله مواردی است که اجرای بهتر و موفقیت‌آمیز تر این طرح را فراهم می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،  دکتر هاشمی در این پیام خطاب به معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد: بدون شک یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید که به تواتر از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اشاره قرار گرفته است، تحول نظام سلامت کشور می باشد که به گواهی آمار، نقش به سزایی در ارتقای رضایتمندی جامعه و بهبود خدمات سلامت در اقصی نقاط کشور ایفا نموده است. گسترش پوشش بیمه همگانی، توسعه خدمت رسانی در مناطق محروم، کاهش هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بخش بستری و .... از جمله دستاوردهای ارزشمند این طرح عظیم ملی در کشور است.
وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: از میان گامهای طرح تحول نظام سلامت که هرچند دیرتر از سایر گامها، اما محکم و استوار برداشته شد، برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بود که با همت معاون محترم آموزشی و سایر مدیران و همکاران حوزه آموزش تدوین شد و به خوبی به منصه اجرا رسید. امروز با گذشت زمان نه چندان زیاد از آغاز استقرار این طرح، شاهدیم که آموزش علوم پزشکی به گفتمانی راهبردی و رایج در سطح دانشگاهها و نظام سلامت تبدیل شده و از این مجرا، دانشگاههای علوم پزشکی تمهیدات گرانبهایی را برای اعتلای آن در کشور اندیشیده اند.

وی افزود: توسعه الگوی آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت، مأموریت گرایی دانشگاهها و مناطق آمایشی، توسعه برنامه های آموزشی، ورود جدی به عرصه های جهانی در حوزه آموزش علوم پزشکی، توسعه مجازی سازی در نظام آموزش عالی سلامت، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، تلاش جهت توسعه زیرساختهای آموزش از جمله مراکز سنجش منطقه ای و .... همه و همه از جمله خروجی های مهم تحقق این برنامه تحولی است که به مدد حمایت‌ها و همدلی کلیه مدیران و مسئولان دانشگاهی و منطقه ای حاصل گردیده است.

دکتر هاشمی ادامه داد: اکنون که شاهد پیاده سازی موفق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی هستیم لازم است با توکل به خداوند متعال و همت جمعی، دانشگاه‌های علوم پزشکی لازم است گامهای باقی مانده در راستای تحقق کامل این تحول بزرگ را استوارتر از گذشته بردارند و در این مسیر اقداماتی همچون "تلاش در راستای آشنا سازی هرچه بیشتر خانواده بزرگ دانشگاههای علوم پزشکی با مفاهیم تحول و نوآوری در آموزش خصوصاً دانشجویان و استعدادهای درخشان که مدیران آینده نظام سلامت کشور خواهند بود"، "بسیج امکانات و ظرفیتهای بومی، منطقه ای و دانشگاهی در جهت اجرایی سازی کامل بسته های تحول در فرصت باقیمانده تا پایان دوره"، " استفاده از کلیه ظرفیتهای فرابخشی در مناطق آمایشی و درگیر نمودن عموم ذی نفعان و نهادهای ذی ربط برای جلب حمایت از برنامه های تحول در آموزش"، " تلاش مضاعف در راستای مستندسازی تجربیات و اقدامات شایسته در سطح منطقه ای، دانشگاهی و ملی در زمینه استقرار بسته های تحول و نوآوری به منظور ثبت و ضبط در حافظه سازمانی و انتقال به مدیران آتی نظام سلامت" را مدنظر قرار دهند.
وزیر بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد استقرار بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، موجبات اعتلای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه آموزش در سطح منطقه ای و جهانی را فراهم نماید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
0
0
به نظرم
1.یکی از آیتم های مهم در تحول آموزش همسان سازی ظرفیت پذیرش رشته ها است چرا که مثلا یک رشته کثل جراحی اعصاب کمتر از 80 نفر یا جراحی چشم کمتر از 100 نفر در سال پذیرش دارند و سالهاست که تغییر محسوسی نکرده اند ولی یک رشته مثل داخلی یا حتی ارتوپدی در حدود 200 حتی 300 نفر در سال میگیرد یا حتی رادیولوژی 230 نفر در سال میگیرد!
2.جدا شدن بیمارستان آموزشی از درمانی هم یک آیتم مهم دیگری است که بهتر است پیگیری شود
3.بهبود حقوق دستیاران که باعث تقویت توجه به آموزش است هم آیتم دیگری است که سالها به نظرم جدی به آن پرداخته نشده است و این آیتم به راحتی با مشمول شدن دستیاران به قانون کار و اجازه کار کردن مثلا به عنوان اسکرین بیمارستان قابل حل است و همه اش که بودجه نمیخواهد
3.محدود شدن ساعت کاری دستیاران و سقف گذاشتن برای کشیک ها بوِیژه کشیک شبانه روزی که متاسفانه الان کف دارند نه سقف آیتم دیگری است که اگر اصلاح نشود باعث تبدیل شدن دستیار به یک نیروی شب زنده دار که فقط کار میکند میشود وآموزش به شدت تحت تاثیر قرار میگیرد
اگر(دقت شود اگر)میخواهیم فردا متخصصین باسوادتری داشته باشیم این آیتم ها حیاتی اند وگرنه آش همان کاسه همان!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: