شفا آنلاین:معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران از تدوین و طراحی «راهنمای فعالیتهای یادگیری دانشآموزان در ایام نوروز» خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،حمیدی درباره فعالیتهای یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی در ایام نوروز گفت: این موضوع بسیاری از ما را یاد روزهای پایانی اسفندماه در دوران تحصیل میاندازد، روزهایی که معلمهایمان با گچ روی تخته سیاه فهرست تکالیفی را که باید در روزهای تعطیل نوروز انجام میدادیم مینوشتند، فهرستی که شاید شیرینی ایام نوروز را برای برخی تلخ میکرد اما با گذشت سالها، تکالیف معلمان در شب عید جای خود را به پیک نوروزی داد و این پیکها جای «مشق»های نوروزی را پر کرد.
وی افزود: برنامههای آموزشی نوروزی دانشآموزان با هدف غنیسازی و بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی و استفاده از فرصت زمانی مناسب ایام نوروز و اوقات فراغت دانش آموزان برنامهریزی شده تا ضمن توجه و تعمق در سند تحول به موضوع سبک زندگی که مطالبه مقام معظم رهبری است، بپردازیم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: با توجه به بحث مهم سبک زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم تعالی بخش در ایام نوروز، مقرر شد که دانشآموزان با روشهای پیشنهادی به انجام فعالیت بپردازند و در واقع رویکرد آن یادگیری مهارتهای زندگی بوده و به عنوان مکمل برنامههای درسی مورد توجه قرار بگیرند.
حمیدی درباره نحوه طراحی فعالیتهای یادگیری نوروزی سال جدید گفت: طراحی این موضوع در قالب "راهنمای طراحی و تدوین فعالیتهای یادگیری دانشآموزان در ایام نوروز" به گونهای برنامهریزی و تدوین شده است که دانشآموزان موضوعات گوناگون و مختلفی را میتوانند انتخاب کنند و با انجام یک فعالیت پژوهشی، هنری، علمی و عملی و با استفاده از روشهای پیشنهادی از جمله مصاحبه، نقاشی، ساختن وسیله، تهیه گزارش، تهیه فیلم و عکس میتوانند تجارب یادگیری مفیدی را کسب کنند و در واقع با کاربست مهارتهای شناختی، عاطفی و مهارتی خود به فعالیت میپردازند و نتایج حاصل فعالیتهای خود را در قالب نمایشگاهی از آثار دانشآموزی در آموزشگاه خود به نمایش خواهند گذاشت.
وی درباره اینکه آیا فعالیتهای نوروزی قرار است تنها در حد یک تکلیف درسی باشد؟ پاسخ داد: در صورتی که رویکرد انجام فعالیت و فعالیتهای نوروزی یادگیری مهارتهای زندگی را در بر گیرد و به صورت هدفمند طراحی و تدوین شوند و به عنوان مکمل برنامههای درسی باشد و صرفا جنبه تکالیف درسی نداشته باشد و این فعالیتها لذت بخش و متناسب با تجارب یادگیری دانشآموزان بوده آنان را با اصول و فنون پرسشگری، روش تحقیق و حل مسأله و تصمیم گیری، تفکر نقادانه و خلاق آشنا سازد، قطعا اثربخشی و تأثیر بسزایی خواهد داشت.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تاثیر فعالیتهای نوروزی برامر یادگیری دانشآموزان اظهار کرد: در صورتی تکالیف و فعالیتهای نوروزی میتواند کارایی و اثربخشی داشته باشد که به صورت هدفمند و متناسب با اهداف آموزش و پرورش تدوین و طراحی شده باشند، اگر محتواها با فعالیتهای ارائه شده صرفا جنبه تکالیف درسی داشته باشد و فقط تثبیت یادگیری مفاهیم آموزشی و درسی را مدنظر داشته باشد، علاوه بر آنکه تجارب مفید یادگیری را در پی ندارد ملال آور خواهد بود لذا، توجه به رویکردهای یادگیری به ویژه در مبحث مهارتهای زندگی، تفکر خلاق فعالیتهای هنری، عملی و هرگونه فعالیتهای آموزشی و پرورشی که فرصت مناسبی را برای آموزش مفاهیم اجتماعی، پرورشی، مکمل و فوق برنامه و آنچه که با حس زیبایی شناختی و زیبایی شناسی دانشآموزان و روحیه جستجوگری آنان مرتبط باشد و در نهایت با به نمایش گذاردن آن، تجارب یادگیری در معرض دید دانشآموزان و گروههای همسال قرار گیرد، فعالیتهای نوروزی میتواند لذت بخش باشد.
وی ادامه داد: در سال جدید مبحث طرح سوالات نوروزی به شکل تکالیف درسی و شبیه سالهای گذشته را نداریم بلکه به شکل راهنمای فعالیتهای یادگیری است که بیشتر بر جنبههای پژوهشی، علمی، فرهنگی، آداب و رسوم و مجموعا مهارتهای زندگی تکیه دارد و در قالب موضوعات پیشنهادی شامل ارزشها، رفتارهای فردی، آداب اجتماعی، دیدار با همنوعان، بازدید از اماکن تاریخی و زیارتی است.
حمیدی درباره نحوه زمان بندی اجرایی کردن راهنمای طراحی و تدوین فعالیتهای یادگیری دانش آموزان گفت: با توجه به فرآیند یاددهی و یادگیری و ظرفیتهای موجود در مدارس، معلمان بهترین گزینه برای طراحی فعالیتهای یادگیری دانش آموزان در ایام نوروز هستند، چرا که معلم با شناخت دقیقی که از دانش آموزان کلاس خود دارد میتواند متناسب با شرایط و امکانات، فعالیتهای مناسبی را با هدف ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در دانش آموزان طراحی کند، لذا مقرر است با زمان بندی مناسبی که صورت گرفته این راهنما در شورای مدرسه، شورای معلمان و انجمن اولیاء و مربیان طرح شود و از طرفی معلم هر کلاس جلسهای را با اولیاء دانش آموزان به منظور آشنایی با اهداف فعالیتهای یادگیری و نقش اولیاء در این زمینه برگزار کند.
وی افزود: در این طرح، معلمان هم پایه در مدرسه گروههای آموزشی تشکیل میدهند تا بتوانند فعالیتهای مناسبی برای دانشآموزان در نظر بگیرند. نکته مهم این راهنما در نحوه بازخورد انجام فعالیتهای دانش آموزان در کلاس درس توسط معلم است که پیش بینی شده است و معلمان باید پس از پایان ایام نوروز زمانی را جهت ارایه تجارب یادگیری دانش آموزان در ساعتهای درسی فراهم کنند.
به گفته حمیدی، در این راهنما شاخصهای ارائه فعالیتها و همچنین ویژگیهای فعالیتهای یادگیری دانش آموزان بطور دقیق مشخص شده همچنین نقشها و مسئولیتهای افراد برای انجام مطلوب فعالیتهای یادگیری اعم از نقش منطقه، مدرسه، اولیاء، معلمان و دانش آموزان کاملا مشخص و طراحی شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: جهت ارج نهادن به فعالیتهای دانش آموزان مقرر است نمایشگاهی در هفته چهارم فروردین ماه 93 از فعالیتهای یادگیری دانشآموزان در هر کلاس تشکیل شود تا دانشآموزان تجربه خوبی از لذت یادگیری را کسب کنند.
ک/س
ایسنا