کد خبر: ۱۲۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 05
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>محققان فنلاندی به تازگی موفق به ابداع روش جدیدی شده‌اند که از طریق آن و با استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌توانند ضربان غیرطبیعی و نامنظم قلب را تشخیص دهند.
به گزارش شفا آنلاین،در این روش از حسگرهای شتاب‌سنج و ژیروسکوپ برای اندازه‌گیری ضربان قلب استفاده می‌شود. این محققان برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک، روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که با استفاده از گوشی هوشمند می‌توانند ضربان نامنظم قلب را که در اصطلاح به آن فیبریلاسیون دهلیزی می‌گویند و در برخی از موارد می‌تواند به مرگ منجر شود، تشخیص دهند.

گاهی اوقات این اتفاقات آنقدر سریع رخ می‌دهند که فرد بیمار حتی فرصت نمی‌کند سریعا به پزشک مراجعه کند و یک نوار قلب از قلب خود تهیه کند. این محققان توانسته‌اند با استفاده از الگوریتمی خاص این شرایط را سریعا با استفاده از گوشی‌های هوشمند تشخیص دهند و در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که فرد دچار فیبریلاسیون دهلیزی شده، می‌توان فرد بیمار را به پشت خواباند و گوشی را روی قفسه سینه او قرار داد و گوشی با استفاده از حسگر شتاب‌سنج و ژیروسکوپ تعداد بالای ضربان قلب را که نشان دهنده فیبریلاسیون دهلیزی است، تشخیص می‌دهد. محققان با انجام آزمایشی عملکرد این روش را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایش ۱۶ فرد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و ۲۰ فرد سالم شرکت کردند و اپلیکیشن توانست افراد بیمار را با موفقیت تشخیص دهد.

 اعضای این تیم تحقیقاتی امیدوارند پزشکان و بیماران از این روش آسان و کم هزینه برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی استقبال کنند. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده نزدیک یک سیستم ابری نیز برای ذخیره‌‌سازی اطلاعات اپلیکیشن به کار گرفته خواهد شد و این اطلاعات برای تحلیل شرایط افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
منبع:
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: